95 procent af detailhandlen er ikke Amazon-klar

Ny omnichannel-undersøgelse viser, at detailhandlen ikke er klar til, at Amazon indtager de nordiske markeder inden længe. Kun fem procent af virksomhederne lever op til de ni kriterier, der er udpeget som basale for at kunne levere grundlæggende omnichannel-service, hvilket er essentielt i konkurrencen med Amazon. Danskerne klarer sig dog bedst.

”Kigger vi på de enkelte brancher klarer elektronikbranchen sig bedst i undersøgelsen, og her har aktørerne også været rigtig gode i den opfølgende service- og fastholdelsesfase", siger Kasper Holt. Foto: IMPACT..

02.11.2020

SCM.dk

Undersøgelsen Omnichannel Index 2020 er en ny nordisk omnichannel-undersøgelse og er den mest omfattende af sin slags. For første gang gives en reel indikation på, hvordan detailbranchen står rustet i forhold til Amazons kommende indtog i Danmark. Undersøgelsen, der foretages af IMPACT, viser, at selvom eksempelvis elektronikbranchen er godt med, er den generelle danske detailhandel ikke klar til at have Amazon som konkurrent.

Kasper Holst, der er CEO i IMPACT, forklarer, at mange af virksomheder er bedst på den indledende markedsføring, men når kunden er inde og har købt, klarer de sig mindre godt på loyalitetsprogrammer og service- og fastholdelsesfasen.

”Det er områder, hvor en spiller som Amazon, der sandsynligvis snart kommer til Danmark, er meget skarp. At indsamle data om kunderne er ekstremt vigtigt, for at man hele vejen igennem kan levere en personaliseret service med relevant indhold”, fortæller han.

Stå stærkt hvor Amazon også gør

For at kunne levere et præcist billede af de nordiske kunders omnichannel-oplevelse har IMPACT analyseret 253 virksomheders performance på 51 parametre. Heraf er 9 på forhånd blevet udpeget som basale for at kunne levere grundlæggende omnichannel-service, hvilket er essentielt i konkurrencen med Amazon. Kun fem procent af virksomhederne lever op til alle ni kriterier. Click & Collect er et af de udvalgte parametre, og det tilbydes ifølge undersøgelsen af 76 procent af de danske butikker, men flere gør ikke kunderne opmærksomme på det.

”Halvdelen af de danske butikker, der tilbyder Click & Collect, skriver det ikke en gang på produktsiden. Det er jo ganske nemt at rette op på, men ikke desto mindre et vigtigt forbedringspotentiale”, tilføjer Kasper Holst.

Læs også: 4 ud af 10 e-handelsbutikker har ansat under coronakrisen

Undersøgelsens 51 analyseparametre spænder over fem faser af kunderejsen; awareness, consideration, purchase, in-store og loyalty. Der har været mystery shoppers hos samtlige virksomheder, som er blevet tildelt en samlet score på 0-100. IMPACT stod bag en tilsvarende undersøgelse sidste år, og i forhold til da er de danske virksomheder gået fra et samlet resultat på 33 til 46 i dag. Der er dog stor forskel på, hvor godt de enkelte virksomheder klarer sig. Mens topscorere som Elgiganten, Matas, Imerco, H&M og HiFi-Klubben scorer 70-80 point, ligger de dårligste på 15-20.

”Kigger vi på de enkelte brancher klarer elektronikbranchen sig bedst i undersøgelsen, og her har aktørerne også været rigtig gode i den opfølgende service- og fastholdelsesfase. Det er ekstremt vigtigt, da det også er en branche, hvor Amazon står stærkt”, uddyber Kasper Holst.

Danmark har førertrøjen på

Mens de danske virksomheder i gennemsnit har fået 46 point har både de norske og svenske fået 43, og blandt undersøgelsens 50 bedst placerede virksomheder er de 25 danske.

Læs også: E-handelsboom skal nu også gavne danske lokalvarer

Blandt de ti virksomheder, der er bedst til at skabe en god kundeoplevelse på tværs af den fysiske butik og e-handel, er de otte danske. Første-, anden- og tredjepladsen indtages af henholdsvis Elgiganten, Matas og Imerco.

”De bedste virksomheder er gode til at bruge deres redskaber til at få kunderne ned i butikkerne og skabe en sammenhængende oplevelse. Det kan for eksempel være ved at guide kunden på livechat, ved at indkøbskurven følger med på tværs af forskellige platforme, eller ved at man på nettet kan se, hvor mange varer, der er tilbage i den fysiske butik", siger Kasper Holst.

- KCP

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

25.11.2025Inact ApS

Sponseret

Sådan forvandler du din supply chain fra omkostning til vækstmotor

25.11.2025SCM.dk

Cybertrusler: Virksomheder opruster i takt med stigende bekymring blandt erhvervsledere

25.11.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Black Friday presser tempoet, automatisering gør forskellen

24.11.2025AGR

Sponseret

Forsyningskæden: Det skjulte led i forbedret bundlinje

24.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden er blevet et ’hvordan’ – og ikke længere et ’hvorfor’

20.11.2025SCM.dk

Geografiske skævheder udfordrer erhvervsuddannelser

13.11.2025SCM.dk

Startup og konsulenthus går sammen om at gør ESG-arbejdet mere effektivt

11.11.2025SCM.dk

Værdikædeindsats som omkostning? Tænk igen

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
STILL Danmark A/S
Messe
GRAND OPENING!

Still Danmark inviterer til Åbent Hus I nyt showroom i Kolding

Dato

25.11.2025

Tid

09:00

Sted

Essen 32, 6000 Kolding

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Intern audit af ledelsessystemer baseret på ISO 14001 og ISO 45001

Formålet med kurset er at give dig viden om hele auditprocessen og masser af træning i at levere effektive interne audits, der skaber værdi i virksomheden.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

26.11.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Bredana Axcite A/S
Webinar
Står I overfor at skulle vælge jeres næste ERP-løsning?

Måske kommer I fra Dynamics AX eller et andet ældre system og går med overvejelsen, om Dynamics 365 Finance & Supply Chain Management (FO) er det rigtige valg eller dækker Dynamics 365 BC jeres behov.

Dato

26.11.2025

Tid

10:00

Sted

Online

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Microsoft 365 Update

Få overblikket over de vigtigste nyheder i Microsoft 365 og Copilot hver måned.

Dato

26.11.2025

Tid

13:00

Sted

Online