Automatisering af plukkeprocessen forbedrer arbejdsmiljø på lageret

CSR og arbejdsmiljø er blevet centrale faktorer for supply chain afdelinger. Vare-til-plukker robotanlæg automatiserer plukkeprocessen og kan være en effektiv løftestang for højere trivsel, engagement og produktivitet på lageret.

”Automatiserede vare-til-plukker anlæg skaber et ergonomisk miljø, der beskytter operatørernes fysiske og mentale sundhed, samtidig med at deres produktivitet øges”, fortæller Ludovic Fenelon.. Foto: Arkivfoto fra 123rf.com

21.11.2023

Poul Breil-Hansen, SCM.dk

Ifølge PwC anser for eksempel mere end halvdelen af franske virksomheders SC-afdelinger CSR og arbejdsmiljø for at være en af deres højst prioriterede indsatsområder i 2025.

90 procent af dem har gennemført eller vil gennemføre en bæredygtighedsplan baseret på tre søjler: miljø, økonomi og samfundsansvar. 

Læs også: IKEA investerer milliarder i nyt logistikcenter

Ludovic Fenelon, salgs- og marketingdirektør for SCALLOG, påpeger, at lagermedarbejdere ofte udsættes for fysisk krævende opgaver, ensidigt gentaget arbejde (EGA) og stress. Automatisering af plukkeoperationer med Goods to Person Robotics kan spille en afgørende rolle i at forbedre trivsel, engagement og produktivitet for lagerpersonalet.

Bedre arbejdsforhold på lageret

I Frankrig er logistik- og transportsektoren en af de mest arbejdsmiljømæssigt belastede arbejdsområder. Ludovic Fenelon refererer til data fra France Supply Chain, INRS og AMELI, der viser, at transport- og logistiksektorens har markante arbejdsmiljøudfordringer, og at sektorens ulykkesfrekvens er lige så høj som byggebranchens ulykkesniveau.

”Goods to Person Robotics fremmer operatørernes trivsel og kompetenceforbedring”.

Ludovic Fenelon

”For at forebygge og drastisk reducere fysiske risici og mentale arbejdsbyrder er det blevet nødvendigt at gennemføre en effektiv indsats på lagre med henblik på at skabe et miljø og betingelser, der fremmer medarbejdernes trivsel, sundhed og de facto operationelle præstationer”, fortæller Ludovic Fenelon.

Han fremhæver, at noget af det vigtigste i en indsats for et bedre arbejdsmiljø på lageret, vil være fokus på plukning eller ordreforberedelse. Plukkeprocessen indebærer en række belastninger for lageroperatører som for eksempel:

  • op til 10 kilometers gang eller kørsel om dagen, 
  • håndtering af mellem en og 10 tons om dagen, 
  • et støjende miljø og 
  • en krævende mental arbejdsbyrde 

for at holde trit med det forventede tempo og den ønskede kvalitet.

Vare-til-plukker anlæg

Ludovic Fenelon peger på, at Goods To Person Robotics kan være et markant bidrag til at forbedre arbejdsmiljøet på lageret: ”Automatiserede vare-til-plukker anlæg skaber et ergonomisk miljø, der beskytter operatørernes fysiske og mentale sundhed, samtidig med at deres produktivitet øges. Operatørerne vil være placeret ved plukkestationer, og de behøver derfor ikke længere at storme rundt på lageret og udsætte sig selv for risici for dårlige kropsholdninger, stress og kollisioner med maskiner eller andre operatører”.

Styrk medarbejderoplevelsen 

Ludovic Fenelon fremhæver, at logistikken, der ofte er forbundet med vanskelige arbejdsvilkår, kæmper for at rekruttere og fastholde sine medarbejdere. Og alligevel er det en af de mest dynamiske sektorer, der innoverer mest med hensyn til teknologier som for eksempel robotteknologi, blockchain, AI og VR/AR.

Læs også: Nye vertikale pluk- og lagerautomater kommer til Danmark

Han argumenterer for, at Goods to Person Robotics, er en oplagt måde at forbedre lageret arbejdsmiljø og derved også gøre lageret mere attraktivt som arbejdsplads., 

”Goods to Person Robotics fremmer operatørernes trivsel og kompetenceforbedring samtidig med, at teknologien hjælper med at rekruttere, fastholde og engagere medarbejdere. Det gør operatørens job mere attraktivt for den unge digitale generation og tilgængeligt for så mange mennesker som muligt. Frem for alt sikrer det en bedre medarbejderoplevelse: Logistikoperatører opnår færdigheder, alsidighed og social opfyldelse”, fortæller han.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Robotter i værdikæden

Industri 4.0 breder sig og har stor effekt på alle dele af forsyningskæden. Autonome og forbundne robotter er en central del af det, vi kan kalde Warehousing 4.0 eller Production 4.0. Robotterne er også i fuld gang med et indtog på gangene i indkøbs-, ordremodtagelses- og supply chain planning-afdelingerne i form af softwarerobotter (RPA). Generativ kunstig intelligens vil kun accelerere udviklingen.

Relateret indhold

02.04.2025Global AGV

Sponseret

Ny førerløs truck giver ny frihed

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Lille label, stor fortælling: en artikelserie om linerless labels

31.03.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Rejsen for en lager-label – sådan optimerer du dit lagerstyringssystem

28.03.2025Bring

Sponseret

Sådan kan automatiseret 3PL lager optimere din Last Mile-logistik

27.03.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Effektivitet og præcision i én kompakt løsning med Counterbalance AGV

25.03.2025SCM.dk

NTG opkøber DTK og udvider ydelseskataloget

25.03.2025N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde el-truck bidrager til bæredygtighed hos Petersen Tegl

20.03.2025SCM.dk

JYSK reducerer CO2e-udledning med solceller

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

07.04.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Consafe Logistics
Webinar
Automation implementation fra A til Z

With warehouse automation set to double by 2030, many companies are prioritizing automation—but key questions arise. What should you automate and why? When should you involve your automation vendor? What are the critical success factors?

Dato

08.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online