Ansatte går forrest for at spare på energien

Ifølge Energistyrelsen glemmer danskerne sparerådene, når de tager på arbejde. Hos Langå-virksomheden Unimec har de ansatte og ledelsen taget skeen i den anden hånd.

Ifølge Energistyrelsen glemmer danskerne sparerådene, når de tager på arbejde. Hos Langå-virksomheden Unimec har de ansatte og ledelsen taget huer, fleecejakker og lange underbukser på. Foto: Unimec..

25.10.2022

SCM.dk

På med huen, fleecejakkerne og de lange underbukser. Automations- og ingeniørvirksomheden Unimecs ansatte er parate til arbejdsdage med ekstra meget tøj på. De nye vaner er nødvendige, for medarbejderstaben og ledelsen har i fællesskab besluttet at gøre alt, hvad de kan, for at de gode sparevaner fra hjemmet også går igen på arbejdspladsen. Det betyder blandt andet, at temperaturen maksimalt må ramme 18 grader på lageret og kontoret i Langå.

Fremgangsmåden hos Unimec er ellers endnu ikke normen på de danske arbejdspladser. Det viser en ny undersøgelse blandt medarbejdere i danske virksomheder, som Energistyrelsen har foretaget. Resultatet viser at på trods af de gode spareråd, så glemmer mange af os de gode energisparevaner, når vi tager på arbejde.

Den mentalitet vil man gøre op med hos Unimec, hvor en enig medarbejderstab og ledelse på et møde i begyndelsen af måneden fastlagde en fælles kurs for at nedsætte energiforbruget på arbejdspladsen.

De ansatte fører an
Nok var det ledelsen som planlagde mødet om energibesparelserne, men det har været de ansatte, der har taget teten fra begyndelsen. De kommer også løbende med nye forslag til forbedringer.

”Det er en samfundspligt for os alle at forsøge at spare på energien. Jeg tænker over det derhjemme så hvorfor ikke også på arbejdspladsen? Her er der endnu flere muligheder for at tage et ansvar og gøre en forskel”, siger Sune Lykke, der er mekanisk montør hos Unimec. Han tilføjer:

”Der er en positiv stemning om projektet. Kulde bliver ikke noget problem, og vi er enige om, at vi gerne må huske hinanden på de gode råd”, siger Sune Lykke.

Læs også: Der er hjælp at hente til at mindske energiregningen

En anden vigtig del i processen er, at resultatet af initiativerne skal overvåges og løbende rapporteres til medarbejderstaben, så alle ved, at deres indsats giver mening.

”Som virksomhed har vi et ønske om, at initiativerne skal være vedvarende. Også når energikrisen en dag forhåbentlig vender. Det kan godt vise sig at blive en længevarende proces, så det er meget vigtigt for os, at vores medarbejdere kan se, at de gør en forskel”, fortæller Henrik Lund Andersen, sales manager hos Unimec.

Vil sænke forbruget med 20 procent
Som alle andre virksomheder kan Unimec se ind i en voldsom stigning på energiregningen. På nuværende tidspunkt budgetterer ledelsen med en stigning på mere en halv million kroner i udgifter til el og gas. Det er en merudgift, som Unimec ikke ønsker skal have varige konsekvenser for hverken konkurrenceevnen eller for deres kunders pengepung. Derfor har Unimec i første omgang indført et mindre energitillæg.

”Vi ønsker ikke, at krisen skal resultere i varige prisstigninger. Derfor har vi indført en midlertidig afgift, som skal fjernes, når energipriserne forhåbentlig falder igen. Alle vores kunder bliver løbende informeret herom, og vi håber, det bliver taget godt imod”, siger Henrik Lund Andersen.

Spareinitiativer hos Unimec
• Sænke rumtemperatur til 18 grader
• Skiftet pærer i kantinen til sparepærer
• Trykluftsystem efterses for utætheder
• Vandvarmer varmer kun morgen og aften
• Slukke specialmaskiner, når de ikke er i brug
• Slukke computer efter endt arbejdsdag
• Skrive forbrug for infotavlen
• Fremtidige investeringer i solceller, jordvarme og vindmøller
• Udskifte loftsvinduer til bedre kvalitet
• Besøg af energikonsulent
• ”Gardin” for porten, så varmen ikke slippes ud
• Slukke opladere til værktøj. Benyttes med timere i stedet
• Udendørs belysning slukkes. Udstyres med timer eller sensor i stedet
• Dæmpe / slukke belysning generelt
• Luxmåler så lyset i hallerne dæmpes i forhold til naturligt lys udefra
• Infoskærmen slukkes automatisk ved fyraften
• Timer på vandkøler, så den ikke er tændt efter fyraften

- PiB

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

02.05.2024SCM.dk

JYSK stopper kæmpe plastikforbrug med nyt tiltag

01.05.2024SCM.dk

Danmark tjener milliarder på udenlandsk arbejdskraft

25.04.2024SCM.dk

Internationale forskere: Reducér plastikforbrug før genanvendelse

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle