AI-drevne robotter kan afhjælpe mangel på logistikmedarbejdere
Med AI kan autonome mobile robotter blive endnu bedre til at håndtere dynamiske og komplekse udfordringer. Ekspert peger på, at det kan hjælpe til at automatisere materialehåndtering og afhjælpe den enorme mangel på arbejdskraft i logistikbranchen.
Hvem skal løfte kasser ned fra hylden eller flytte tungt læssede paller, når der hver dag skal fragtes tonsvis af varer ind og ud af lagre og logistikcentre verden over? Svaret er i stigende grad en robot, drevet af kunstig intelligens. Det mener Jean-Pierre Hathout, der er administrerende direktør hos Mobile Industrial Robots.
Globalt set mangler der millioner af lastbilchauffører, lagermedarbejdere og truckførere for at enderne kan nå sammen i de pressede forsyningskæder, der udgør rygraden i den internationale økonomi. Alene indenfor vejtransport oplyser International Road Transport Union (IRU), at der på verdensplan er over tre millioner ubesatte chaufførstillinger. Og hvis fragtselskaberne endelig finder nogen til at sætte sig bag rattet, så er der også for få hænder til at laste og losse lastbilen.
På dette område ser vi tegn på, at det i fremtiden vil blive muligt at instruere en robot ved hjælp af naturligt sprog, så du måske kan nøjes med at bede den om at hente en bestemt kasse eller flytte en palle frem for at skulle instruere den via et software-interface
Jean-Pierre Hathout
AI gør robotten bedre i dynamiske miljøer
Allerede i dag ser vi konkrete eksempler på, at AI gør det lettere at løse udfordringerne med ressourcekrævende materialehåndtering, som mange virksomheder står over for. En af disse udfordringer er, at lagre og logistikcentre i sagens natur er dynamiske miljøer, der konstant forandrer sig. Varer flyttes ind og ud, og der er ofte en livlig trafik af medarbejdere til fods og i køretøjer.
Læs også: Automatisering af plukkeprocessen forbedrer arbejdsmiljø på lageret
”Autonome mobile robotter har længe kunnet bevæge sig effektivt i forskellige omgivelser, men effektiviteten daler, hvis nye elementer hele tiden dukker op på deres rute. Hvis robotter skal være et konkurrencedygtigt alternativ til levende medarbejdere, er det ikke nok bare at automatisere manuelle arbejdsgange. Robotten skal være lige så god til at løse opgaverne som et menneske, også selv om forholdene ikke er perfekte. Her kan AI gøre en afgørende forskel”, fortæller Jean-Pierre Hathout og supplerer:
”Det så vi blandt andet under udviklingen af vores nye AI-drevne pallerobot, MiR1200 Pallet Jack, som vi har lanceret for nylig. Takket være robottens indbyggede 3D vision og NVIDIA Jetson AGX Orin modul kan den samle en palle op lige så effektivt som et menneske – også hvis pallen står skævt placeret, er i stykker, eller lidt strækfilm er kommet ned over hullerne. Det lyder simpelt, men det er alt sammen situationer, hvor automatiske palleløftere indtil nu har måtte give fortabt”.
Stort potentiale venter forude
Eksemplet med pallehåndteringen er kun begyndelsen. På lang sigt vil kunstig intelligens gøre robotterne endnu bedre til at håndtere hyppige ændringer og en høj grad af uforudsigelighed, for eksempel ved at lære om omgivelserne i realtid, når de kører. Det vil gøre dem i stand til at navigere endnu bedre og træffe dynamiske beslutninger frem for at være afhængig af foruddefineret programmering. Dermed kan robotten hurtigere tilpasse sig, hvis den møder anden trafik eller ruten pludselig er blokeret.
AI har ifølge Jean-Pierre Hathout også stort potentiale i forhold til at gøre robotter lette og hurtige at programmere og betjene. Det er en betydelig barriere for skalering af robotflåder, hvis det er nødvendigt at tilkalde en specialist, hver gang noget skal ændres. Det er blandt andet en af årsagerne til den kraftige vækst i brugen af collaborative og autonome robotter, fordi brugervenligheden her er i top og de fleste medarbejdere hurtigt kan lære at samarbejde med dem.
”På dette område ser vi tegn på, at det i fremtiden vil blive muligt at instruere en robot ved hjælp af naturligt sprog, så du måske kan nøjes med at bede den om at hente en bestemt kasse eller flytte en palle frem for at skulle instruere den via et software-interface”, fortæller han og tilføjer:
”Selv om vi stadig er i den spæde opstartsfase, og AI endnu ikke er fuldt ud implementeret i de fysiske robotter, er jeg overbevist om, at vi i løbet af det næste årti vil være vidne til omfattende fremskridt inden for kombinationen af AI og robotter. MiRs seneste samarbejde med partnere som NVIDIA er gode eksempler på det enorme potentiale, der vil få banebrydende betydning for vores evne til at optimere logistikeffektiviteten og sikre rettidig levering af varer, trods manglen på arbejdskraft”.