7 ud af 10 af virksomheders indkøbskroner bruges på nettet

Erhvervsindkøberne bruger i stor stil nettet, når de skal handle alt fra kaffe til kontorartikler og byggematerialer, og onlineforbruget vil kun vokse i fremtiden. Det viser Dansk Erhvervs B2B E-handelsanalyse, der også kortlægger indkøbernes digitale adfærd, budget og krav.

Illustration: Andrii Torianyk / 123RF.

08.11.2021

SCM.dk

”Der er faktisk ikke sket det store. Og det er i sig selv iøjnefaldende og interessant”.

Dét kan Dansk Erhvervs nyeste B2B E-handelsanalyse nogenlunde koges ned til ifølge senioranalytiker Simon Bjerremann, som har udarbejdet analysen.

Hovedkonklusionen er da også den samme som i sidste analyse, der dækkede 2. halvår 2020; de professionelle indkøbere åbner stadig i stor stil deres browser, når de skal handle.

98 procent anvender digitale indkøb, mere end 7 ud af 10 kroner på indkøbernes budget bruges online og knap hver tredje indkøber handler udelukkende online.

”Sidste analyse blev lavet under coronakrisen, som virkelig fik de digitale indkøb til at eksplodere. Nu er vi tilbage til en mere normal hverdag, men 3 ud af 4 indkøbere anvender stadig oftest nettet, når de skal handle. Det er bemærkelsesværdigt, at der ikke sker et større fald, og derfor er konklusionen, at erhvervsindkøberne virkelig har bidt sig fast på nettet”, siger Simon Bjerremann.

Indkøberne har høje krav til leverandørernes service og teknologi

Der er flere grunde til, at B2B forbruget stiger online, men en af de mest interessante er, at de danske B2B indkøbere generelt er mere teknologiparate end befolkningen. Tendensen bliver mere tydelig i takt med, at budgettet vokser.

Det er ifølge Simon Bjerremann positivt for de virksomheder, der bruger digitale kanaler til salg.

”Men det viser også virksomhederne, at de skal levere på et relativt højt teknologisk niveau, hvis indkøberne ikke skal vælge dem fra. For eksempel vil hver fjerde droppe en leverandør, hvis brugerfladen er dårlig, og hver femte vil finde et andet sted at handle, hvis siden er langsom”, forklarer han.

Læs også: B2B E-handel er i fremgang

Den primære årsag til at vælge en leverandør fra er dog ”dårlige service”, der blandt andet dækker over lang leveringstid, lang ventetid på svar og generel manglende kommunikation.

Analysen viser også, at 2 ud af 5 virksomheder stiller krav til leverandørerne om bæredygtighed - både hvad angår miljø og sociale forhold. Det er især de yngre indkøbere og industri- og produktionsvirksomhederne, der stiller krav om bæredygtighed.

“Indkøberne stiller ganske mange krav, og hvis leverandørerne ikke lever op til dem, kan det hurtigt betyde et farvel. Næsten halvdelen af indkøberne har stor frihed til at vælge en leverandør, mens 12 procent slet ingen frihed har, så der er generelt stor fleksibilitet”, understreger Simon Bjerremann.

- KCP

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Effektivitet, komfort og lavere omkostninger: Derfor vælger flere den nye Traigo48 fra Toyota

Slimstock Nordic

Sponseret

An opinion Making Artificial Intelligence (AI) land in supply chain practice

Relateret indhold

04.07.2025SCM.dk

Toldkaos sender chokbølger gennem amerikanske forsyningskæder

01.07.2025PALOMAT

Sponseret

UD med manuel pallehåndtering - IND med arbejdsglæde

01.07.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Kagekørsel med præcision

30.06.2025SCM.dk

Ny aftale åbner for mere udenlandsk arbejdskraft

30.06.2025SCM.dk

Udskældte klimareduktioner skal tages i brug i stor stil

30.06.2025SCM.dk

Stena Recycling opkøber nordjysk vognmandsfirma

27.06.2025Brother Nordic A/S

Sponseret

Derfor kræver linerless labels en særlig printer

27.06.2025SCM.dk

Virksomheder skruer op for fysisk sikring i en ny trusselsvirkelighed

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Power Platform – Lav løsninger med Plan Designer

Fra kravindsamling og procesdesign til færdige apps – opdag de nye funktioner i Power Platformen

Dato

13.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 14001 kursus: - Diplomkursus i miljøledelse

På to dage præsenteres du for det grundlæggende indhold i ledelsesstandarden ISO 14001:2025 Miljøledelse, og lærer hvordan de enkelte krav efterleves i praksis. Der vil undervejs i kurset være praktiske øvelser, der kan inspirere dig til arbejdet i din egen organisation efterfølgende. Som afslutning følger en multiple choice eksamen, som måler på din erhvervede viden og færdigheder.

Dato

18.08.2025

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 1, Göteborg Plads 1, 2150 Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhed (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret FSMS ISO 22000:2018 Lead Auditor Fødevaresikkerhedskursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af ledelsessystemer i henhold til kravene i ISO 22000:2018.

Dato

18.08.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Fellowmind Denmark A/S
Webinar
Always Azure – Skab værdi med Microsoft Azure

Vil du være på forkant med det nyeste i Azure og få konkrete idéer til, hvordan du udnytter platformen bedst muligt i din virksomhed?

Dato

18.08.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Bureau Veritas
Seminar
ISO 9001 inspirationsseminar

ISO 9001 Inspirationsseminaret giver dig en grundlæggende forståelse for formål, baggrund og indhold for ISO 9001 standarden, som er en af de første og mest udbredte standarder og derfor betegnes som ”moderen af alle standarder”.

Dato

21.08.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia