Bedre processer kan give dig 25 procent højere effektivitet
De fleste virksomheder kan høste mere end 25 procent højere effektivitet, hvis de arbejder seriøst med at forbedre processerne, lyder det fra professor Jan Stentoft, SDU.
Processer er det, der helt konkret skaber forretning og værdi i virksomheder. Det er det, der foregår på gulvet uanset om, virksomheden producerer, forhandler eller servicerer.
”Alle virksomheder består af noget strategi og forretningsmodel på toppen og noget teknologi i form af it, maskiner, stregkoder og skannere, kunstig intelligens, internet of things etc., der skal hjælpe strategi og forretningsmodel på vej. Men det, der forbinder forretningsmodellaget med teknologilaget er processerne. Det er på mange måder virkeligheden i en virksomhed - der hvor tingenere reelt sker”, fortæller Jan Stentoft.
Først styr på processerne
Jan Stentoft har sammen med Anders Haug netop udgivet en opdateret udgave af deres lærebog ”Business Process Optimization” på Hans Reitzel Forlag.
”Bogen er målrettet studerende, men den kan også fint læses af praktikere i virksomheder, der arbejder med processer, it og/eller forretningsudvikling på alle niveauer”, siger han og tilføjer:
”Processer og it er som yin og yang for forretningsudvikling. Begge dele er helt nødvendige og spiller forskellige roller. Det er vores erfaring, at it og teknologi dog har en tilbøjelighed til at komme til at spille en for stor rolle, hvor en ny teknologi eller køb af et nyt it-system får lov til at styre agendaen i virksomheden. Vi argumenterer i bogen for, at virksomhedsledere skal starte med at kortlægge processerne og få en dyb forståelse for, hvordan de fungerer, før man kaster sig over valg af teknologi. Vi præsenterer også fremgangsmåder og metoder til, hvordan man kortlægger, analyserer, implementerer og evaluere på processerne”.
25 procent uindfriet potentiale
Jan Stentoft understreger, at det naturligvis varierer meget i forskellige virksomheder, hvor stort det uindfriede potentiale for forbedrede processer er. Men han er ikke bleg for at sige, at i de fleste virksomheder er potentialet for højere effektivitet 25 procent eller mere.
Det vil sige, at virksomheder ved at arbejde systematisk og bevidst med at forbedre processer kan løfte en vækst på 25 procent uden at ansætte flere medarbejdere, eller de kan reducere omkostningerne med 25 procent.
Processers vigtighed stiger
Jan Stentoft fremhæver, at den kraftigt voksende digitale udvikling kun øger vigtigheden af, at virksomheder har bedre styr på deres processer, og at de hele tiden kan optimere på proceslandkortet.
Business Process Optimization
Bogen ”Business Process Optimization” er en revideret lærebog for både studerende og praktikere. Den er udgivet på Hans Reitzels Forlag i august 2019 og er skrevet af professor Jan Stentoft samt lektor Anders Haug, som begge er tilknyttet Institut for Entreprenørskab og Relationsledelse ved Syddansk Universitet i Kolding.
”ERP-systemerne kan ikke længere rumme alle it-opgaver. En virksomheds it-arkitektur bliver mere og mere differentieret og komplekst med flere og flere applikationer i skyen. Mængden af procesmæssige faldgruber stiger derfor også, og det bliver derfor endnu vigtigere at have en stærk procesforbedringskompetence i virksomheden”, forklarer han og tilføjer:
”Tingenes internet er et godt eksempel. Her ejer kunden ofte de data, som virksomheden er afhængig af for at kunne drive IoT-netværket eller -applikationen. Hvem skal vedligeholde dataene på hvilken måde, hvor hyppigt etc.? Der er mange faldgruber, hvis man ikke er meget skarp på processerne”.
Han mener, det er meningsløst at kaste sig ud i Industri 4.0-tiltag, hvis man ikke først får godt styr på egen butik, og det vil i høj grad sige styr på egne processer samt processer i forsyningskæder med leverandører og kunder.