21.10.2016  |  Strategi & ledelse

Bæredygtighed kræver engagement – på begge sider

Hvis en virksomhed skal have succes med en bæredygtighedsstrategi, så skal den skabe engagement, både internt og eksternt, lød det blandt andet på førstedagen af Ethical Corporations konference om bæredygtige forsyningskæder.

Det menneskelige element kan nemt blive overset, når store og små virksomheder kaster sig ud i forandringsprocesser, omstillinger og andre strategiske ændringer. Og så stiger risikoen for, at planerne om ikke falder til jorden, så i hvert fald ikke kommer så godt i mål, som hensigten var.

Det handler nemlig om at skabe engagement, ikke alene på det overordnede plan i en organisation, men også på det personlige plan hos de mennesker, der bliver berørt og som skal skabe forandringen. De skal overbevises, før en strategi bliver til virkelighed.

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Sådan lød et af mange budskaber på førstedagen af Ethical Corporations Sustainable Supply Chain Summit, hvor en stribe store selskaber, organisationer og interessenter fra primært Europa og USA er samlet for at dele viden, erfaringer og inspiration med hinanden, når det kommer til bæredygtighed i arbejdet med forsyning, indkøb, leverandører og generel drift.

Pointen omkring engagement i forskellige stadier blev på mange måder et underliggende tema for dagen, bl.a. hos smykkeproducenten De Beers, der sourcer diamanter i nogle af verdens mest urolige lande i Afrika syd for Sahara, og derfor har betydelige udfordringer med at skabe ansvarlige og gennemsigtige forsyningskæder.

Forbrugerengagement og kulturforskelle
”Smykker er følelser, og derfor må der ikke være noget negativt forbundet med dem, det kan salget ikke holde til. Så vi tager så mange forholdsregler, vi kan, men det er svært at skabe sporbarhed og transparens hele vejen igennem; industrien er lidt en dinosaur på det område. Derfor er engagement fra forbrugernes side så vigtigt, og det mangler sammenlignet med andre brancher”, fortalte product integrity manager for De Beers, Purvi Shah.

Når det kommer til det interne engagement i en virksomhed, så er det ikke altid lige let at ’sælge’ konceptet bæredygtighed til alle medarbejdere i en organisation, uanset hvor gode argumenterne måtte være. Det har blandt andet den hollandske investeringsbank ING indset.

”Vi prøver simpelthen på at komme ind i hovedet på vores folk for at finde ud af, hvad der kan få dem til at prioritere bæredygtighed i en travl hverdag, hvor nogle mere håndgribelig mål normalt fylder det meste. Et af midlerne, fandt vi ud af, er at kommunikere hvorfor det her vigtigt, så bliver opfyldningen af målsætningen langt mere common sense”, fortalte ING’s chef for responsible procurement, amerikanske Kaitlin Crouch, der i samme åndedrag understregede de kulturelle forskelle, der blandt andet på baggrund af nationalitet gør sig gældende i sammenhæng som denne.

Hun blev straks bakket op af Oliver Hurrey, executive director for britiske 2degrees, der er en samarbejdsplatform for bæredygtig forretning.

”Det er mennesker, vi har med at gøre her, og de har brug for at kunne tage forandringer til sig i deres eget tempo. En genvej til det er også, at dels starte med nogle af de berømte lavthængende frugter, og så efterfølgende sørge for, at folk nemt kan dele deres succesoplevelser med sine kolleger og i organisationen. På den måde kan vi få de personlige erfaringer – inklusiv bumpene på vejen – frem”, sagde han.

Et tog kan få flere med
At de interne engagement er vigtigt, er man bestemt ikke uenig i hos den amerikanske softwaregigant Cisco Systems. Men på spørgsmålet om, hvordan man pitcher bæredygtighed til en CEO, præsenterede virksomhedens director of supply chain value protection, Kathleen Shaver, et vigtigt læringspunkt fra hendes egen organisatoriske erfaring med netop den udfordring og det at sprede budskabet, der gav et godt praktisk perspektiv på opgaven.

”En topchef vil altid gerne se det lange perspektiv, effekten i forhold til virksomhedens image, brandopfattelse og status udadtil, både overfor kunder og potentielle kommende medarbejdere. Plus selvfølgelig de mere hårde ROI-argumenter. Og så vil sige, at man altså ikke behøves at overbevise alt og alle i første omgang. Det gælder om at identificere de folk, der er klar til at tage strategien ind og så lade dem inspirere resten. Find det tog, der kører, der skal nok få folk med”.

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere