12.04.2019 | Branchenyt
Apples leverandører forpligter sig til ren energi
Apple har allerede nu overgået sit mål for vedvarende energi i forsyningskæden for 2020, med 44 leverandører forpligtet på området. Selskabet har også udstedt grønne obligationer for milliarder, ligesom man arbejder med opmagasinering af grundvand og genbrug af aluminium.
44 af Apples leverandører har nu forpligtet sig til at bruge 100 procent ren energi i produktionen til virksomheden. Foto: Apple
44 af Apples leverandører har nu forpligtet sig til at bruge 100 procent ren energi i produktionen til virksomheden.
Det er næsten en fordobling af antallet og medfører at Apple overgår sit mål som var at inddrage fire gigawatt vedvarende energi i forsyningskæden inden 2020, og man anslår, at over endnu en gigawatt vil blive tilføjet inden for denne tidsramme. Det sker et år efter, at Apple meddelte, at alle deres globale anlæg forsynes med 100 procent vedvarende energi.
Læs også: Apple-rapport viser fremskridt for bæredygtighed i forsyningskæden
Listen med leverandører, der for nyligt har forpligtet sig, omfatter:
Advanced International Multitech, Arkema, AT&S, Bemis Associates, Biel Crystal (HK) Manufactory Ltd., BOE, Catcher Technology, Compal Electronics, Corning Incorporated, COSMO, DSM Engineering Plastics, ECCO Leather, Fastway Creation, Finisar, Goertek, Golden Arrow, H.B. Fuller, Hon Hai Precision Industry, Ibiden, Jabil, LEALEA Enterprise, Lens Technology, Lishen, Luxshare-ICT, Mega Precision, Nidec, Pegatron, Primax Group, Qorvo, Quadrant, Quanta Computer, RRD, RyPax, SanHuan, SDK, Solvay, STMicroelectronics, Sunway Communication, Sunwoda Electronics, Taiyo Ink Mfg. Co., tesa SE, TSMC, Wistron og Yuto.
Kilde: Apple.
“Hver gang en af vores leverandører vælger at deltage i vores indsats for at bekæmpe klimaændringer, kommer vi tættere på en bedre fremtid for den næste generation,” sagde Lisa Jackson, Apples Vice President for Environment, Policy and Social Initiatives og fortsætter:
“Vi har gjort det til en prioritet at holde vores leverandører ansvarlige i henhold til de samme miljøstandarder, som vi efterlever, og vi håber, at vores samarbejde vil vise andre, hvad der er muligt. Selvom vi er stolte af det resultat, vi kunne offentliggøre i dag, stopper vi ikke her”, siger hun.
I 2018 reducerede Apple sin samlede CO2-udledning for tredje år i træk. Det skete i høj grad som følge af virksomhedens Clean Energy Program for leverandører. Produktionen udgør 74 procent af Apples CO2-udledning, så initiativet hjælper deres leverandører med at øge energieffektiviteten og skifte til vedvarende energikilder.
Har udvidet leverandøruddannelsen
Apple har da også igangsat en række miljøinitiativer, der skal hjælpe til med at opnå deres mål.
Selskabet har bl.a. udvidet sin leverandøruddannelse og støtteinitiativer yderligere, blandt andet via Clean Energy Portal, en onlineplatform, der hjælper leverandører med at identificere vedvarende energikilder globalt. Over 100 leverandører er allerede registreret til at deltage på siden.
Virksomheden har også udstedt grønne obligationer for 16,5 mia. kr., hvilket er det største beløb for nogen amerikansk virksomhed. Dermed har virksomheden bidraget til 40 miljøinitiativer over hele verden. Det inkluderer projekter, som Apple har iværksat for at dække hele sit elektricitetsforbrug – fra og med januar 2019 stammer ca. 66 procent af den vedvarende energi, som Apple bruger, fra sådanne initiativer.
Læs også: Apple samarbejder med leverandører om grønnere forsyningskæde
Projekterne omfatter også hustage med solenergi i Japan, et grundvandsmagasin til opbevaring af vand i Oregon i USA og udviklingen af en legering i aluminium fremstillet af 100 procent genanvendt aluminium, som nu findes i de nyeste MacBook Air- og Mac mini-modeller.
- JMA
Strategi & ledelse

Ni tips til miljømærkning af dine produkter
Både de offentlige og private indkøbere stiller stadig større krav om, at produkterne er miljømærkede og certificerede. Det kan være en jungle at finde rundt i de mange mærker, og derfor er Dansk Erhverv klar med en miniguide, der kan hjælpe virksomhederne med at gøre deres hoser grønne hos indkøberne.
Lager & distribution

Boxit udvider sin lastbilsflåde
Når virksomhedens ejer selv er chauffør og lastbilsentusiast, er intet ved indkøbet af nye lastbiler tilfældigt. Boxits tre spritnye Scania er halvandet år om at blive tilpasset de særlige ønsker og behov hos containerfirmaet.
Branchenyt

RELEX Solutions overtager Formulate for at styrke sin integrerede platform
Effektiv kampagneplanlægning er en stadig mere afgørende faktor detailhandlere skal tage i betragtning, men samtidig også notorisk vanskeligt og tidskrævende at administrere. RELEX vil styrke sin integrerede platformsløsning og opkøber analysevirksomheden Formulate.
Innovation

MAN tager hul på næste fase af elektromobilitet: langdistancelastbiler
MAN og ABB E-mobility vil øge tempoet for næste fase af elektromobilitet: operationel kapacitet til tunge langdistancelastbiler med daglig rækkevidde mellem 600 og 800 kilometer. Begge virksomheder vil signalere, at branchen er klar til at gå videre, og lovgivere nu skal etablere de politiske rammer for nul-emissions vejtransport.
Produktion

Vi hjemtager produktion for at skabe robusthed
Den globale forsyningskæde er blevet for kompleks og sårbar. PPC omplacerer derfor mere produktion fra lavomkostningslande til regionale kompetencecentre tættere på markederne. Det betyder for eksempel mere produktion i Præstø.
Produktion

3D print er i vækst – også i serieproduktion
Årets ”3D-print bibel” - Wohlers Report 2022 - viser stigende vækst i brugen af 3D-print samt en øget brug af teknologien til industriel serieproduktion.