Berendsen samler it-brikkerne og styrker logistikken

Berendsen Textil Service A/S har et Dynamics AX fra 2003, der i samspil med en bred vifte af stand-alone it-systemer understøtter den logistiktunge forretning. Det lyder måske enkelt, men det er det ikke.

24.09.2012

SCM.dk

Der er drøn på forretningsudviklingen i Berendsen. Virksomheden udlejer tekstiler og hygiejneartikler og håndterer detaljerne omkring vask, vedligeholdelse og levering. Det gør, at kunder kan frigøre tid, plads, personale og kapital, således at de kan fokusere på deres kernekompetencer. Det er et dynamisk forretningsområde, som kræver, at virksomheden konstant skal være på tæerne og udvikle nye koncepter samt samarbejdsmodeller.

”Det hele kører i dag automatisk og gør os i stand til at levere en ekstra service for vores kunder uden, at det koster os en hel masse manuelle ressourcer”.

Klaus Nissen, it-chef i Berendsen Textil Service A/S

Nyt it-baseret logistikkoncept
Berendsen har for eksempel fornylig sammen med rengøringsvirksomheden ISS udviklet konceptet ”Wash Room Service”. Det går i grove træk ud på, at ISS-medarbejdere via en direkte opkobling til Berendsen selv kan bestille de varer, der måtte være behov for at genopfylde på alle de depotrum (Wash Rooms), ISS håndterer ude hos sine kunder. Det kan være alt fra brun sæbe til toiletpapir og gummihandsker. Det sker enten via en computer eller via en mobil terminal. Ordren går direkte ind i Berendsens vaskerisystem ABS, der automatisk sender ordren videre til AX. AX-systemet konverterer til OIOXML og sender den videre til en leverandør og bestiller en transportør, der leverer varen direkte til det rette Wash Room. ABS-systemet sender også automatisk en faktura til kunden, ligesom konceptet sørger for, at ISS modtager en advisering om leveringen.

Færre fejlkilder og mindre lager
Det er et godt eksempel på, hvordan Berendsen kan udvikle en ny forretningsmodel, som kobler en hel værdikæde sammen på tværs af 3-4 led, hvor alle parter opnår fordele. Berendsen udnytter sit logistiknetværk til at levere et endnu bredere varesortiment til kunden og kundens kunde samtidig med, at ISS og ISS’ kunder opnår en højere grad af one-stop-shopping og færre leveringer med færre fejlkilder og mindre tidsforbrug. Kunden opnår også mindre lagerbinding, fordi overvågningen og genbestillingen bliver foretaget helt ude på gulvet i det enkelte depotrum af den medarbejder, som selv forbruger varerne.

Automatiseret infoflow
Forretningsudviklingen baserer sig på, at informationsflowet omkring ordren og leveringen foregår automatisk. Berendsens it-samarbejdspartner Pingala har sammen med Berendsens økonomi-, indkøbs- og logistikafdelinger integreret de forskellige systemer og skabt et sammenhængende workflow på tværs af web, mobil applikation, ABS, Dynamics AX og snitfladen til forskellige VANS (Value Added Network Services) og leverandører.

”Det hele kører i dag automatisk og gør os i stand til at levere en ekstra service for vores kunder uden, at det koster os en hel masse manuelle ressourcer. Det er styrken ved vores fleksible it-struktur, der består af mange brikker, som vi kan sætte sammen på mange forskellige måder”, fortæller it-chef Klaus Nissen.

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

08.04.2025SCM.dk

9 ud af 10 nordamerikanske CPO’er vil indføre AI-agenter i 2025

07.04.2025SCM.dk

Fransk gigant satser stort på kunstig intelligens

04.04.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot for Field Service explained

03.04.2025SCM.dk

Aktør præsenterer AI-genereret supply chain ’control tower’

03.04.2025Columbus

Sponseret

Enhancing manufacturing with AI: Microsoft Copilot for Service explained

31.03.2025SCM.dk

Udfordringer presser væksten i robotbranchen

27.03.2025SCM.dk

58 procent vil skære ned på USA’s cloud-udbydere

27.03.2025SCM.dk

Forsyningskæders cybersikkerhed er fulde af blinde vinkler

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
SCANLOX ApS
Messe
Innovationboard hos Mazak

Opdag, hvordan automation kan optimere jeres logistik, og mød eksperterne, der giver svar på alle jeres spørgsmål.

Dato

24.04.2025

Tid

09:30

Sted

Mazak Danmark, Stensgårdvej 7, B, 5500 Middelfart

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, om du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001 Intern Auditor

Bliv ISO 9001 Intern Auditor

Dato

28.04.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Introduktion til ISO 20001: Minimering af Food Waste & Loss

Vidste du godt, at der er en ny ISO-standard på vej, som fokuserer på at minimere fødevareaffald og -tab på en systematisk måde? Denne standard, der forventes udgivet i 2026, har fået betegnelsen ISO 20001.

Dato

29.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
BV Talks - Om Bæredygtighed

BV Talks er en webinarrække, hvor du kan høre engagerede fagpersoner med noget på hjerte fortælle om deres passion og dele ud af erfaringer, visioner og måske endda praktiske løsninger.

Dato

29.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online på MS Teams

Bredana Axcite A/S
Webinar
Warehouse Management Only Mode

Med Warehouse Management Only Mode får I mulighed for at implementere lagerstyring i verdensklasse – uanset ERP-system. Og/eller starte implementering af D365 med dette modul alene.

Dato

29.04.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus