7 ud af 10 af virksomheders indkøbskroner bruges på nettet

Erhvervsindkøberne bruger i stor stil nettet, når de skal handle alt fra kaffe til kontorartikler og byggematerialer, og onlineforbruget vil kun vokse i fremtiden. Det viser Dansk Erhvervs B2B E-handelsanalyse, der også kortlægger indkøbernes digitale adfærd, budget og krav.

Illustration: Andrii Torianyk / 123RF.

08.11.2021

SCM.dk

”Der er faktisk ikke sket det store. Og det er i sig selv iøjnefaldende og interessant”.

Dét kan Dansk Erhvervs nyeste B2B E-handelsanalyse nogenlunde koges ned til ifølge senioranalytiker Simon Bjerremann, som har udarbejdet analysen.

Hovedkonklusionen er da også den samme som i sidste analyse, der dækkede 2. halvår 2020; de professionelle indkøbere åbner stadig i stor stil deres browser, når de skal handle.

98 procent anvender digitale indkøb, mere end 7 ud af 10 kroner på indkøbernes budget bruges online og knap hver tredje indkøber handler udelukkende online.

”Sidste analyse blev lavet under coronakrisen, som virkelig fik de digitale indkøb til at eksplodere. Nu er vi tilbage til en mere normal hverdag, men 3 ud af 4 indkøbere anvender stadig oftest nettet, når de skal handle. Det er bemærkelsesværdigt, at der ikke sker et større fald, og derfor er konklusionen, at erhvervsindkøberne virkelig har bidt sig fast på nettet”, siger Simon Bjerremann.

Indkøberne har høje krav til leverandørernes service og teknologi

Der er flere grunde til, at B2B forbruget stiger online, men en af de mest interessante er, at de danske B2B indkøbere generelt er mere teknologiparate end befolkningen. Tendensen bliver mere tydelig i takt med, at budgettet vokser.

Det er ifølge Simon Bjerremann positivt for de virksomheder, der bruger digitale kanaler til salg.

”Men det viser også virksomhederne, at de skal levere på et relativt højt teknologisk niveau, hvis indkøberne ikke skal vælge dem fra. For eksempel vil hver fjerde droppe en leverandør, hvis brugerfladen er dårlig, og hver femte vil finde et andet sted at handle, hvis siden er langsom”, forklarer han.

Læs også: B2B E-handel er i fremgang

Den primære årsag til at vælge en leverandør fra er dog ”dårlige service”, der blandt andet dækker over lang leveringstid, lang ventetid på svar og generel manglende kommunikation.

Analysen viser også, at 2 ud af 5 virksomheder stiller krav til leverandørerne om bæredygtighed - både hvad angår miljø og sociale forhold. Det er især de yngre indkøbere og industri- og produktionsvirksomhederne, der stiller krav om bæredygtighed.

“Indkøberne stiller ganske mange krav, og hvis leverandørerne ikke lever op til dem, kan det hurtigt betyde et farvel. Næsten halvdelen af indkøberne har stor frihed til at vælge en leverandør, mens 12 procent slet ingen frihed har, så der er generelt stor fleksibilitet”, understreger Simon Bjerremann.

- KCP

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

21.11.2024Hans Schourup A/S

Sponseret

Ny samarbejdsaftale mellem WELAND Solutions og Hans Schourup A/S

21.11.2024SCM.dk

Logistikleverandør bruger AI i stort samarbejde med nøgleaktører

20.11.2024SCM.dk

26 millioner skal hjælpe endnu flere virksomheder med grøn omstilling

19.11.2024GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Få styr på dine emballagedata med GS1Trade Packaging

18.11.2024SCM.dk

Fik du sagt "godt nytår" til din kvindelige kollega i går?

18.11.2024Slimstock Nordic

Sponseret

Daarbak Redoffice valgte Slimstock Nordic som partner inden for Supply Chain

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online