Automatisering af plukkeprocessen forbedrer arbejdsmiljø på lageret

CSR og arbejdsmiljø er blevet centrale faktorer for supply chain afdelinger. Vare-til-plukker robotanlæg automatiserer plukkeprocessen og kan være en effektiv løftestang for højere trivsel, engagement og produktivitet på lageret.

”Automatiserede vare-til-plukker anlæg skaber et ergonomisk miljø, der beskytter operatørernes fysiske og mentale sundhed, samtidig med at deres produktivitet øges”, fortæller Ludovic Fenelon.. Foto: Arkivfoto fra 123rf.com

21.11.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Ifølge PwC anser for eksempel mere end halvdelen af franske virksomheders SC-afdelinger CSR og arbejdsmiljø for at være en af deres højst prioriterede indsatsområder i 2025.

90 procent af dem har gennemført eller vil gennemføre en bæredygtighedsplan baseret på tre søjler: miljø, økonomi og samfundsansvar. 

Læs også: IKEA investerer milliarder i nyt logistikcenter

Ludovic Fenelon, salgs- og marketingdirektør for SCALLOG, påpeger, at lagermedarbejdere ofte udsættes for fysisk krævende opgaver, ensidigt gentaget arbejde (EGA) og stress. Automatisering af plukkeoperationer med Goods to Person Robotics kan spille en afgørende rolle i at forbedre trivsel, engagement og produktivitet for lagerpersonalet.

Bedre arbejdsforhold på lageret

I Frankrig er logistik- og transportsektoren en af de mest arbejdsmiljømæssigt belastede arbejdsområder. Ludovic Fenelon refererer til data fra France Supply Chain, INRS og AMELI, der viser, at transport- og logistiksektorens har markante arbejdsmiljøudfordringer, og at sektorens ulykkesfrekvens er lige så høj som byggebranchens ulykkesniveau.

”Goods to Person Robotics fremmer operatørernes trivsel og kompetenceforbedring”.

Ludovic Fenelon

”For at forebygge og drastisk reducere fysiske risici og mentale arbejdsbyrder er det blevet nødvendigt at gennemføre en effektiv indsats på lagre med henblik på at skabe et miljø og betingelser, der fremmer medarbejdernes trivsel, sundhed og de facto operationelle præstationer”, fortæller Ludovic Fenelon.

Han fremhæver, at noget af det vigtigste i en indsats for et bedre arbejdsmiljø på lageret, vil være fokus på plukning eller ordreforberedelse. Plukkeprocessen indebærer en række belastninger for lageroperatører som for eksempel:

  • op til 10 kilometers gang eller kørsel om dagen, 
  • håndtering af mellem en og 10 tons om dagen, 
  • et støjende miljø og 
  • en krævende mental arbejdsbyrde 

for at holde trit med det forventede tempo og den ønskede kvalitet.

Vare-til-plukker anlæg

Ludovic Fenelon peger på, at Goods To Person Robotics kan være et markant bidrag til at forbedre arbejdsmiljøet på lageret: ”Automatiserede vare-til-plukker anlæg skaber et ergonomisk miljø, der beskytter operatørernes fysiske og mentale sundhed, samtidig med at deres produktivitet øges. Operatørerne vil være placeret ved plukkestationer, og de behøver derfor ikke længere at storme rundt på lageret og udsætte sig selv for risici for dårlige kropsholdninger, stress og kollisioner med maskiner eller andre operatører”.

Styrk medarbejderoplevelsen 

Ludovic Fenelon fremhæver, at logistikken, der ofte er forbundet med vanskelige arbejdsvilkår, kæmper for at rekruttere og fastholde sine medarbejdere. Og alligevel er det en af de mest dynamiske sektorer, der innoverer mest med hensyn til teknologier som for eksempel robotteknologi, blockchain, AI og VR/AR.

Læs også: Nye vertikale pluk- og lagerautomater kommer til Danmark

Han argumenterer for, at Goods to Person Robotics, er en oplagt måde at forbedre lageret arbejdsmiljø og derved også gøre lageret mere attraktivt som arbejdsplads., 

”Goods to Person Robotics fremmer operatørernes trivsel og kompetenceforbedring samtidig med, at teknologien hjælper med at rekruttere, fastholde og engagere medarbejdere. Det gør operatørens job mere attraktivt for den unge digitale generation og tilgængeligt for så mange mennesker som muligt. Frem for alt sikrer det en bedre medarbejderoplevelse: Logistikoperatører opnår færdigheder, alsidighed og social opfyldelse”, fortæller han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Robotter i værdikæden

Industri 4.0 breder sig og har stor effekt på alle dele af forsyningskæden. Autonome og forbundne robotter er en central del af det, vi kan kalde Warehousing 4.0 eller Production 4.0. Robotterne er også i fuld gang med et indtog på gangene i indkøbs-, ordremodtagelses- og supply chain planning-afdelingerne i form af softwarerobotter (RPA). Generativ kunstig intelligens vil kun accelerere udviklingen.

Relateret indhold

02.05.2024SCM.dk

Regeringsrapport konkluderer at klimamål er inden for rækkevidde

02.05.2024SCM.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

01.05.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Nyt katalog og nye sikkerhedsprodukter fra MPM

01.05.2024EAB Lagerindretning

Sponseret

Fuldt automatiseret produktionsanlæg med fejlfri vision

26.04.2024SCM.dk

Dansk startup vil tilbyde lagerautomatisering til mindre virksomheder

25.04.2024SCM.dk

JYSK bygger nyt bæredygtigt distributionscenter i Holland

22.04.2024SCM.dk

Autonome robotter er effektive hjælpere på lageret

22.04.2024SCM.dk

Kæmpelager er toptunet med sax- og bomlifte

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle