AI hjælper med at optimere skibsdriften

Stena Line, en af Europas førende færgerederier, kan nu rapportere om en markant reduktion i brændstofforbruget takket være deres strategiske anvendelse af AI. Deres Voyage Optimization System kan optimere rejseruter og gøre skibsfunktioner langt nemmere samt hurtigere. Systemet kan samtidig reducere brændstofforbruget med 1-5 procent.

Brugen af AI hjælper med at optimere skibsdriften ved nøjagtigt at analysere en række faktorer, der påvirker skibets rejse, såsom vind, bølger og dybde under rejsen, hvilket sikrer en nøjagtig og energieffektiv udgangseffekt. Foto: Stena Line

13.06.2024

SCM.dk

AI bliver ikke kun brugt på lands, men også til vands. I hvert fald hos færgerederiet, Stena Line, hvor udviklingen og implementeringen af et nyt AI system kaldet Voyage Optimization System blandt andet er blevet testet på overfarter mellem Frederikshavn og Gøteborg. Brugen af AI hjælper med at optimere skibsdriften ved nøjagtigt at analysere en række faktorer, der påvirker skibets rejse, såsom vind, bølger og dybde under rejsen, hvilket sikrer en nøjagtig og energieffektiv udgangseffekt. Disse data indsamles i realtid og behandles af AI-drevne algoritmer, hvilket reducerer brændstofforbruget og sikrer den operationelle strategi.

"Det er tydeligt, at brugen af AI både optimerer vores operationer og understøtter vores vision om en bæredygtig fremtid. Det er positivt at se, hvordan teknologien ikke kun har muliggjort betydelige fremskridt i vores bestræbelser på at reducere CO2-udslippet og forbedre den generelle miljøeffektivitet, men også giver vores besætning mere tid til at håndtere andre arbejdsopgaver undervejs”, siger Michael Ljunge, Digital Engineering Manager hos Stena Line.

Udviklerne af AI-systemet arbejder tæt sammen med skibets besætning, både nautikere og kaptajner, for løbende at modtage feedback og foretage justeringer i systemet, og det samarbejde har vist sig afgørende for at forbedre AI-løsningerne og sikre, at de er praktisk anvendelige i den daglige drift.

”En af de største udfordringer i implementeringen af AI har været at sikre, at alle om bord forstår, hvordan systemet fungerer. Oprindeligt havde vi givet systemet navnet 'AI Captain', men det skrottede vi dog hurtigt igen for at undgå misforståelser om, at AI skulle erstatte menneskelig beslutningstagning. I stedet bliver teknologien nu præsenteret som en intelligent assistent, der understøtter kaptajnens og besætningens beslutninger, og det har hjulpet med at integrere AI-systemet mere naturligt som et værktøj, der supplerer den menneskelige ekspertise og erfaring”, forklarer Michael Ljunge.

Læs også: DFDS sælger Oslo-rute og fokuserer på logistik

Stigningen i brug af AI og den påfølgende effektivitetsforbedring er dog kun begyndelsen. Med de nuværende teknologiske fremskridt forventes det, at Stena Line vil fortsætte med at sætte standarder for miljøvenlig og innovativ maritim transport. Udviklingen kommer nemlig også som en del af Stena Lines bredere strategi for at integrere bæredygtige løsninger i alle led af deres operationer, inklusive introduktion af AI-assistenter i deres rejsebureau, Sembo, som planlægger og booker rejser.

Kilde: Stena Line

/ PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024SCM.dk

Ellastbiler får snart mulighed for at tanke på offentlig ladestation på Fyn

19.11.2024SCM.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

19.11.2024SCM.dk

Aarhus Havn får millioner til landstrøm fra EU

18.11.2024SCM.dk

Kan man flyve på spildevand?

18.11.2024SCM.dk

Maersk har konverteret første containerskib

18.11.2024SCM.dk

DFDS logistikopkøb bliver alligevel til noget

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online