Bilindustrien automatiserer produktionen med mobile danske robotter
Næsten en fjerdedel af danske Mobile Industrial Robots’ autonome transportrobotter bliver solgt til bilindustrien. Her overtager robotterne typisk det monotone arbejde med at transportere varer mellem produktionslinierne.
Bilindustrien har fået øjnene op for danske Mobile Industrial Robots’ autonome transportrobotter.
Læs også: MiR tilbyder nu leasing af robotter
Industrien står således ifølge International Federation of Robotics næsten for hver fjerde solgte MiR-robot. Mellem 2015 til 2017 steg virksomhedens salg til industrien med 22 procent, og robotterne får da også pæne ord fra flere aktører i branchen.
”Vi ser et kæmpestort potentiale i at automatisere vores interne logistik. Vi tilpasser løbende indretning af vores fabrikker for at kunne producere et stort, varieret mix af mindre batchstørrelser. Dette skal understøttes af vores intralogistiske systemer, og det kræver en høj grad af fleksibilitet”, siger VP Supply Chain & Digital Enterprise hos Faurecia Clean Mobility Business Group, Eric Moreau, og fortsætter:
”Det tilbyder MiR, da deres autonome mobile robotter ikke behøver at blive guidet via magnetstriber, men navigerer efter interne kort, der nemt kan opdateres”.
Robotterne overtager monotone arbejdsopgaver
De mobile robotter fra MiR overtager typisk det monotone arbejde med at transportere varer mellem produktionslinjerne og lager og øger dermed effektiviteten.
”Vores MiR-robotter kører materiale fra lageret til montagelinjen, hvor de enkelte dele skal bruges. Herfra kobler den sin læssede transportvogn og tager en tom med sig tilbage til lageret, inden robotten vender tilbage til sin venteposition”, siger Franz Scheibe, der er teamleder på montageområdet hos NIDEC Auengrund, en del af NIDEC-koncernen, der er førende på verdensmarkedet for små motorer.
”I gennemsnit tilbagelægger hver robot 11 kilometer om dagen – en strækning som medarbejderne nu spares for. Det bidrager til at skærpe fokus på den produktive arbejdstid og styrker virksomhedens forskning og udvikling”, tilføjer han.
Hos MiR ser CEO Thomas Visti da også et stort potentiale i bilindustrien, der ifølge ham tager fremskridt inden for autonom teknologi i brug hurtigere end de flere andre brancher.
”Indretningen af produktionsanlæg er i dag agil og meget dynamisk, og mennesker, udstyr, paller og andre forhindringer kan dukke op i områder, der før var åbne passager. Vores mobile robotter passer godt ind i disse omgivelser, der er i konstant forandring. Takket være vores robotters kollaborative, autonome navigation, bliver den automatiserede materialetransport fleksibel og nem at tilpasse uden ekstra omkostninger eller processtop”, siger han og fortsætter:
Læs også: Seks virksomheder fortæller om digitalisering af forsyningskæden
”Med produktlanceringen af MiR1000 i april og af MiR500 sidste år understreger vi vores position som den internationale markedsleder inden for autonome mobile robotter. Det er vi stolte af at bilindustrien er enig med os i”.
- JMA