6 tips til effektive køle- og frysehuse

En af de primære udfordringer i kolde omgivelser er at opretholde den rigtige temperatur for de opbevarede produkter og samtidig at holde omkostningerne nede. Og dette skal gøres, uden at driften af truckene bliver forringet. Andre udfordringer kan være optimering af batterikapacitet, minimering af spild samt problemer med kondens. For at løse disse generelle problemer har vi samlet nogle tips til optimering af driften.

26.02.2019

SCM.dk

1. Brug det rigtige udstyr

Pålideligt, hurtigt og manøvredygtigt materialehåndteringsudstyr giver et jævnt vareflow, så de friske varer ikke fordærves. Materialehåndtering i køle- og frysehuse er meget krævende, og temperaturer under frysepunktet kan påvirke dine truck. Vi anbefaler derfor brug af specifikke truck med specialudstyr (frysehusolie, aksler i rustfrit stål osv.) i frysehuse for at undgå nedbrud og for høje reparationsomkostninger. Endvidere kan medarbejderne gennem en kontrol før brug sikre sig, at udstyret er klar til opgaven, så der ikke spildes dyrebar tid i frysehuset.

2. Udnyt pladsen

Plads er dyrt i køle- og frysehuse. Derfor skal du optimere pladsudnyttelsen og opbevaringen. Det kan du gøre ved at vælge lagrings-løsninger, der udnytter volumen på dit lager bedst muligt. Eksempelvis optimerer automatiserede shuttles pladsudnyttelsen, med høj kapacitet og et minimalt antal medarbejdere i frysehuset.

3. Overvej nye energiløsninger

Vidste du, at lithium-ion batterier nærmest ikke taber effekten i frysehuse, og at de har en energieffektivitet, som er næsten 30% højere end blysyrebatteriers? Dette giver lang driftstid, og kombineret med muligheden for at oplade løbende inde i frysehuset takket være vores løsning med batterivarmer, gør det truckene i stand til at køre med konstant høj ydelse i hele arbejdstiden. Læs mere her

4. Sørg for et komfortabelt arbejdsmiljø

Ud over hensigtsmæssig beklædning øges produktiviteten også med pålideligt udstyr med intuitiv betjening. Reachtruck med opvarmet kabine kan f.eks. være med til øge medarbejdernes sundhed og sikkerhed. De ekstra omkostninger til opvarmede kabiner tjenes hurtigt ind igen, da produktiviteten forbliver høj i hele arbejdstiden på grund af medarbejdernes øgede komfort og de færre pauser (der holdes almindeligvis flere pauser i kolde områder, hvilket typisk giver et produktionstab på 10–15%).

5. Overvej automatiske AGV løsninger til gentagne opgaver

En simpel måde at reducere antallet af medarbejdere i kolde områder er at automatisere visse processer. Brug af automatiserede AGV lagertruck til palletransport eller oplagring kan indfases trinvist. Medarbejderne kan i stedet udføre andre opgaver, hvor de ikke udsættes for de barske arbejdsbetingelser.

6. Rettidig vedligeholdelse

Arbejdet i kolde og våde omgivelser belaster dine truck betydeligt. Adgang til kompetente serviceteknikere og originale reservedele er vigtigt for at holde din virksomhed i gang døgnet rundt. Med vores intelligente truck hjælper vi dig med dette, med brug af data via telematik, som effektiviserer vedligeholdelsen af dine gaffeltruck. Vi anbefaler altid, at du får lavet en serviceplan, især ved arbejde med gaffeltruck under krævende betingelser såsom i frysehuse.

Fordele ved Lithium-ion batterier her

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.02.2025Descartes

Sponseret

Flere fordele for Helsingborgs Hamns kunder

21.02.2025SCM.dk

60 procent lejeprisstigning på industri- og logistikejendomme de sidste 5 år

19.02.2025PALOMAT

Sponseret

Ornestation Mors fandt nøglen til effektivitet og ergonomi på lageret med PALOMAT®

18.02.2025SCM.dk

Tøjproducent udvider robotlager for tredje gang på tre år

18.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

AMKA vælger Apport Enterprise til at optimere deres logistik

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

POSTI INDGÅR PARTNERSKAB MED CONSAFE LOGISTICS FOR AT MODERNISERE LAGERDRIFT

18.02.2025Consafe Logistics

Sponseret

Få Nøgleindsigter til et Smartere Lager

14.02.2025SCM.dk

Frode Laursen bygger nyt bæredygtigt logistikcenter i Sydsverige

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online