AI hjælper med at optimere skibsdriften
Stena Line, en af Europas førende færgerederier, kan nu rapportere om en markant reduktion i brændstofforbruget takket være deres strategiske anvendelse af AI. Deres Voyage Optimization System kan optimere rejseruter og gøre skibsfunktioner langt nemmere samt hurtigere. Systemet kan samtidig reducere brændstofforbruget med 1-5 procent.
AI bliver ikke kun brugt på lands, men også til vands. I hvert fald hos færgerederiet, Stena Line, hvor udviklingen og implementeringen af et nyt AI system kaldet Voyage Optimization System blandt andet er blevet testet på overfarter mellem Frederikshavn og Gøteborg. Brugen af AI hjælper med at optimere skibsdriften ved nøjagtigt at analysere en række faktorer, der påvirker skibets rejse, såsom vind, bølger og dybde under rejsen, hvilket sikrer en nøjagtig og energieffektiv udgangseffekt. Disse data indsamles i realtid og behandles af AI-drevne algoritmer, hvilket reducerer brændstofforbruget og sikrer den operationelle strategi.
"Det er tydeligt, at brugen af AI både optimerer vores operationer og understøtter vores vision om en bæredygtig fremtid. Det er positivt at se, hvordan teknologien ikke kun har muliggjort betydelige fremskridt i vores bestræbelser på at reducere CO2-udslippet og forbedre den generelle miljøeffektivitet, men også giver vores besætning mere tid til at håndtere andre arbejdsopgaver undervejs”, siger Michael Ljunge, Digital Engineering Manager hos Stena Line.
Udviklerne af AI-systemet arbejder tæt sammen med skibets besætning, både nautikere og kaptajner, for løbende at modtage feedback og foretage justeringer i systemet, og det samarbejde har vist sig afgørende for at forbedre AI-løsningerne og sikre, at de er praktisk anvendelige i den daglige drift.
”En af de største udfordringer i implementeringen af AI har været at sikre, at alle om bord forstår, hvordan systemet fungerer. Oprindeligt havde vi givet systemet navnet 'AI Captain', men det skrottede vi dog hurtigt igen for at undgå misforståelser om, at AI skulle erstatte menneskelig beslutningstagning. I stedet bliver teknologien nu præsenteret som en intelligent assistent, der understøtter kaptajnens og besætningens beslutninger, og det har hjulpet med at integrere AI-systemet mere naturligt som et værktøj, der supplerer den menneskelige ekspertise og erfaring”, forklarer Michael Ljunge.
Læs også: DFDS sælger Oslo-rute og fokuserer på logistik
Stigningen i brug af AI og den påfølgende effektivitetsforbedring er dog kun begyndelsen. Med de nuværende teknologiske fremskridt forventes det, at Stena Line vil fortsætte med at sætte standarder for miljøvenlig og innovativ maritim transport. Udviklingen kommer nemlig også som en del af Stena Lines bredere strategi for at integrere bæredygtige løsninger i alle led af deres operationer, inklusive introduktion af AI-assistenter i deres rejsebureau, Sembo, som planlægger og booker rejser.
Kilde: Stena Line
/ PiB