Berendsen samler it-brikkerne og styrker logistikken
Berendsen Textil Service A/S har et Dynamics AX fra 2003, der i samspil med en bred vifte af stand-alone it-systemer understøtter den logistiktunge forretning. Det lyder måske enkelt, men det er det ikke.
Der er drøn på forretningsudviklingen i Berendsen. Virksomheden udlejer tekstiler og hygiejneartikler og håndterer detaljerne omkring vask, vedligeholdelse og levering. Det gør, at kunder kan frigøre tid, plads, personale og kapital, således at de kan fokusere på deres kernekompetencer. Det er et dynamisk forretningsområde, som kræver, at virksomheden konstant skal være på tæerne og udvikle nye koncepter samt samarbejdsmodeller.
Det hele kører i dag automatisk og gør os i stand til at levere en ekstra service for vores kunder uden, at det koster os en hel masse manuelle ressourcer.
Klaus Nissen, it-chef i Berendsen Textil Service A/S
Nyt it-baseret logistikkoncept
Berendsen har for eksempel fornylig sammen med rengøringsvirksomheden ISS udviklet konceptet Wash Room Service. Det går i grove træk ud på, at ISS-medarbejdere via en direkte opkobling til Berendsen selv kan bestille de varer, der måtte være behov for at genopfylde på alle de depotrum (Wash Rooms), ISS håndterer ude hos sine kunder. Det kan være alt fra brun sæbe til toiletpapir og gummihandsker. Det sker enten via en computer eller via en mobil terminal. Ordren går direkte ind i Berendsens vaskerisystem ABS, der automatisk sender ordren videre til AX. AX-systemet konverterer til OIOXML og sender den videre til en leverandør og bestiller en transportør, der leverer varen direkte til det rette Wash Room. ABS-systemet sender også automatisk en faktura til kunden, ligesom konceptet sørger for, at ISS modtager en advisering om leveringen.
Færre fejlkilder og mindre lager
Det er et godt eksempel på, hvordan Berendsen kan udvikle en ny forretningsmodel, som kobler en hel værdikæde sammen på tværs af 3-4 led, hvor alle parter opnår fordele. Berendsen udnytter sit logistiknetværk til at levere et endnu bredere varesortiment til kunden og kundens kunde samtidig med, at ISS og ISS kunder opnår en højere grad af one-stop-shopping og færre leveringer med færre fejlkilder og mindre tidsforbrug. Kunden opnår også mindre lagerbinding, fordi overvågningen og genbestillingen bliver foretaget helt ude på gulvet i det enkelte depotrum af den medarbejder, som selv forbruger varerne.
Automatiseret infoflow
Forretningsudviklingen baserer sig på, at informationsflowet omkring ordren og leveringen foregår automatisk. Berendsens it-samarbejdspartner Pingala har sammen med Berendsens økonomi-, indkøbs- og logistikafdelinger integreret de forskellige systemer og skabt et sammenhængende workflow på tværs af web, mobil applikation, ABS, Dynamics AX og snitfladen til forskellige VANS (Value Added Network Services) og leverandører.
Det hele kører i dag automatisk og gør os i stand til at levere en ekstra service for vores kunder uden, at det koster os en hel masse manuelle ressourcer. Det er styrken ved vores fleksible it-struktur, der består af mange brikker, som vi kan sætte sammen på mange forskellige måder, fortæller it-chef Klaus Nissen.