Automatiseret levering forventes at generere 48 mia. dollars i 2030
Automatiserede pakkeleveringsteknologier er i hastig vækst. Det skyldes forbrugernes stigende forventninger til lynhurtig pakkelevering. Knap 60 mia. pakker vil blive leveret automatisk i 2030, forudser amerikansk forskning.
Stigningen i internethandel skaber hastig vækst i mængden af pakkeleveringer, et marked, der forventes at vokse til 665 milliarder dollars (4,6 bio. kr.) i 2030.
Læs også: Ford udvikler robot til pakkeleveringer
Det forudser amerikanske Lux Research, der videre mener, at markedet vil gå fra 107 milliarder leveringer på verdensplan i 2019 til 289 milliarder i 2030. Heraf vil ca. hver femte blive leveret uden menneskelig indblanding på den ellers notorisk komplicerede last mile.
”Det meste af væksten i internethandel forventes at komme fra Asien, fordi Kina og Indien stadig har en relativ lav mængde pakkeleveringer per capita”, siger Chris Robinson, der er senioranalytiker hos Lux Research.
Forbrugerne forventer i stigende grad, at deres pakker bliver leveret hurtigt. Denne forventning får virksomhederne til at udforske brugen af automatiserede leveringsteknologier for at dække det sidste stykke af leveringsruten til kunden.
En ny rapport udgivet af Lux Research, Automating the Last Mile, forudsiger, at automatiseret last mile-levering kan generere op til 48,4 milliarder dollars (335 mia. kr.) i indtægter i 2030, på trods af at automatiseret levering altså kun vil udgøre 20 procent af alle pakkeleveringer.
En kombination af droner og autonome køretøjer
Den automatiserede pakkelevering kan inddeles i fire hovedkategorier: Droner, gående robotter, kørende robotter og autonome køretøjer. Af disse muligheder er det mest lovende at gøre brug af en kombination af droner og autonome køretøjer, og Lux Research regner med, at de i 2030 vil levere mere end 20 milliarder pakker.
Droner er i øjeblikket begrænsede af en meget lille leveringsradius, men radiussen kan udvides ved at indsætte dem fra et autonomt køjetøj i bevægelse.
Dronelevering vil derudover være begrænset til landdistrikter, der har færre lovgivningsmæssige hindringer for luftfart.
Kørende robotter er nemmere at udvikle end autonome køretøjer, men er kun mulige at tage i brug på eksempelvis universitetscampusser, hvor den herskende leveringsmetode er cykelbude og lignende.
”Robot-as-a-service-forretningsmodeller ses i særlig grad hos startups, der udvikler last-mile automatiserede leveringsteknologiteknologier”, siger Josh Kern, researchanalytiker hos Lux Research.
Læs også: Amazon tester leveringsrobot i det sydlige Californien
”Det forventes ikke, at store virksomheder, der kan investere og udvikle deres egne teknologier, gør brug af disse tjenester, men logistikvirksomheder og detailhandlere uden robot-erfaringer vil højest sandsynligt gøre det”, fortsætter han.
- SMF