20.06.2022 | Innovation
Biller først i Danmark med køb-nu-betal-senere løsning til B2B
Køb-nu-betal-senere betalingsløsninger har hidtil været forbeholdt danske forbrugere. De bliver nu også tilgængelig for danske B2B-virksomheder gennem fintech-virksomheden Billers nordiske ekspansion ind i Danmark, hvis køb-nu-betal-senere løsning er skræddersyet til B2B-virksomheder.
Christoffer Worsøe, landechef for Biller i Danmark, synes, det er overraskende, at der endnu ikke findes køb-nu-betal-senere løsninger til B2B-handel. Foto: Biller
Med Billers indtog i Danmark kan danske B2B-virksomheder nu tilbyde deres erhvervskunder en køb-nu-betal-senere løsning. En service, der ellers hidtil kun har været tilgængelig for danske forbrugere.
"Af en eller anden grund findes køb-nu-betal-senere kun til forbrugerne i dag. Det er overraskende, når man tænker på, at det giver langt mere mening for virksomheder, der får enkel og billig kredit uden administrativt bøvl”, siger Christoffer Worsøe, der er landechef for Biller i Danmark.
Efter lanceringen i Holland i 2021 blev Biller i januar 2022 opkøbt af Banking Circle Group, en global leder inden for finansiel infrastruktur. Erfaringer fra Holland viser, at webshops, der integrerer en køb-nu-betal-senere løsning vil opleve, at køberne fylder indkøbskurven op med flere varer, simpelthen fordi de kan købe det, de har brug for her og nu til deres virksomhed og betale senere.
Billers erfaring er også, at webshops kan opleve en øget konvertering på 10-30 procent ved at tilføje muligheden for at købe nu og betale senere.
Undersøgelser fra Dansk Erhverv understøtter det store potentiale ved at gøre e-handel og generelt B2B-handel mere gnidningsfrit. For i sidste ende afskrækker det virksomhederne fra at købe online, når det er besværligt. Dansk Erhverv peger på, at 41 procent af danske virksomheder mener, det er svært at forhandle kredit på nettet.
Læs også: Mærsk moderniserer sine betalingssystemer
"Der er i mine øjne ingen tvivl om, at vi, ved at digitalisere og automatisere adgang til kredit og køb på faktura i webshops, får fjernet nogle af de barrierer, der afholder mange SMV'er fra at komme i gang med e-handel i dag. Derfor ser jeg det som et både spændende og relevant initiativ", siger Niels Ralund, som er e-handelsdirektør i Dansk Erhverv.
Hele 37 procent af de danske virksomheder foretrækker at købe på faktura online. Men en virksomhed er ofte nødt til at købe for flere hundrede tusinde kroner om året, før det for alvor kan betale sig for en webshop at tilbyde dem betaling på faktura.
Kreditgodkendelse tager ofte 1-2 uger og kræver meget administration, og det afskrækker mindre virksomheder fra e-handel. Det besvær, der er forbundet med at handle online, får mindre virksomheder til at samle ordrer i nogle få webshops for at kunne udskyde betalinger. Det er netop her, at Biller ser et stort vækstpotentiale i at blive den foretrukne betalingsform for virksomheder.
- KCP
Branchenyt

Kosmetik- og hygiejnebranchen producerer grønt
Danske producenter og distributører af kosmetik og hygiejneprodukter har skabt betydelig økonomisk vækst, samtidig med at branchens udledning af drivhusgasser er sænket markant.
Innovation

Banebrydende projekt med havmøller og fødevarer
Hvordan kan man producere fossilfri havmøllestrøm og bæredygtige fødevarer – og samtidig forbedre havmiljøet og biodiversiten i ét og samme havområde? Det skal det nye samarbejde ”Win@Sea” mellem danske universiteter, virksomheder og Vattenfall undersøge.
Strategi & ledelse

IKEA forventer vækst og rykker tættere på kunderne
I et år med en usikker verdensøkonomi og en historisk høj inflation holder IKEA Danmark fast i en høj omsætning på 4,9 milliarder kroner. Samtidig er det lykkedes at flytte forretningen i en grønnere retning og tættere på danskerne.
Strategi & ledelse

Tror på Norden som vækstområde
Den paneuropæiske logistik- og ejendomsudviklingsspecialist, Verdion, oplever stærk vækst på det nordiske marked og styrker nu vækstbetingelserne i sin nordiske forretning.
IT

Top 10 over banebrydende supply chain teknologier
Disruptive teknologier har potentialet til at erstatte indarbejdede og gennemprøvede praksisser. Her følger en liste med bud på en top 10 over aktuelle teknologier, der kan skabe helt nye spilleregler for ledelse af forsyningskæden.
Produktion

Produktsalg skal følges op af servicekoncepter
Små og mellemstore fremstillingsvirksomheder vil om 5-10 år ikke længere kunne leve af rent produktsalg. Derfor sætter Industriens Fond nu 19 millioner kroner bag et nyt projekt, der skal hjælpe virksomheder med at skifte fokus og arbejde mere med servitization og innovative servicekoncepter.