31.10.2019  |  Branchenyt

Vedvarende energi og lukkede kredsløb skal gøre Apples forsyningskæde CO2-fri

I et interview med mediet Edie fortæller Apples miljøchef, Lisa Jackson, om tech-gigantens arbejde med at gøre forsyningskæden mere bæredygtig. Her ligger fokus især på implementering af vedvarende energi og på genanvendelse af materialer i et lukket kredsløb.

I de senere år har Apple lanceret en række bæredygtige tiltag, der særligt har haft fokus på vedvarende energi og senere også på genanvendelse af materialer i et lukket kredsløb.

Læs også: Apples leverandører forpligter sig til ren energi

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

I et interview med mediet Edie forklarer vicepræsident for miljø, lovgivning og sociale initiativer i Apple, Lisa Jackson, lidt om de initiativer, som virksomheden lige nu har gang i.

”Vi har gjort enorme fremskridt i vores forsyningskæde og er blandt de første, der har taget ansvar for vores leverandører og deres arbejde med ren energi. Vi tror også, at den cirkulære økonomi er meget vigtig, og at vi som fremstillere har et ansvar til at være så forsigtige med vores brug af materialer som muligt”, fortæller Lisa Jackson til Edie og fortsætter:

“Hvis du er en fremstillingsvirksomhed, bør du absolut have fokus på synergien mellem nedsætning af CO2-udledning og lukkede kredsløb. Jeg tror, at det kommer til at blive en stor fordel for Apple, for jeg ikke er sikker på, at særlig mange andre virksomheder har fokus på det lige nu”.

I forhold til arbejdet med vedvarende energi er Apple blandt andet på vej mod at nå sit 2020-mål om at levere 4GW til sin forsyningskæde, hvor 44 vigtige leverandører har tilsluttet sig ”Supplier Clean Energy”-programmet, siden det blev lanceret i 2015. Bare i år har programmet mindsket Apples CO2-aftryk med næsten 3,6 mio. tons sammenlignet med sidste år.

Udledning fra aluminium reduceret med 45 procent
Mens Apples ambitioner for vedvarende energi efterhånden har eksisteret i en del år, så er virksomhedens ambitioner for effektivisering i anvendelsen af ressourcer nyere.

Her arbejder virksomheden hen mod et løbende mål om kun at genanvende materialer i et lukket kredsløb i sine produkter.

I 2018 genanvendte Apple mere end 48.000 ton elektronisk affald heriblandt tin, der bruges til at fremstille logiktavler og aluminium, der bliver brugt i MacBook Air- og Mac Mini-modellerne. For at opskalere denne indsats har Apple blandt andet lanceret et forsknings- og udviklingslaboratorium for genanvendelse af materialer i Texas.

Apples fokus har da også allerede en målbar effekt. Inden for det seneste år er udledningen fra aluminium brugt i Apple-produkter således faldet med 45 procent. Det er blevet opnået ved sourcing af aluminium, vanddrevne smelteanlæg og at øge andelen af genanvendelse i produkterne.

I 2018 annoncerede Apple desuden to nye partnerskaber med virksomhederne Alcoa Corporation og Rio Tinto Aluminium med det formål at forøge kommercialiseringen af nye teknologier, der eliminerer al CO2-udledning ved smeltningen af aluminium.

Selvom Apple over de senere år altså har igangsat en række bæredygtige initiativer, så har virksomheden aldrig annonceret konkrete mål i offentligheden. Lisa Jackson forklarer til Edie, at målene omkring ressourceeffektivitet bliver offentliggjort for at motivere leverandørerne.

Læs også: Apple udvider globale genbrugsprogrammer

”Grunden til at virksomheder laver store annonceringer af langsigtede mål er for at overbevise folk om, at de gør det rigtige. Men vi vil hellere overbevise folk ved at vise dem det, og generelt er det meget usædvanligt, at vi som virksomhed offentliggør vores mål”, siger hun.

- JMA

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere