Mærsk moderniserer sine betalingssystemer

Som en del af sin moderniseringsstrategi var Mærsk nødt til at finde den rigtige partner til en kritisk del af sin forretning: internationale betalinger. Virksomhedens globale aktiviteter er komplekse af natur med bankkrav, valutaer og foretrukne betalingsmetoder, som alle varierer fra region til region. En komplet løsning ville ikke fungere, hvilket var årsagen til, at Mærsk henvendte sig til Stripe.

Men i en tid hvor mange logistikaktører stadig arbejder på papir, kommunikerer via fax og foretager kontanttransaktioner, har Mærsk moderniseret sin finansielle infrastruktur blandt andet med hjælp fra Stripe. Foto: Stripe.

23.05.2022

SCM.dk

Mærsks ikoniske fragtcontainere er et velkendt syn over hele verden, stablet oven på fragtskibe, stablet højt i havne og bugseret, når de afslutter deres rejse fra den ene ende af forsyningskæden til den anden. 

Mærsk selv har også gennemgået en rejse. Logistikgiganten blev grundlagt i Svendborg, Danmark i 1905 af søkaptajn Peter Mærsk Møller, og voksede i løbet af det 20. århundrede til at blive en af ​​de mest værdifulde børsnoterede virksomheder i verden. I dag spænder dets store logistiknetværk over 130 lande. 

Mærsk har fortsat haft succes, fordi man har fundet ud af, hvordan man ændrer sig. Den moderne verden ser ikke ud, som den gjorde, da Mærsk begyndte sin rejse, og logistikbranchen har generelt været langsom med at tilpasse sig. Men i en tid, hvor mange logistikaktører stadig arbejder på papir, kommunikerer via fax og foretager kontanttransaktioner, har Mærsk moderniseret sin finansielle infrastruktur, blandt andet med hjælp fra Stripe. 

Søfartsboomet 

Hver dag bliver 85 millioner pakker og dokumenter leveret globalt, og 80 procent af den samlede handelsvolumen foregår til søs. Stillet over for en så stor (og stigende) arbejdsbyrde mener to tredjedele af logistikvirksomhederne stadig, at de skal ændre deres drift for at følge med. Men Mærsk indså tidligt behovet for at forny sin infrastruktur. 

”Vi startede denne rejse for nogle år siden, fordi vi vidste, at det var fremtiden, og vi ville modernisere og servicere vores kunder bedre. Vi skulle gøre det nemt for folk at sende og spore deres ordrer fra den ene ende af verden til den anden med et tryk på en knap”, siger Navneet Kapoor, Head of Technology and Information hos Maersk. 

Som en del af sin moderniseringsstrategi var Mærsk nødt til at finde den rigtige partner til en kritisk del af sin forretning: internationale betalinger. Virksomhedens globale aktiviteter er kompleks af natur med bankkrav, valutaer og foretrukne betalingsmetoder, som alle varierer fra region til region. En komplet løsning ville ikke fungere, hvilket var årsagen til, at Mærsk henvendte sig til Stripe. 

Læs også: To ud af tre danske virksomheder forsinker bevidst sine betalinger

”Vi vidste, at kunderne gerne ville arbejde hos os. Vi vidste også, hvornår og hvor de ville arbejde sammen med os. At skabe et betalingssystem, der muliggjorde denne fleksibilitet, var en vigtig brik i puslespillet. Vi opdagede, at Stripe havde den rigtige moderne infrastruktur og var den rette globale partner til at hjælpe os med at komme dertil”, siger Navneet Kapoor. 

En pålidelig partner 

Forud for Mærsks samarbejde med Stripe var Mærsks betalingsoperationer fragmenteret på tværs af flere leverandører: en til tokenisering, en anden til betalingsstyring og en tredje til styring af sikkerhedsgodkendelse. At jonglere med flere løsninger, der ikke altid var kompatible, introducerede unødvendig friktion i et allerede kompliceret miljø. 

Med Stripe kombinerede Mærsk disse forskellige systemer til en enkelt, fleksibel betalingsportal. Mærsk-kunder kan nu betale problemfrit via et intuitivt instrumentpanel, der understøtter betalingsmetoder, som Mærsk ikke tidligere kunne acceptere, såsom kreditkort. Portalen tilpasser sig også regionale bankkrav og tilbyder internationale kunder flere lokale salgsoplevelser. 

”Lokal prioritering er afgørende for at imødekomme vores kunders behov. Fra begyndelsen, og i utrolig vigtige tider, har Stripe støttet os for at sikre, at vores infrastruktur fungerer problemfrit på flere markeder. Denne tilgang vil kun blive vigtigere, efterhånden som vi fortsætter med at udvide og konsolidere vores position som en global leder inden for logistik”, siger Navneet Kapoor. 

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

12.04.2024SCM.dk

Alt for få virksomheder kan håndtere cyberangreb

08.04.2024SCM.dk

Forskere efterlyser bæredygtig og ansvarlig AI-udvikling

02.04.2024TrueCommerce

Sponseret

Nyt om elektronisk fakturering i Belgien

26.03.2024SCM.dk

Cybersikkerhed fylder arbejdslivet for mange

26.03.2024TrueCommerce

Sponseret

Elektronisk fakturering i Tyskland

25.03.2024SCM.dk

Pallerobot revolutionerer pallehåndtering med kunstig intelligens

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle