7 ud af 10 af virksomheders indkøbskroner bruges på nettet

Erhvervsindkøberne bruger i stor stil nettet, når de skal handle alt fra kaffe til kontorartikler og byggematerialer, og onlineforbruget vil kun vokse i fremtiden. Det viser Dansk Erhvervs B2B E-handelsanalyse, der også kortlægger indkøbernes digitale adfærd, budget og krav.

Illustration: Andrii Torianyk / 123RF.

08.11.2021

SCM.dk

”Der er faktisk ikke sket det store. Og det er i sig selv iøjnefaldende og interessant”.

Dét kan Dansk Erhvervs nyeste B2B E-handelsanalyse nogenlunde koges ned til ifølge senioranalytiker Simon Bjerremann, som har udarbejdet analysen.

Hovedkonklusionen er da også den samme som i sidste analyse, der dækkede 2. halvår 2020; de professionelle indkøbere åbner stadig i stor stil deres browser, når de skal handle.

98 procent anvender digitale indkøb, mere end 7 ud af 10 kroner på indkøbernes budget bruges online og knap hver tredje indkøber handler udelukkende online.

”Sidste analyse blev lavet under coronakrisen, som virkelig fik de digitale indkøb til at eksplodere. Nu er vi tilbage til en mere normal hverdag, men 3 ud af 4 indkøbere anvender stadig oftest nettet, når de skal handle. Det er bemærkelsesværdigt, at der ikke sker et større fald, og derfor er konklusionen, at erhvervsindkøberne virkelig har bidt sig fast på nettet”, siger Simon Bjerremann.

Indkøberne har høje krav til leverandørernes service og teknologi

Der er flere grunde til, at B2B forbruget stiger online, men en af de mest interessante er, at de danske B2B indkøbere generelt er mere teknologiparate end befolkningen. Tendensen bliver mere tydelig i takt med, at budgettet vokser.

Det er ifølge Simon Bjerremann positivt for de virksomheder, der bruger digitale kanaler til salg.

”Men det viser også virksomhederne, at de skal levere på et relativt højt teknologisk niveau, hvis indkøberne ikke skal vælge dem fra. For eksempel vil hver fjerde droppe en leverandør, hvis brugerfladen er dårlig, og hver femte vil finde et andet sted at handle, hvis siden er langsom”, forklarer han.

Læs også: B2B E-handel er i fremgang

Den primære årsag til at vælge en leverandør fra er dog ”dårlige service”, der blandt andet dækker over lang leveringstid, lang ventetid på svar og generel manglende kommunikation.

Analysen viser også, at 2 ud af 5 virksomheder stiller krav til leverandørerne om bæredygtighed - både hvad angår miljø og sociale forhold. Det er især de yngre indkøbere og industri- og produktionsvirksomhederne, der stiller krav om bæredygtighed.

“Indkøberne stiller ganske mange krav, og hvis leverandørerne ikke lever op til dem, kan det hurtigt betyde et farvel. Næsten halvdelen af indkøberne har stor frihed til at vælge en leverandør, mens 12 procent slet ingen frihed har, så der er generelt stor fleksibilitet”, understreger Simon Bjerremann.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

I skal indberette emballage inden den 31. august

14.04.2024Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

10.04.2024SCM.dk

Et væld af nye emballageformer står på spring i Danmark

09.04.2024Industriens Fond

Sponseret

Kan vi klare os uden Kina?

05.04.2024Global AGV

Sponseret

5 fordele ved at skalere din produktion med AGV

03.04.2024WITRON Group

Sponseret

20 years of successful partnership

02.04.2024SCM.dk

Cybersikkerhed giver nye karriereveje for unge

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle