Aarhusrederi udvider forretningen med nyt pakhus

Rederiet Samskip flytter til september ind i nye faciliteter på havnen i Aarhus. I de større og bedre rammer kan virksomheden øge godsmængden med 50 procent, og samtidig vokse på ompakning.

Det nye Havnecenter på Aarhus Havn får snart selskab af et pakhus til rederiet Samskip. Foto: C.F. Møller/Julian Weyer.

18.02.2016

SCM.dk

Havnefronten i Aarhus får snart noget så sjældent som et arkitekttegnet pakhus. Det sker når rederiet Samskips nye bygning står færdig til september, klar til at lade den aarhusianske afdeling af det hollandskejede selskab udvide sin forretning. Det skriver aarhusportalen.dk.

Læs også: DI vil prioritere erhvervstrafik i de danske byer

Selvom den nye bygning med en størrelse på 2.100 m2 kun er 300 m2 større end Samskips nuværende faciliteter, så pladsen udnyttet og designet langt bedre, og det betyder at man vil kunne håndtere 50 procent mere gods i de nye rammer. Pt arbejder man årligt med en godsmængde på cirka 58.000 kubikmeter.

”Lige nu har vi jo et ældre pakhus, som ikke er bygget til os og vores behov. Med det nye bliver de afstande, vores trucks skal køre i pakhuset, for eksempel meget kortere. Det er også en anden belægning: hvor vi nu kører på sten, bliver det fremover på glat betongulv. Arbejdet kommer bare til at gå meget hurtigere, og derfor kan vi håndtere væsentligt mere”, siger branch manager i Aarhus og projektansvarlig på nybyggeriet, Bjarne Benedikt Pedersen, til JP Aarhus.

Mere ompakning og nye skibe
Den forøgede kapacitet vil i høj grad blive udnyttet til vækst i forhold til mængden af gods, Samskip tager i mod fra Fjernøsten. I dag modtager man containere med importvarer fra Asien, og her vil man ikke alene kunne håndtere betydeligt større mængder, men også klare ud- og ompakning samt distribution i endnu højere grad end pt.

”Det er helt klart et område, som vi gerne vil vækste på, og med det nye pakhus her på havnen har vi en meget attraktiv beliggenhed – der er penge at spare for kunderne i forhold til at fragte importvarerne længere ind i landet og få dem pakket om der. Vi kan gøre det billigere”, siger Bjarne Benedikt Pedersen.

Derudover råder Samskip i Aarhus over to skibe, der fast betjener en nordatlantisk rute fra Danmark til Færøerne og Island, hvor de leverer forbrugsvarer og tager bl.a. fisk og forarbejdet aluminium med retur. Her forventer Bjarne Benedikt Pedersen at man vil sætte flere skibe ind i fremtiden for at supplere de to eksisterende, der allerede i dag sejler fuldt lastede.

Samskip er for nylig også flyttet ind i det nye havnecenter på Østhavnen i Aarhus, og det kommende pakhus er kun det første i en række i tilknytning til havnecenteret, der ifølge Bjarne Benedikt Pedersen vil blive udvidet inden længe.

Læs også: Køge Havn i spil til fremtidig containerterminal

Både havnecenteret og Samskips nye pakhus er tegnet af arkitektfirmaet C.F. Møller og får derfor et ensartet arkitektonisk udtryk. Bygherre er Aarhus Havn, der så udlejer til Samskip.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

21.11.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Ny samarbejdsaftale mellem WELAND Solutions og Hans Schourup A/S

21.11.2024SCM.dk

Logistikleverandør bruger AI i stort samarbejde med nøgleaktører

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online