Alvorlige fejl på køretøjer håndteres på få timer

Brugen af digitalisering i transportsektoren skaber vedvarende og forbedrede betingelser for vognparksejere, der stræber efter at optimere deres totale ejeromkostninger og styrke chaufførernes sikkerhed. Nye data fra IVECO viser, at deres digitale platform, IVECO ON, muliggør håndtering af hele 92 procent af alle alvorlige fejl på køretøjer inden for blot fire timer i IVECO's nordiske region.

”Ved alvorlige fejl er kontrolrummet i stand til direkte at kontakte kunden og informere om de nødvendige tiltag – for eksempel hvis bilen skal på værksted med det samme. Derudover har vi indført geofencing på alle køretøjer, hvilket giver os mulighed for at spore deres position. Dette tillader kontrolrummet at kontakte værkstedet, inden de kontakter kunden. På den måde kan de undersøge tilgængelige reservedele og passende tidspunkter, hvorefter de kan informere kunden direkte”, fortæller, Henrik Vangsfeldt. Foto: Iveco..

18.09.2023

SCM.dk

Det mest profitable for vognparksindehavere og transportvirksomheder er at undgå uforudsete afbrydelser. Hvert eneste valg har derfor til formål at optimere køretøjets driftstid og sikre, at bilen forbliver i bevægelse.
I den stadig mere digitaliserede transportbranche er der nu en række værktøjer tilgængelige, som kan hjælpe køretøjsflåden med at optimere driften, øge produktiviteten og skabe bedre betingelser for chaufførernes sikkerhed under kørslen.
En ny rapport fra IVECO viser, at deres digitale platform, IVECO ON, kan hjælpe kunderne med at undgå daglige afbrydelser – og det er både omkostningsbesparende og hjælper med at undgå unødvendige risici.

”Vores mål er at maksimere driftstiden for vores kunder, samtidig med at vi forebygger skader og alvorlige fejl. Vores data viser, at vi ved hjælp af IVECO ON har været i stand til at håndtere og løse 92 procent af alle kritiske køretøjsfejl samt cirka 94 procent af alle ikke-kritiske fejl i Norden. Desuden ser vi, at omkring 90 procent af disse tilfælde kun har taget 24 timer, indtil vi har løst problemet eller fået bilen ind på værkstedet”, fortæller Nico Jørgensen, TCO Manager hos IVECO.

Udover IVECO ON’s realtidsanalyse er den digitale platform også til hjælp, når uventede problemer opstår. I samarbejde med personalet i IVECO ON’s kontrolrum, beliggende i Italien, er det nemlig muligt at imødegå eventuelle udfordringer i god tid – og dermed spare tid:

”Vores kontrolrum udgør en central del af vores konnektivitetsaftale. Det er placeret i den italienske by Torino og er bemandet døgnet rundt af personale, som konstant overvåger de biler, der er tilknyttet vores IVECO ON-system. Hvis der opstår en fejl i et køretøj, aktiveres en alarm i kontrolrummet. Dette efterfølges af en grundig undersøgelse af fejlen samt vurdering af de nødvendige assistancemuligheder. Derudover informeres forhandleren på kundens primære marked, så den lokale tekniske support kan reagere, hvis andre biler skulle have rapporteret samme fejl”, udtaler Henrik Vangsfeldt, Customer & Product Support Manager hos IVECO.

”Ved alvorlige fejl er kontrolrummet i stand til direkte at kontakte kunden og informere om de nødvendige tiltag – for eksempel hvis bilen skal på værksted med det samme. Derudover har vi indført geofencing på alle køretøjer, hvilket giver os mulighed for at spore deres position. Dette tillader kontrolrummet at kontakte værkstedet, inden de kontakter kunden. På den måde kan de undersøge tilgængelige reservedele og passende tidspunkter, hvorefter de kan informere kunden direkte”, fortæller, Henrik Vangsfeldt.

Henrik Vangsfeldt afslutter:
”Ved mindre alvorlige fejl, eller når det er tid til service, er vi i stand til at informere kunden og samtidig assistere dem med at arrangere et besøg på værkstedet så hurtigt som muligt. Vi kan også hjælpe dem med at finde værksteder uden for deres hjemmemarked – dette gælder, uanset om du har en omfattende flåde af køretøjer eller blot én enkelt bil. Det eneste, der kræves, er, at IVECO ON er aktiveret”.

Et aspekt, som IVECO ønsker at belyse, er det, der betegnes som "forudsigelig kørsel". Teknologien anvendes til at forudsige førerens opførsel på baggrund af diverse faktorer, herunder trafikforhold, tidspunkt på dagen og tidligere kørselshistorik. En væsentlig del af teknologien inkluderer også anvendelsen af hjælpemidler og analyseværktøjer som eksempelvis IVECO ON.

Læs også: Forskningsprojekt vil sikre grøn og sikker digital fremtid

”For en ejer af en vognpark åbner teknologien med forudsigelig kørsel op for flere betydelige fordele. Gennem prognosticering af førerens adfærd er det muligt at mindske brændstofforbruget og vedligeholdelsesomkostningerne ved at undgå unødigt slid på køretøjet. Desuden medvirker det til at mindske risikoen for ulykker, idet føreren bliver mere opmærksom på sin kørsel. Med IVECO ON assisterer vi også kunderne i at strømline værkstedsprocessen og opnå optimal udnyttelse af deres værkstedsbesøg. På den måde opnår kunden besparelser, og køretøjets levetid forlænges”, afslutter Henrik Vangsfeldt.

- PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Nævnt i denne artikel:

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online