7 ud af 10 af virksomheders indkøbskroner bruges på nettet

Erhvervsindkøberne bruger i stor stil nettet, når de skal handle alt fra kaffe til kontorartikler og byggematerialer, og onlineforbruget vil kun vokse i fremtiden. Det viser Dansk Erhvervs B2B E-handelsanalyse, der også kortlægger indkøbernes digitale adfærd, budget og krav.

Illustration: Andrii Torianyk / 123RF.

08.11.2021

SCM.dk

”Der er faktisk ikke sket det store. Og det er i sig selv iøjnefaldende og interessant”.

Dét kan Dansk Erhvervs nyeste B2B E-handelsanalyse nogenlunde koges ned til ifølge senioranalytiker Simon Bjerremann, som har udarbejdet analysen.

Hovedkonklusionen er da også den samme som i sidste analyse, der dækkede 2. halvår 2020; de professionelle indkøbere åbner stadig i stor stil deres browser, når de skal handle.

98 procent anvender digitale indkøb, mere end 7 ud af 10 kroner på indkøbernes budget bruges online og knap hver tredje indkøber handler udelukkende online.

”Sidste analyse blev lavet under coronakrisen, som virkelig fik de digitale indkøb til at eksplodere. Nu er vi tilbage til en mere normal hverdag, men 3 ud af 4 indkøbere anvender stadig oftest nettet, når de skal handle. Det er bemærkelsesværdigt, at der ikke sker et større fald, og derfor er konklusionen, at erhvervsindkøberne virkelig har bidt sig fast på nettet”, siger Simon Bjerremann.

Indkøberne har høje krav til leverandørernes service og teknologi

Der er flere grunde til, at B2B forbruget stiger online, men en af de mest interessante er, at de danske B2B indkøbere generelt er mere teknologiparate end befolkningen. Tendensen bliver mere tydelig i takt med, at budgettet vokser.

Det er ifølge Simon Bjerremann positivt for de virksomheder, der bruger digitale kanaler til salg.

”Men det viser også virksomhederne, at de skal levere på et relativt højt teknologisk niveau, hvis indkøberne ikke skal vælge dem fra. For eksempel vil hver fjerde droppe en leverandør, hvis brugerfladen er dårlig, og hver femte vil finde et andet sted at handle, hvis siden er langsom”, forklarer han.

Læs også: B2B E-handel er i fremgang

Den primære årsag til at vælge en leverandør fra er dog ”dårlige service”, der blandt andet dækker over lang leveringstid, lang ventetid på svar og generel manglende kommunikation.

Analysen viser også, at 2 ud af 5 virksomheder stiller krav til leverandørerne om bæredygtighed - både hvad angår miljø og sociale forhold. Det er især de yngre indkøbere og industri- og produktionsvirksomhederne, der stiller krav om bæredygtighed.

“Indkøberne stiller ganske mange krav, og hvis leverandørerne ikke lever op til dem, kan det hurtigt betyde et farvel. Næsten halvdelen af indkøberne har stor frihed til at vælge en leverandør, mens 12 procent slet ingen frihed har, så der er generelt stor fleksibilitet”, understreger Simon Bjerremann.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Prøv næste generation af gaffeltrucks hos Toyota Material Handling i Vejle

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

15.09.2025SCM.dk

EU udsætter klimamål: Uenigheder spænder ben for 2035- og 2040-mål

12.09.2025SCM.dk

Ramaskrig om producentansvar midlertidigt slukket af Regeringen

11.09.2025SCM.dk

Metalformand fortsætter som formand for Nordic IN

10.09.2025SCM.dk

Arbejdskraft er virksomhedernes vigtigste krav til kommunerne

09.09.2025SCM.dk

Dyrere elmaterialer forhaler tempoet i den grønne omstilling

08.09.2025SCM.dk

Virksomheder misser at udnytte uddannelsesmuligheder trods stor mangel på faglærte

08.09.2025SCM.dk

ESG-mål bliver styringsværktøj i lederaflønning

05.09.2025SCM.dk

Analyse afslører store forskelle i kommunale erhvervsklima

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dansk Standard
Kursus
Intern audit af et miljø- og kvalitetsledelsessystem

Få redskaber til at planlægge og udføre intern audit af din organisations ledelsessystem indenfor kvalitet og/eller miljø! På kurset får du styrket din forståelse af audit som værktøj til evaluering og forbedring af ledelsessystemet samt trænet din grundlæggende værktøjskasse som auditor.

Dato

16.09.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Lokale P Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Kvalitetskultur

Et effektivt ledelsessystem er kernen i en effektiv virksomhed og driver virksomheden frem mod sine strategiske mål. Det effektive ledelsessystem bør derfor forholde sig til sine interessenters behov og forventninger, risici og muligheder, lovkrav og ikke mindst organisationens værdier og kultur.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
AQAP NATO Kvalitetsstandarder - grundkursus

Er din virksomhed leverandør til Forsvaret eller har I planer om at blive det? Hvis ja, vil du blive mødt af krav om bevis for efterlevelse af kravene i AQAP, som er NATOs standarder for kvalitetsstyring.

Dato

16.09.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Auditorkursus i kvalitetsledelse

Formålet med kurset er at få et grundigt kendskab til de værktøjer og auditprincipper, der skal anvendes af auditorerne, for at virksomheden får det optimale udbytte af virksomhedens kvalitetsledelsessystem efter DS/EN ISO 9001:2015 og den interne audit.

Dato

16.09.2025

Sted

Odense

RELEX Solutions
Messe
RELEX Solutions at NRF

RELEX Solutions is heading to NRF 2025: Retail's Big Show Europe to showcase how our agentic AI transforms retail supply chain planning. Visit us at booth M-087!

Dato

16.09.2025

Sted

NRF 2025, Paris Expo Porte de Versailles