11.02.2016  |  Branchenyt

To ud af tre danske virksomheder forsinker bevidst sine betalinger

En forskningsrapport viser, at større danske virksomheder i stor stil og med fuldt overlæg betaler deres regninger for sent for at vinde rentedage. Men det er hindrende for væksten.

Bevidst for sen betaling af regningerne er blevet hverdag i en lang række mellemstore og store danske virksomheder. Det viser en forskningsundersøgelse fra firmaet Basware, der udvikler og sælger løsninger til e-indkøb og e-fakturering. Undersøgelsen er baseret på interviews med 1015 virksomheder ligeligt fordelt på i alt 10 lande; otte i Europa samt USA og Australien.

I Danmark indrømmer to ud af tre virksomheder (67 procent), at de aktivt og med fuldt overlæg har forsinket betalinger ud over de angivne frister inden for de sidste 12 måneder. Det er en smule højere end det internationale gennemsnit på 57 procent og sker på trods af, at 85 procent af de hjemlige virksomheder finder det socialt uacceptabelt at betale for sent. Internationalt mener 88 procent af virksomhederne i undersøgelsen, at leverandørerne burde blive betalt til tiden, altså nogenlunde på linje med billedet herhjemme.

Jo større, jo værre
Undersøgelsen dokumenterer, at den bevidst forsinkede betaling er en strategi, CFO’er har fulgt gennem adskillige år, dels for at vinde rentedage, og dels for at kunne spekulere i afkast på den ophobede likviditet, hvilket 92 procent af de adspurgte danske virksomheder indrømmer at gøre i større eller mindre omfang. Her er gennemsnittet for undersøgelsens øvrige lande kun 69 procent. Ligeledes tegner der sig et billede af, at jo større en virksomhed er, desto værre er den til konsekvent at trække sine betalinger i langdrag.

I den internationale undersøgelse ’Creating Payment Energy’ angiver 74 procent af beslutningstagerne (79 procent i Danmark), at for sen betaling er en nødvendig del af virksomhedsgangen, der ikke kan undgås. Alligevel medgiver 90 procent, at betalingsforsinkelser kan have omfattende følger for modtagervirksomhederne, eksempelvis i forhold til deres evne til at betale deres personale til tiden, ligesom det kan være med til at begrænse investeringsmulighederne.

Desuden vurderer virksomhederne i undersøgelsen, at de i gennemsnit vil kunne spare 14 procent i finansielle udgifter, hvis alle betalinger blevet håndteret optimalt, ligesom 82 procent angiver, at der ville være håndgribelige fordele ved, at deres egne kunder betalte deres regninger til tiden. I Danmark svarer kun én procent (én virksomhed), at gentagne forsinkede betalinger fra leverandørerne ikke har nogen kommerciel betydning.

Betingelser har forandret sig
For Basware bekræfter undersøgelsen både en fornemmelse, man har haft længe – og tankerne om et branche-mindset, der burde ændre sig.

Om undersøgelsen

De deltagende europæiske lande i undersøgelsen ’Creating Payment Energy’ er, ud over Danmark, Belgien, Tyskland, Holland, England, Finland, Sverige og Norge. 

Halvdelen af deltager-virksomhederne har mellem 50 og 500 medarbejdere, 20 procent mellem 500 og 1000, andre 20 procent mellem 1000 og 5000, mens de sidste 10 procent er i kategorien 5000+. 

”Med denne rapport vil vi gerne prikke til problemet og komme med noget empirisk data til at belyse et problem, som mange, specielt mindre virksomheder, kæmper med. De bliver faktisk ofte trynet af nogle af de store. Når vi ser på markedet i dag, oplever vi godt nok, at sikkerheden er god, men samtidig også at det går meget langsomt. Trægheden skyldes manglende likviditet og bunder i en opfattelse, der ikke holder vand længere”, fortæller adm. direktør, Henrik Stanley Madsen.

”Tankegangen, der stadig florerer i mange, store virksomheder, handler om, at de tror, de kan tjene flere penge ved at holde på dem, de har og tjene på renterne. Sådan fungerer det bare ikke længere. Betingelserne har ændret sig de sidste 10 år, så nu skal man jo nærmest betale for at få opbevaret sine penge. Derfor argumenterer vi med rapporten i baghånden for, at virksomhederne i stedet bør nytænke deres finansielle supply chain og bruge deres midler proaktivt ved fx betale tidligt mod at få nedslag i prisen”, siger han.

Derudover undrer Henrik Madsen sig over indstillingen hos en stribe af de virksomheder, der i undersøgelsen peger på, at mønsteret med de forsinkede betalinger er noget, man må leve med:

”Grundlæggende er det jo et spørgsmål om vilje. Både Dansk Industri, EU og regeringen har påpeget det her problem, så virksomhederne kunne jo starte med at se indad og ændre deres egen praksis for at undgå de negative følger, rapporten peger på. En øget vækst er i alles interesse, også deres egen”, siger Henrik Madsen, der i øvrigt var overrasket over Danmarks placering over gennemsnittet i forhold til bevidst at forhale betalinger.

"Virksomhederne bør nytænke deres finansielle supply chain og bruge deres midler proaktivt ved fx betale tidligt mod at få nedslag i prisen." – Henrik Stanley Madsen

Løsningerne findes
Den forsinkede betalingskultur er med andre ord hæmmende på flere fronter, så undersøgelsens konklusion slutter med en fempunktsplan, der kan adressere hovedpunkterne i rapporten. Det handler om at:

  1. Udfordre de dårlige vaner – virksomhederne bør overveje og bedømme de værktøjer, de benytter til at understøtte deres cashflow. Deres kommercielle værdi skal være håndgribelig og ikke bare baseret på vanetænkning.
  2. Tænke strategi i stedet for bremseklods – bevidst forsinkede betalinger er reaktive og virker kun på kort sigt. Betalingsprocesser og kreditordninger kan give langsigtede, strategiske gevinster.
  3. Udvikle B2B-netværk – styrk samarbejdet med leverandører og partnere og sørg for også at tage hensyn til deres risici og omkostningsmodeller.
  4. Bruge segmenterede målestokke – parametrene omkring rabatordninger og håndtering af cashflow bør tage højde for diversiteten blandt leverandører eller kunder.
  5. Skabe tætte partnerskaber – betalingsnetværk er ved at udvikle sig til at hjælpe virksomheder med at få styrke og fleksibilitet i deres finansielle strategier. Overvej hvilken værdi, mellemleddene bidrager med og hvor, der kan hentes forbedringer.

Derudover har Basware for at komme tendensen til livs lanceret en global e-betalingsløsning, Basware Pay, der tilbydes i samarbejde med MasterCard. Løsningen giver købere mulighed for at betale på eller efter betalingsbetingelserne og samtidigt sikre, at deres leverandører betales til tiden ved hjælp af detaljerede betalingsoplysninger.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere