Beton til tiden kræver IT og overblik

Unicon har med hjælp af et avanceret IT-planlægnings- og optimeringsværktøj fået væsentlig bedre overblik over transporten ud til kunder. Via ERP-systemet bliver de enkelte ordrer nu optimeret i forhold til hinanden, så den samlede ordremængde altid køres med så få biler som muligt og fra en fabrik, der ligger i optimal afstand fra byggepladsen.

1) Hver dag leverer mere end 300 lastbiler fra Skandinaviens største leverandør af færdigblandet beton Unicon flere tusinde kubikmeter af det let forgængelige materiale til byggepladser i Danmark og Norge. Foto: Unicon..

04.10.2011

SCM.dk

Mange tusinde kubikmeter beton. Så meget leverer mere end 300 lastbiler fra Skandinaviens største leverandør af færdigblandet beton Unicon af det let forgængelige materiale til byggepladser i Danmark og Norge. Hver dag. En normal ordre er gennemsnitlig på ca. 15 kubikmeter. Med en daglig kapacitet på 7.000 - 8.000 kubikmeter bliver der på travle dage leveret beton til omkring 500 byggepladser i tidsrummet 6 – 16. Ordrerne varierer dog meget i størrelse og kan svinge fra mellem 0,50 til over 1.000 kubikmeter, der skal leveres i en kontinuerlig strøm.
De store og geografisk vidt forgrenede leverancer udgør i sig selv en stor logistisk udfordring. Ydermere har de seneste års markante nedgang i byggeaktiviteten medført skærpede leveringskrav. Det er blevet købers marked. Under højkonjunkturen for tre-fire år siden var der op til tre ugers leveringstid. I dag ringer kunderne med stadig kortere intervaller for at bestille nye leverancer. Selv om en leveringshorisont på én til tre dage fortsat er normen, er det ikke usædvanligt, at betonen skal leveres i løbet af én time. Det skærper behovet for at skabe logistisk overblik i forsyningskæden.

Allerede i 2000 leverede IT-virksomheden AMCS det første skræddersyede planlægnings- og optimeringssystem til transport og distribution til Unicon.
”Styrken ved dette system var, at det var totalt integreret med vores daværende Axapta system og således fremstod som ét system”, forklarer distributionscontroller Johnny Houtved fra Unicon.
”Begrænsningen bestod i, at det ikke var windowsbaseret, lige som det var vanskeligt at opsætte nye styringsparametre samt vedligeholde eksisterende. Siden da har vi imidlertid implementeret SAP – til erstatning for Axapta. Det betyder, at vi i begyndelsen af 2010 kunne opgradere til den nyeste version af AMCS optimeringssystem,AMCS Fleet Planner. Eftersom vi udviklede det foregående system sammen med leverandøren, var vi også den eneste kunde, der benyttede denne platform. Derfor var det helt naturligt at skifte over til den nye udgave af systemet, som er baseret på windows, og som for øvrigt også benyttes af vores søsterselskab, Aalborg Portland”, siger Johnny Houtved.

Kan flytte ledig kapacitet
Med det opgraderede system kan Unicons ruteplanlæggere følge bilernes position elektronisk, listet ud fra de forskellige byggepladser. Det sker via en såkaldt Gantt-tavle, som er en grafisk visning af alle enkeltordrer fordelt ud på læs på de enkelte biler. Hvert læs har en tidsmæssig udtrækning, som svarer til den totale tid, den pågældende bil er optaget af netop denne opgave.
”Systemet, som vi anvender det, omdanner automatisk de ordrer, som vi taster ind i SAP systemet til læs fordelt ud på vores betonbiler og betonpumper. De enkelte ordrer bliver optimeret i forhold til hinanden, så vi altid kører den samlede ordremængde på så få biler som muligt og fra en fabrik, der ligger så tæt på byggepladsen som muligt”, siger Johnny Houtved.
”Samtidig med at de enkelte ordrer indplaceres i systemet, får vi øjeblikkeligt et overblik over om, vi begynder at mangle kapacitet på én af vores 70 fabrikker. På den måde kan vi flytte ledig kapacitet hen, hvor den gør mest gavn. Derudover har vi valgt at få vist tid for klarmelding af læsset, hvilket vil sige det tidspunkt, hvor læsset er sendt til blandingscomputeren, eventuelt efterbehandling af betonen inden den forlader fabrikken, køretid ud og hjem samt aflæsningstid. De enkelte køretider er korrigeret for myldretid inden for de enkelte timeintervaller og kan derfor godt være tidsmæssigt forskellige på ud- og hjemtur, ligesom hjemturen kan være afstand til en helt anden fabrik end den, der blev startet fra”, forklarer Johnny Housted.

Chaufførerne får alle detaljer
Planlæggerne stoler fast på, at de tider, som systemet har udregnet, også stemmer overens med virkeligheden. Kapacitetstrækket bliver beregnet ud fra hvilken type beton, der skal produceres, idet der er forskellige blande- og tømmetider alt efter, hvad det er for noget beton, der skal produceres. På den måde bliver der for hver times produktionstid beregnet hvor meget kapacitet, der er tilbage på den enkelte betonblander. Dette vises som en belastningskurve i Gantt-kortet.

Johnny Housted understreger dog, at Fleet Planner systemet ikke er beregnet til produktionsplanlægning, men derimod til planlægning af distributionen. De viste kapacitetstræk er derfor kun vejledende og kan uden videre overskrides.

Chaufføren har i førerhuset installeret et Truck Management System (TMS), som via Fleet Planner Systemet bliver ”fodret” med oplysning om, hvornår han skal køre til blanderen, hvornår han skal holde pause, hvornår han skal være på byggepladsen, hvilken adresse der skal køres til samt hvem kunden er. Desuden får chaufføren oplysning om, hvordan kunden ønsker betonen aflæsset. Skal der f.eks. aflæsses med brug af bånd, sliske eller skal der aflæsses i en betonpumpe?

Efterhånden som chaufføren kommer igennem de enkelte trin af en tur, sendes der via TMS-systemet besked retur til Fleet Planner systemet om, at bilen nu er kørt hjemmefra, nu er den nået til byggepladsen, nu er den færdig med at aflæsse, nu er den på vej hjem og endelig: Nu er vi der om fem minutter. Alt dette gøres for, at systemet hele tiden kan korrigere i de resterende læs, som herved også kan omlæsses til en anden bil, hvis der opstår forsinkelser, eller bilen kommer hjem før forventet.

Altid på forkant
Johnny Housted er ikke i tvivl om, at teknologiens grundlæggende styrke består i, at Unicon nu har opnået en langt bedre ressourceudnyttelse: ”Når systemet hele tiden er på forkant med, hvad der sker og planlæggeren altid kan se, om der kan presses et læs mere ind i en plan, eller om der skal flyttes et læs til et andet område for at få kabalen til at gå op, betyder det i sidste instans sparede lønkroner. Chaufføren kan jo sendes hjem, så snart han er færdig og behøver ikke sidde og vente på svar på om, der er mere at køre med eller ej.
Systemet benytter ydermere en række planlægningsalgoritmer, som tilsammen danner den endelige plan. Hvis én af vores fabrikker af én eller anden årsag bryder ned og ikke kan producere mere beton denne dag, foretager systemet en hurtig genberegning af alle de læs, der var tilbage på den pågældende fabrik og placerer disse på de fabrikker, der herefter er de nærmeste og billigste. Er man ikke tilfreds med resultatet, eller er der tale om meget store ordremængder, kan man også trykke på en knap, som i bogstaveligste forstand trækker alle læs ud af en plan og genindsætter dem i den mest optimale plan ud fra opgavens vigtighed.”

En slidsom proces
Det har ikke været muligt at undgå ”børnesygdomme”, erkender Johnny Houtved:
”Det er altid en sej omgang at indføre nyt IT, og denne gang var der tale om et nyt system over hele linjen, hvilket er meget ressourcekrævende. Både selve implementeringen, men så sandelig også at få det til at fungere i dagligdagen, er en slidsom proces. AMCS har ikke leveret ret mange af den nye type Fleet Plannere til betonbranchen, og vores leveringsform er atypisk i forhold til det, den er beregnet til. Teknologien er i bund og grund bygget op omkring en normal distribution, hvor en lastbil fyldes op med varer og ikke - som hos os - at den ene leverance følger umiddelbart efter den anden. Vores branche er kendetegnet ved, at vi skal levere beton til én kunde, hvorefter vi skal hjem og hente friske forsyninger til den næste. AMCS skal bruge utrolig meget regnekraft til at udregne algoritmerne, fordi vi har så mange her-og-nu transaktioner. Vores største udfordring har derfor bestået i, at få det nye system bygget sammen med SAP-systemet”.

Besværet har dog i høj grad lønnet sig. Ca. 80 procent af alle virksomhedens leverancer ligger i dag inden for det tidsvindue, der er sat op over for kunden, og der er vel at mærke tale om en præcision i forhold til det aftalte tidspunkt, som ikke må overskride 15 minutter på første læs i en leverance og med de efterfølgende læs i et endnu kortere interval.

Samspil mellem IT og mennesker
Selv om systemet først og fremmest bruges til aktuel ruteplanlægning, benyttes det også til opfølgning, så Unicon kan danne sig et billede af, hvor vellykkede transporterne har været. I princippet ligger man inde med nøgletal, der går 10 år tilbage, og Fleet Planneren er ganske velegnet til opsamling og verificering af nøgletal.
Det nu halvandet år gamle planlægningsværktøj er uhyre avanceret, men Johnny Houved understreger, at det aldrig vil kunne erstatte chaufførens eller ruteplanlæggernes dygtighed, rutine og evne til at skabe sig overblik. ”Systemet kan lagt hen ad vejen hjælpe planlæggeren med at få et hurtigere og mere præcist overblik. Alligevel opstår der naturligvis hele tiden situationer, hvor der er behov for, at planlæggeren tager telefonen og forklarer kunden, at man er stødt ind i et problem, og at leverancen derfor er lidt forsinket. Det har kunden næsten altid forståelse for, så længe man ikke bruger det som en dum undskyldning, men kun når man er kommet virkelig i knibe. Både vi og vores kunder er helt klar over, at IT aldrig helt vil kunne erstatte kunne erstatte den menneskelige vurdering eller forhindre forsinkende hændelser”.

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Nævnt i denne artikel:

Relateret indhold

25.11.2024SCM.dk

Kan I skaffe de kompetencer I har brug for?

25.11.2024SCM.dk

Ny mobil cobot er større, stærkere og mere præcis

20.11.2024Logicenters

Sponseret

Logicenters expands in Denmark with a new logistics center

Unused potential for Nordic companies – 23 billion euros tied up in unnecessary inventory

20.11.2024Optilon Danmark

Sponseret

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online