Bilindustrien automatiserer produktionen med mobile danske robotter

Næsten en fjerdedel af danske Mobile Industrial Robots’ autonome transportrobotter bliver solgt til bilindustrien. Her overtager robotterne typisk det monotone arbejde med at transportere varer mellem produktionslinierne.

Hver fjerde solgte MiR-robot ender i bilindustrien. Salget er samtidig steget med 22 procent i perioden mellem 2015-2017. Foto: MiR.

27.09.2019

SCM.dk

Industrien står således ifølge International Federation of Robotics næsten for hver fjerde solgte MiR-robot. Mellem 2015 til 2017 steg virksomhedens salg til industrien med 22 procent, og robotterne får da også pæne ord fra flere aktører i branchen.

”Vi ser et kæmpestort potentiale i at automatisere vores interne logistik. Vi tilpasser løbende indretning af vores fabrikker for at kunne producere et stort, varieret mix af mindre batchstørrelser. Dette skal understøttes af vores intralogistiske systemer, og det kræver en høj grad af fleksibilitet”, siger VP Supply Chain & Digital Enterprise hos Faurecia Clean Mobility Business Group, Eric Moreau, og fortsætter:

”Det tilbyder MiR, da deres autonome mobile robotter ikke behøver at blive guidet via magnetstriber, men navigerer efter interne kort, der nemt kan opdateres”.

Robotterne overtager monotone arbejdsopgaver
De mobile robotter fra MiR overtager typisk det monotone arbejde med at transportere varer mellem produktionslinjerne og lager og øger dermed effektiviteten.

”Vores MiR-robotter kører materiale fra lageret til montagelinjen, hvor de enkelte dele skal bruges. Herfra kobler den sin læssede transportvogn og tager en tom med sig tilbage til lageret, inden robotten vender tilbage til sin venteposition”, siger Franz Scheibe, der er teamleder på montageområdet hos NIDEC Auengrund, en del af NIDEC-koncernen, der er førende på verdensmarkedet for små motorer.

”I gennemsnit tilbagelægger hver robot 11 kilometer om dagen – en strækning som medarbejderne nu spares for. Det bidrager til at skærpe fokus på den produktive arbejdstid og styrker virksomhedens forskning og udvikling”, tilføjer han.

Hos MiR ser CEO Thomas Visti da også et stort potentiale i bilindustrien, der ifølge ham tager fremskridt inden for autonom teknologi i brug hurtigere end de flere andre brancher.

”Indretningen af produktionsanlæg er i dag agil og meget dynamisk, og mennesker, udstyr, paller og andre forhindringer kan dukke op i områder, der før var åbne passager. Vores mobile robotter passer godt ind i disse omgivelser, der er i konstant forandring. Takket være vores robotters kollaborative, autonome navigation, bliver den automatiserede materialetransport fleksibel og nem at tilpasse uden ekstra omkostninger eller processtop”, siger han og fortsætter:

Læs også: Seks virksomheder fortæller om digitalisering af forsyningskæden

”Med produktlanceringen af MiR1000 i april og af MiR500 sidste år understreger vi vores position som den internationale markedsleder inden for autonome mobile robotter. Det er vi stolte af at bilindustrien er enig med os i”.

- JMA

Bredana Axcite A/S

Sponseret

Kan ældre ERP hæmme vækst?

PlanEven

Sponseret

Optimering af indkøbsprocesser med ordreportal

Relateret indhold

30.10.2024SCM.dk

Et nyt samarbejde løser et logistisk mareridt for transportvirksomhed

30.10.2024SCM.dk

Produktionsvirksomheder kan se frem til bedre vilkår med mindre bureaukrati

16.10.2024SCM.dk

Nyt EU-projektet skal fremme remanufacturing

14.10.2024Kardex Danmark

Sponseret

Danfoss øger effektiviteten med Kardex automatisering og robotteknologi

14.10.2024Industriens Fond

Sponseret

“Vi købte den første robot, før vi havde et job til den”

10.10.2024SCM.dk

Investeringsprogram reducerer leveringstider for europæisk-byggede maskiner

09.10.2024SCANLOX ApS

Sponseret

SCANLOX vinder "Årets Projekt"

08.10.2024SCM.dk

FoodTech’s styrke er de personlige møder

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Roima Intelligence
Seminar
LOGIA WMS Roadshow - opnå bedre resultater på dit lager

Deltag og få indblik i, hvad dit lager kan opnå med WMS. Eksperter og WMS-brugere vil give dig konkrete råd til, hvordan du kommer i gang med lageroptimering ✅

Dato

31.10.2024

Tid

12:30

Sted

Scandic Aarhus Vest Rytoften 3, 8210, Aarhus V

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Netværksforsvar og angrebshåndtering

Vil du lære det nyeste inden for trusler, sårbarhed og malware – og samtidig blive skarp på kryptografiske løsninger?

Dato

31.10.2024

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet

På kurset Jernbaneteknologi, -drift og -kapacitet, som også er et diplommodul, lærer du om planlægning, opbygning og drift af jernbaner. Kurset omfatter blandt andet simulering, procesanalyse og driftsanalyse angående både passager- og godstrafik.

Dato

01.11.2024

Tid

08:30

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Digitale forretningsstrategier og -modeller

Vil du have bedre forståelse for digital transformation og digitale strategier? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at vurdere og definere digitale forretningsstrategier, der skaber værdi for din virksomhed.

Dato

05.11.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Nye krav til bek. 761/2024 om energisyn og klimasyn

Energistyrelsen udsendte den 1. juli 2024 den nye Bekendtgørelse 761/2024 om obligatoriske energiledelsessystemer og energi og klimasyn i visse virksomheder.

Dato

06.11.2024

Sted

Online