Automatiseret levering forventes at generere 48 mia. dollars i 2030

Automatiserede pakkeleveringsteknologier er i hastig vækst. Det skyldes forbrugernes stigende forventninger til lynhurtig pakkelevering. Knap 60 mia. pakker vil blive leveret automatisk i 2030, forudser amerikansk forskning.

Droner er en af de leveringsteknologier, Lux Research spår en voksende fremtid, specielt i kombination med autonome køretøjer..

20.03.2020

SCM.dk

Stigningen i internethandel skaber hastig vækst i mængden af pakkeleveringer, et marked, der forventes at vokse til 665 milliarder dollars (4,6 bio. kr.) i 2030.

Læs også: Ford udvikler robot til pakkeleveringer

Det forudser amerikanske Lux Research, der videre mener, at markedet vil gå fra 107 milliarder leveringer på verdensplan i 2019 til 289 milliarder i 2030. Heraf vil ca. hver femte blive leveret uden menneskelig indblanding på den ellers notorisk komplicerede last mile.

”Det meste af væksten i internethandel forventes at komme fra Asien, fordi Kina og Indien stadig har en relativ lav mængde pakkeleveringer per capita”, siger Chris Robinson, der er senioranalytiker hos Lux Research.

Forbrugerne forventer i stigende grad, at deres pakker bliver leveret hurtigt. Denne forventning får virksomhederne til at udforske brugen af automatiserede leveringsteknologier for at dække det sidste stykke af leveringsruten til kunden.

En ny rapport udgivet af Lux Research, Automating the Last Mile, forudsiger, at automatiseret last mile-levering kan generere op til 48,4 milliarder dollars (335 mia. kr.) i indtægter i 2030, på trods af at automatiseret levering altså kun vil udgøre 20 procent af alle pakkeleveringer.

En kombination af droner og autonome køretøjer
Den automatiserede pakkelevering kan inddeles i fire hovedkategorier: Droner, gående robotter, kørende robotter og autonome køretøjer. Af disse muligheder er det mest lovende at gøre brug af en kombination af droner og autonome køretøjer, og Lux Research regner med, at de i 2030 vil levere mere end 20 milliarder pakker.

Droner er i øjeblikket begrænsede af en meget lille leveringsradius, men radiussen kan udvides ved at indsætte dem fra et autonomt køjetøj i bevægelse.

Dronelevering vil derudover være begrænset til landdistrikter, der har færre lovgivningsmæssige hindringer for luftfart.

Kørende robotter er nemmere at udvikle end autonome køretøjer, men er kun mulige at tage i brug på eksempelvis universitetscampusser, hvor den herskende leveringsmetode er cykelbude og lignende.

”Robot-as-a-service-forretningsmodeller ses i særlig grad hos startups, der udvikler last-mile automatiserede leveringsteknologiteknologier”, siger Josh Kern, researchanalytiker hos Lux Research.

Læs også: Amazon tester leveringsrobot i det sydlige Californien

”Det forventes ikke, at store virksomheder, der kan investere og udvikle deres egne teknologier, gør brug af disse tjenester, men logistikvirksomheder og detailhandlere uden robot-erfaringer vil højest sandsynligt gøre det”, fortsætter han.

- SMF

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

25.11.2024SCM.dk

Kan I skaffe de kompetencer I har brug for?

25.11.2024SCM.dk

Ny mobil cobot er større, stærkere og mere præcis

24.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Slimstock & Brødrene A&O samarbejde i mere end 12 år

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

22.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Slimstock Roundtable - Bella Sky 2024

21.11.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Ny samarbejdsaftale mellem WELAND Solutions og Hans Schourup A/S

21.11.2024SCM.dk

Logistikleverandør bruger AI i stort samarbejde med nøgleaktører

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online