Alt for mange digitale projekter ender kun middelmådigt
Implementeringen af nye digitale løsninger er en omfattende proces, men op mod 70% af virksomhederne med større digitale projekter, ender ofte med et middelmådigt resultat langt under forventningerne. For de har glemt at det handler om mennesker!
Hovedårsagen til at dit digitale projekt fejler er manglen på forandringsledelse. Ikke at systemerne er for komplicerede at erstatte. Ikke at der er fejl i import af data. Ikke at projektledelsen er utilstrækkelig. Men at
For i langt de fleste tilfælde, skal årsagen findes i fejlslagne ændringsprocesser hos brugerne. Hvis medarbejderne ikke bliver involveret i projektet, kan der opstå modstand imod at anvende systemet og enten bliver det ikke brugt korrekt, eller medarbejderne ender med at blive så utilfredse, at de stopper.
Det er helt naturligt for mennesker at reagere med modstand, når vi møder forandringer. Men mange virksomheder er ikke opmærksomme på, hvor vigtigt det er at have fokus på de menneskelige faktorer i forandringerne.
Med forandringsledelse motiveres medarbejderne til at forstå fordelene og nødvendigheden af forandringerne - og opbygger ny viden og kompetencer igennem oplæring og vidensdeling.
Det kan alt sammen virke indlysende, men det er det ikke altid. Hvorfor er forandringsledelse så vigtig lige nu?
Denne artikel er del af et tema:
Tema om den digitale forsyningskæde 2022