Biltema lancerer omfattende bæredygtighedsstrategi
Varehuskæden Biltema præsenterer for første gang en strategi for bæredygtighed. Det stiller store krav til alt fra producenter og leverandører til varetransport og byggeri af varehuse.
Varehuskæden Biltema har gennem længere tid arbejdet målrettet med miljøvenlige tiltag, og nu lancerer detailgiganten en omfattende bæredygtighedsstrategi med en lang række konkrete tiltag til gavn for klimaet. Ifølge lederen af projektet Adelina Voci, der er Vice-VD i Biltema Sverige, er det et win-win projekt:
”Ofte ses bæredygtige tiltag som noget, der koster penge og skal prioriteres på bekostning af overskud, men i vores optik gavner det alle parter. Når vi gør os umage, kan vi finde gode bæredygtige og rentable løsninger, som også er med til at sikre, at vores kunder har lyst til at handle hos os om ti år”.
Synligt for kunderne
For fremtiden vil kunderne kunne se – via symboler på varen – om der er tænkt miljø og bæredygtighed ind i det produkt, de har tænkt sig at købe. Og som en del af strategien vil sortimentet løbende blive udvidet, så kunderne vil få nemmere ved at reparere i stedet for at købe nyt.
Tillige er der store ambitioner om at få leverandørerne til at bruge vedvarende energi i al produktion for at reducere udledning af drivhusgasser.
”Vi har indflydelse nok til, at vi kan gøre en forskel, og hvis en leverandør ikke kan påvirkes, så vælger vi en anden”, siger Adelina Voci.
Klimaet og varetransport
Derudover satser Biltema nu stort på jernbanetransport, efter længe at have arbejdet med klimaoptimering af deres mange varetransporter.
”Vi startede med forsøg i Norge tilbage i 2017, og vi leverer nu med tog til halvdelen af alle varehuse i Norge. Hver uge bliver varer, der normalt fylder 80 lastvognstræk, i stedet fragtet med tog, og CO2 besparelsen er beregnet til lige i underkanten af 90 procent. Til lange transporter er transportpallerne nu af genanvendeligt pap, så vi undgår returtransport af tomme paller – det giver også lavere CO2-emissioner”, afslutter Adelina Voci.
- KCP