Antallet af lastbiltransporter i Danmark er stigende
Flere og flere lastbiler med gods og varer krydser de danske grænser, viser nye tal fra ITD. Knap 5.800 lastbiler kørte dagligt ind i Danmark i andet kvartal af 2016.
Godstransporterne, hvis vej passerer de danske grænser, stiger fortsat og ligger nu på 5.786 biler i døgnet, hvilket er en stigning på 237 biler dagligt i forhold til 1. kvartal 2016. Det viser nye tal fra brancheorganisationen ITD.
Væksten i den internationale lastbiltrafik til og fra Danmark er inden for det sidste år vokset med 1,3 procent, og samlet set kører der i dag godt 500 lastbiler mere i hver retning end i foråret 2008.
Læs også: Fransk mindsteløn gør danske transportvirksomheder urolige
Vi ser et billede af en sektor og et marked i vækst. Det er positivt for vores medlemmer og for samfundsøkonomien generelt. Antallet af transporter er en direkte indikator på, at der bliver transporteret mere gods til og fra resten af Europa. Der er tale om en fortsat vækstkurve for sektoren, og vi glæder os over, at danske virksomheder fortsat bidrager til at sikre vækstkurven i det europæiske marked, siger Karen Roiy, Public Affairs chef i ITD.
Hård konkurrence
Transport- og logistikbranchen er dog også bevidste om, at markedet hurtigt kan vende på grund af den hårde europæiske konkurrence. Karen Roiy fra ITD fastslår imidlertid, at de positive forventninger til godsmængderne sender et signal om, at der også vil være behov for lastbiltransporter fremover.
Læs også: Et presset vejnet udfordrer effektiviteten
Vi ser effekten af et internationalt transportmarked, hvor mængden af varer og gods, der sendes på kryds og tværs i Europa, er stigende, og hvor behovet for fleksible og effektive transporter er højt efterspurgt. Her har lastbiltransporten en klar fordel i forhold til andre transportformer, fordi varerne i princippet kun skal lastes en gang for at komme fra produktionshallen og direkte frem til kunden, siger Karen Roiy.
Østeuropæisk trafik
Det er særligt østeuropæiske indregistrerede lastbiler og især polske lastbiler der griber væksten på vejen.
Sammen med de stigende godsmængder oplever vi fortsat, at det er de østeuropæisk indregistrerede lastbiler, som kører med en stadig større mængde af godset, medens antallet af lastbiler fra Vesteuropa er stagnerende. Baggrunden er bl.a. manglen på kvalificerede chauffører i de store transportnationer, som bl.a. Tyskland. Rekrutteringsudfordringen har vi også inde på kroppen i Danmark. Det er en udfordring, som branchen står over for at skulle løse, hvis vi fortsat skal have danske chauffører til at køre lastbiltransporter, lyder det fra Public Affairs-chefen.
Selv om det europæiske marked for lastbiltransporter i stadig større grad køres af østeuropæiske transportvirksomheder, udgør lastbiler ejet af danske virksomheder, enten i Danmark eller i udenlandske datterselskaber, fortsat godt 50 procent af alle de transporter, der kører over grænsen i Sønderjylland, hvor det største træk af lastbiler kommer ind i Danmark. Denne andel har været stabil siden 2011.
Læs også: Scaniabiler på biogas i København
Således tegner Sønderjylland sig for 58 procent af de lastbiler, der kører over den danske grænse. Øresund tager sig af 20 procent, og Femern Bælt står for godt 13 procent. Trafikken mod Norge og Sverige igennem Nordjylland står for otte procent, og en procent tilskrives øvrige grænseovergange.
ITD har siden 2003 foretaget grænsetællinger af vejgodstransporten ind i Danmark.
- KLZ