Amazon har succes med nemmere indpakning
I år kan Amazon fejre 10 års jubilæum med programmet Frustration-Free Packaging - et program, der har elimineret intet mindre end 181.000 tons emballagemateriale.
I fredags løb det amerikanske koncept Black Friday af stablen, hvor butikker verden over bruger dagen til at skyde julehandlen i gang med vilde tilbud.
Det betyder travlhed hos rigtig mange virksomheder og lange køer i butikkerne, men det betyder også et stort forbrug af dyr emballage.
Og det er noget, man hos e-handelsgiganten Amazon har haft fokus på i mange år. Således annoncerede virksomheden for 10 år siden programmet 'Frustration-Free Packaging', der nu har vist sig at bære frugt.
Ifølge New York Times er det nemlig lykkes at eliminere 181.000 tons emballagemateriale og samtidig spare 307 millioner shippingkasser, nok til at fylde over 550.000 lastbiler.
Genanvendelig emballage
Programmet 'Frustration-Free Packaging' beror sig på emballage, der er nem at åbne og samtidig er 100 procent genanvendelig. Samtidig har man for så vidt muligt forsøgt at bevare originalemballagen til de varer, kunderne bestiller.
Med sine erfaringer fra programmet arbejder Amazon i dag sammen med producenter over hele verden for at hjælpe disse med at genoverveje og genopbygge deres emballage og samtidig reducere affaldet i hele forsyningskæden.
Læs også: Onlineshoppere vil have hurtig levering, men er ikke villige til at betale for det
Siden lanceringen i 2008 er programmet vokset til at omfatte både Frustration-Free Packaging og 'Ships in Own Container'. I 2017 har Amazon leveret intet mindre end 120 millioner forsendelser med den genanvendelige emballage, skriver The New York Times.
- EL