Automatisering går ikke ud over kvaliteten tværtimod
Automatisering har langt fra været lig med kvalitetsforringelse hos den populære isproducent Is fra Skarø, der i takt med mere automatisering har oplevet større international succes.
Enten afvikler vi produktionen eller også automatiserer vi.
Det var dilemmaet virksomheden Is fra Skarø stod over for for blot et par år siden, skriver mediet idag.dk. Isproducenten valgte at automatisere og det skulle vise sig at være en rigtig god beslutning.
I dag har Is fra Skarø, der holder til på den lille fynske ø af samme navn, flere internationale kunder blandt andet luftfartsselskabet Singapore Airlines.
Automatiseringen har kun forbedret vores brand iblandt vores asiatiske kunder, som synes godt om vores nye produktion. Og i næste uge får vi besøg af en japansk kunde, som skal se produktionen, siger Martin Jørgensen, der er leder af isproducentens forskning- og udviklingsafdeling.
Automatisering giver en mere cremet is
Da produktionen blev automatiseret indbefattede det alt fra lagertank og transportbånd til datomærkning af de økologiske is.
Automatiseringen har gjort det muligt for virksomheden at følge med efterspørgslen og det uden at det er gået ud over kvaliteten, påpeger Martin Jørgensen. Tværtimod.
Med det nye anlæg kan vi chokfryse isen. Den kortere fryseperiode betyder mindre krystallisering og dermed en mere cremet is, siger forsknings- og udviklingschefen.
Læs også: Milliarder at hente i automatisering i Danmark
Han er ikke i tvivl om hvorvidt Is fra Skarø skal tage næste skridt, hvis muligheden opstår:
Vi håber, at vi snart får råd til en robot, som kan stå for pakning af is. Vi vil gerne frigøre vores ansatte yderligere til andet end det ensidige arbejde, siger Martin Jørgensen til AutomationsFokus.
-CHM