Aarhus-borgmester har ingen forklaring på overrumplende Maersk-melding

Der var slet ikke behov for en havneudvidelse i Aarhus. Det har Maersk-selskabet APM Terminals i flere år tilkendegivet over for havnen, skriver selskabet i et svarskrift. Men det afvises af Aarhus-borgmester og havneformand Jacob Bundsgaard, skriver Jyllands-Posten.

Foto: Danske Havne / Arkivfoto

11.10.2024

SCM.dk

Ud ad til har APM Terminals løbende bakket op om den meget omstridte udvidelse af Aarhus Havn. Men på de indre linjer har selskabet overfor havnens ledelse og bestyrelsesformand givet udtryk for, at der ikke var behov for udvidelsen i forhold til containerdriften.

Det skriver selskabet ifølge Finans i et svarskrift i den retssag, som APM Terminals har anlagt mod havnen, fordi den har indgået kontrakt med MSC om en ny terminal på et område, som APM Terminals mener at have fortrinsret til.

Men borgmester Jacob Bundsgaard (S) afviser, at det skulle være tilfældet.

“I alle de høringssvar, som Maersk har afgivet, og i alle de drøftelser, som jeg har haft med Maersk, har man været optaget af at få udvidet de arealer, man har. Det er det, som jeg og byrådet kan forholde os til,” siger Jacob Bundsgaard til Jyllands-Posten.

Maersk skriver i en udtalelse til Finans, at virksomhedens position har været den samme hele vejen igennem, men at selskabet ikke ønskede “at gå i mod eller stille os i vejen for en bredere politisk vision eller for behovene hos øvrige virksomheder på havnen”.

I en anden skriftlig udtalelse fra Maersk til Finans skriver selskabet, at APM Terminals allerede i 2020 og 2022 gjorde havnens ledelse og kommunen opmærksom på, “at APM Terminals kunne udvide sin eksisterende kapacitet ved at modernisere og effektivisere det eksisterende areal, hvorfor der efter APM Terminal´s opfattelse ikke var et konkret behov for en havneudvidelse i forhold til containerdriften”.

Det var da heller ikke en negativ udmelding fra APM Terminals, der fulgte i kølvandet på Aarhus Kommunes beslutning den 20 juni om at sætte havneudvidelsen på pause. Tvært imod.

I stedet introducerede APM Terminals den 21. juni - for første gang offentligt - muligheden for at investere 2 mia. kr. i terminalen i Aarhus, der ville øge kapaciteten med 50 pct.

“Nu da man har taget en beslutning om ikke at udvide havnen, så er et vores opgave at komme med en løsning for, hvordan vi bedst muligt kan servicere den plads, vi har til rådighed,” sagde administrerende direktør for APM Terminals, Keith Svendsen til DR.dk

De nye oplysninger i sagen fik Enhedslisten i byrådet til at foreslå en udvidelse af den planlagte undersøgelse af forløbet til også at omfatte den politiske proces.

Men det blev onsdag afvist af et flertal.

-emte

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

21.11.2024SCM.dk

Danske topledere investerer heftigt i AI – uden at vide noget om teknologien

20.11.2024SCM.dk

Ellastbiler får snart mulighed for at tanke på offentlig ladestation på Fyn

19.11.2024SCM.dk

Maersk Tankers sætter sejl på fem tankskibe

19.11.2024SCM.dk

Aarhus Havn får millioner til landstrøm fra EU

18.11.2024SCM.dk

Kan man flyve på spildevand?

18.11.2024SCM.dk

Maersk har konverteret første containerskib

18.11.2024SCM.dk

DFDS logistikopkøb bliver alligevel til noget

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online