Banker tilslutter sig principper, der skal styrke shippingens klimaindsats
En gruppe på 11 banker, deriblandt Danske Bank, har indtil tilsluttet sig de såkaldte Poseidon-principper, der skal sikre, at bankerne ser på rederiernes klimaovervejelser, når de skal beslutte sig for at give lån.
En række nye principper, der har fået navnet Poseidon Principles, og som 11 banker, herunder Danish Ship Finance, Danske Bank og Nordea, indtil videre har tilsluttet sig, skal skabe et yderligere incitament for at fremme nedbringelsen af CO2-udledningen inden for shippingindustrien.
Læs også: Norden foretager den første testrejse på CO2-neutralt biobrændstof
Principperne skal således gøre det mere tydeligt, hvorvidt rederiernes låneporteføljer hos bankerne lever op til de klimamål, der sidste år blev vedtaget af FN's Internationale Maritime Organisation (IMO). Det fremgår af en pressemeddelelse.
Shippingindustrien er i dag ansvarlig for 2,2 procent af verdens CO2-udslip. Derfor fastsatte IMO i april sidste år et mål om, at industrien skal reducere udledningen af drivhusgasser med 50 procent i 2050 sammenlignet med niveauet i 2008.
I første omgang har Citi Group, Société Générale, DNB, ABN Amro, Amsterdam Trade Bank, Credit Agricole CIB, Danish Ship Finance, Danske Bank, DVB, ING og Nordea, der til sammen har en låneportefølje til shippingindustrien på globalt plan på omkring 100 mia. dollar (ca. 670 mia. kr.), tilsluttet sig de nye principper. Det ventes, at flere banker vil følge efter.
”Som en af de ledende finansielle institutioner inden for shippingindustrien anerkender vi vores rolle i at adressere og markedsføre sektorens høje ambitioner om at reducere CO2-udledningen fremover. Vi tror, at Poseidon-principperne vil være et vigtigt initiativ i den henseende”, siger Øivind Haraldsen, der er global head of shipping for Danske Bank, i pressemeddelelsen.
Poseidon Principles fire hovedpunkter
Vurdering af klimatilpasning
De banker, der har skrevet under på principperne, måler CO2-intensiteten og vurderer klimatilpasningen hos deres shippingporteføljer på en årlig basis.
Ansvarlighed
Bankerne vil også kun anvende datatyper, kilder, standarder og tjenesteudbydere, der er oprettet af IMO.
Håndhævelse
Underskriverne vil samarbejde med klienter og partnere om at standardisere pagtklausuler i kontrakter, der skal sikre adgang til høj kvalitets data.
Gennemsigtighed
Underskriverne vil offentligt melde ud, at de har underskrevet principperne, og vil årligt offentliggøre resultaterne af deres porteføljes klimatilpasning.
Kilde: Global Maritime Forum
Principperne skal løbende udvikle sig
Principperne, som bankerne frivilligt kan tilslutte sig, fastsætter rammer for, hvordan de finansielle institutioner vurderer og offentliggør klimaindsatsen i shippingindustrien. Ifølge pressemeddelelsen skal principperne udvikle sig, i takt med at IMO justerer sin politik og reglerne på klimaområdet i industrien.
Poseidon Principles er blevet udviklet i samarbejde med bankerne Citigroup, Société Générale og DNB, ligesom ledende spillere i branchen som A.P. Møller-Mærsk, Cargill, Euronav og Lloyd's Register har deltaget.
Derudover fremgår det af pressemeddelelsen at eksperter fra organisationerne Global Maritime Forum i Danmark og Rocky Mountain Institute i USA samt University College London Energy Institute har bidraget i arbejdet.
”Shippingindustriens dekarbonisering kræver uovertruffen innovation. Et moderne skib er et stærkt kapitalkrævende aktiv med en levetid på typisk 25-30 år. For at kunne levere på de ambitiøse klimamål, skal nul-emissionsskibe være en del af flåden i 2030”, siger driftsdirektør hos Mærsk, Søren Toft, i pressemeddelelsen og fortsætter:
Læs også: Shippingindustrien er slet ikke klar til de kommende svovlkrav
”Dette giver os kun ti år til at udvikle de nye maritime brændstoffer, fremdriftsteknologier og infrastrukturer, som er påkrævet. Poseidon-principperne vil hjælpe os med at sætte gang i denne overgang”, siger han.
- JMA