Amazon satser stort på kontorforsyning

Inden for de næste to-tre år vil Amazon udvide sin forretning inden for produkter til kontor og industri i stor stil, og ser kun to alvorlige konkurrenter. Store kunder er positive.

Markedet for kontorartikler er blandt Amazons satsningsområder, viser retsdokument. Foto: Flickr/Abhishek Mukherjee.

20.09.2016

SCM.dk

I forbindelse med en retssag i USA, har Amazon løftet sløret for selskabets planer, når det kommer til industri- og kontorforsyning – og de er ikke just uambitiøse. ’Amazon Business’ er navnet på divisionen bag, og den er ”en topprioritet”, viser de retsdokumenter, der er blevet offentliggjort, skriver Business Insider.

Læs også: Amazon er på vej mod toppen

Udmeldingen kom fra Amazon Business’ chef, Prentis Wilson, der vidnede i retten tidligere i år som en del af sagen omkring fusionen af to andre kontorforsyningsvirksomheder, Stables og Office Depot, en fusion, der endte med at blive blokeret af de amerikanske konkurrencemyndigheder.

En transskription af Wilsons vidneforklaring giver et sjældent indblik i Amazons planer på området, hvilke udfordringer selskabet ser og ikke mindst den forholdsvis pressede tidshorisont, man arbejder med.

Analytiker for RBC Capital, Deane Dray, har udpeget en række nøglepunkter fra retsdokumentet:

  • Topledelse i Amazon kalder Amazon Business ”en topprioritet” og en ”must win”
  • Interne dokumenter identificerer kun to seriøse konkurrenter; industriforsyningsaktøren Grainger og førnævnte Stables
  • Amazon ser konkurrencen som et ”land grab”, dvs. at der skal handles hurtigt og med stor kraft. Der er nemlig kun et ”begrænset vindue” i markedet, der kan lukke allerede i 2018
  • Amazon er ”behageligt overrasket” over de positive reaktioner fra store kunder (hidtil har man mest satset på SMV’er)
  • For at adskille sig fra Grainger vil Amazon benytte en mere gennemsigtig prispolitik, ligesom man vil lancere over 80 tiltag, der skal gøre handelsprocesserne nemmere
  • Amazon Business vil fortsætte med at ansætte flere folk, om end de præcise tal blev redigeret.

”For første gang har investorerne nu noget specifikt at forholde sig til, direkte fra Amazon Business selv, og noget der understøtter vores formodning om, at Amazon/e-handel repræsenterer en enorm trussel mod Grainger”, siger Dray.

Læs også: Robotter, returvarer, kølige kinesere og den menneskelige faktor

Amazon Business, der startede op i april 2015 som afløser for Amazon Supply, som blev lanceret i 2012, sælger flere hundrede millioner produkter fra IT og laboratorieudstyr til mere basale kontorartikler. I maj i år annoncerede Amazon, at Amazon Business havde solgt varer for 1 mia. dollars (godt 6,7 mia. kr.) efter 1 år på markedet.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle