Aarhusrederi udvider forretningen med nyt pakhus

Rederiet Samskip flytter til september ind i nye faciliteter på havnen i Aarhus. I de større og bedre rammer kan virksomheden øge godsmængden med 50 procent, og samtidig vokse på ompakning.

Det nye Havnecenter på Aarhus Havn får snart selskab af et pakhus til rederiet Samskip. Foto: C.F. Møller/Julian Weyer.

18.02.2016

SCM.dk

Havnefronten i Aarhus får snart noget så sjældent som et arkitekttegnet pakhus. Det sker når rederiet Samskips nye bygning står færdig til september, klar til at lade den aarhusianske afdeling af det hollandskejede selskab udvide sin forretning. Det skriver aarhusportalen.dk.

Læs også: DI vil prioritere erhvervstrafik i de danske byer

Selvom den nye bygning med en størrelse på 2.100 m2 kun er 300 m2 større end Samskips nuværende faciliteter, så pladsen udnyttet og designet langt bedre, og det betyder at man vil kunne håndtere 50 procent mere gods i de nye rammer. Pt arbejder man årligt med en godsmængde på cirka 58.000 kubikmeter.

”Lige nu har vi jo et ældre pakhus, som ikke er bygget til os og vores behov. Med det nye bliver de afstande, vores trucks skal køre i pakhuset, for eksempel meget kortere. Det er også en anden belægning: hvor vi nu kører på sten, bliver det fremover på glat betongulv. Arbejdet kommer bare til at gå meget hurtigere, og derfor kan vi håndtere væsentligt mere”, siger branch manager i Aarhus og projektansvarlig på nybyggeriet, Bjarne Benedikt Pedersen, til JP Aarhus.

Mere ompakning og nye skibe
Den forøgede kapacitet vil i høj grad blive udnyttet til vækst i forhold til mængden af gods, Samskip tager i mod fra Fjernøsten. I dag modtager man containere med importvarer fra Asien, og her vil man ikke alene kunne håndtere betydeligt større mængder, men også klare ud- og ompakning samt distribution i endnu højere grad end pt.

”Det er helt klart et område, som vi gerne vil vækste på, og med det nye pakhus her på havnen har vi en meget attraktiv beliggenhed – der er penge at spare for kunderne i forhold til at fragte importvarerne længere ind i landet og få dem pakket om der. Vi kan gøre det billigere”, siger Bjarne Benedikt Pedersen.

Derudover råder Samskip i Aarhus over to skibe, der fast betjener en nordatlantisk rute fra Danmark til Færøerne og Island, hvor de leverer forbrugsvarer og tager bl.a. fisk og forarbejdet aluminium med retur. Her forventer Bjarne Benedikt Pedersen at man vil sætte flere skibe ind i fremtiden for at supplere de to eksisterende, der allerede i dag sejler fuldt lastede.

Samskip er for nylig også flyttet ind i det nye havnecenter på Østhavnen i Aarhus, og det kommende pakhus er kun det første i en række i tilknytning til havnecenteret, der ifølge Bjarne Benedikt Pedersen vil blive udvidet inden længe.

Læs også: Køge Havn i spil til fremtidig containerterminal

Både havnecenteret og Samskips nye pakhus er tegnet af arkitektfirmaet C.F. Møller og får derfor et ensartet arkitektonisk udtryk. Bygherre er Aarhus Havn, der så udlejer til Samskip.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

18.04.2024SCM.dk

Fremtidens plastproduktion skal udvikles af CO2

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle