05.07.2021  |  Strategi & ledelse

# 3 indsatser i fremtidens værdikæde

Indhold fra partner Hvad er dette?

Konsulentvirksomheden McKinsey har udviklet et digital kompas med otte forskellige indsatsområder i fremtidens værdikæde. Se hvordan du kan opnå hurtigere time-to-market, effektivisere maskinparken, og differentiere virksomheden med serviceydelser.  

Konsulentvirksomheden McKinsey har udviklet et digital kompas med otte forskellige indsatsområder i fremtidens værdikæde. Alle dele kan udvikle forretningen og medføre store forbedringspotentialer i Industri 4.0.  

Vi dykker ned i 3 områder, som din virksomhed med fordel kan undersøge nærmere, når I vil udvikle jeres værdikæde og bringe virksomheden i en ny, ønsket retning.  

Se hvordan du kan opnå hurtigere time-to-market, effektivisere maskinparken, og differentiere virksomheden med serviceydelser.  

 

1. Hurtigere time to market for eksisterende produktvarianter

Time to market bør ikke kun handle om, hvor hurtigt du kommer fra idé til salg af nye varer. Det gælder også, hvor effektivt og præcist du konfigurerer eksisterende varer i mange (nye) varianter, som er baseret på et hav af skiftende varenumre.  

Mange produktionsvirksomheder arbejder med et hav af forskellige varenumre, som løbende forandrer sig. Det er du afhængig af at kunne strømline produktionsdata for at undgå fejl i styklister, priser og montageproces.  

I Dynamics 365 Business Central har vi forenklet kompleksiteten i kundeindividuelle produkter og variantkonfigurationer, så du kan sikre hurtigere processer og agilitet indenfor et fast sæt regler, du selv definerer. Det giver for det første et bedre datagrundlag. For det andet bliver det muligt at optimere leveringshastigheden og flowet – fra salgsordre, indkøb, lager produktion, formontage og slutmontage til levering.  

Modulet i Business Central kalkulerer selv både kostprisen og salgsprisen. Og du kan fremover samle varenumre via salgskonfiguration, så I kan producere med færre basismodeller.  

Se mere om Variantkonfiguration i dette webinar

 

 

2. Bedre udnyttelse af maskinparken og 40 procent mindre nedetid

De fleste produktionsvirksomheder har defineret krav til oppetid og udnyttelsesgrad af maskiner og ressourcer. Hvis du vil arbejde målrettet med at hæve procentsatserne, kræver det, at du proaktivt kan forhindre driftstop i stedet for at skulle reagere på fejl, når først de er opstået.  

Udover at skabe overblik over ressourcer og kapacitet, kan Dynamics 365s kunstige intelligens og predictive maintenance-løsninger sikre, at jeres maskiner kører – og holde dem kørende.  

Predictive maintenance i egen produktion 
For mange virksomheder kan det være svært at planlægge vagtplan og forudsige mandskabsbehovet alene på grund af tilfældigheder såsom nedbrud, forsinkelser, og manglende reservedele. 

Via predictive maintenance kan du fange problemer i opløbet og løse eksisterende problemer hurtigere, fordi du ved mere præcist, hvad der er galt. Du har de nødvendige data på dit udstyr (assets) inklusive model, nødvendige reservedele og servicecyklus. Du kender samtidig performance data, såsom oppetid, strømforbrug og udnyttelsesgrad.    

Ifølge en undersøgelse fra McKinsey er det muligt at reducere nedetiden med 30 til 50 procent via predicitive maintenance.

Samme undersøgelse viser også, at det er muligt at forbedre maskiners levetid med 20 til 40 procent. Ved at udnytte historiske data kan du monitorere jeres vigtigste udstyr og maskiner, så du får det optimale ud af maskinparken og dine medarbejdere.  

For det første kan du overvåge, hvad der forårsager fejl og komme det i forkøbet. For det andet kan du være anderledes godt forberedt på udskiftning af fx reservedele, næste gang fejlen opstår. Alt dette og meget mere er muligt, når I indfører predictive maintenance til at øge udnyttelsen af maskinparken.  

 

 

3. Eftersalgsservice: Fra Produkt til Produkt-som-service

“Hvorfor eje, hvis vi kan leje?” Dette spørgsmål er der sandsynligvis flere af dine kunder, der stiller sig selv. Transformationen fra traditionel produktionsvirksomhed til service-provider betyder, at du kan udvikle værdikæden mod en forventet fremtid, der også byder på udbredelsen af servitization.  

Servitization betyder at producenten tilføjer serviceydelser og eftersalgsydelser omkring det eksisterende fysiske produkt. Disse services og eftersalgsydelserne styrke indtjeningen, beskytte mod sæsonudsving og skabe basis for differentiering, hvor producenten kan få flere parametre at konkurrere på pris per enhed. 

Måske er det derfor, at udenlandske studier viser, at 65 procent af fremstillingsvirksomheder skifter fra produkt- til servicebaseret omsætning i løbet af de næste 3 år. 

Hvad får producenten ud af at tilbyde services?  
Med et Produkt-som-en-service vil OEM’er kende både tilstanden på sine produkter, og – mindst lige så vigtigt – hvordan de bliver brugt.  

Denne viden tillader producenten at tage visse risici for blive belønnet af kunden baseret på performance og loyalitet. Ligeledes tager kunden mindre risiko, da producenten kan tilbyde bedre vedligeholdelse og har større fokus på tilfredsheden.  

Fordelene med servitization er mange: 

  • At bygge tættere kundeforhold og højne tilfredsheden 
  • Bedre indtjening fra value-added services 
  • Øget omsætning via servicetilbud 
  • Bedre muligheder for kundefeedback og business intelligence 
  • Hurtigere produktudvikling 
  • Styrket position i forhold til konkurrenter


Kort sagt, så er den digitale transformation i fuld gang i de danske virksomheder og med de rette digitale værktøjer, supporteres hele værdikæden og vejen til succes bliver langt mere smidig. 
 

Denne artikel er en del af temaet Tema om produktion 2021

Mere fra Bredana Solutions A/S

Bredana Solutions A/S

https://www.bredanasolutions.dk/

Med over 30 års ekspertise fra branchen, optimerer og digitaliserer vi arbejdsgange og processer med Microsoft Dynamics 365 Business Central (NAV), Sales & Marketing (CRM) og Field Service. Kernen i vores virksomhed er, at vi forstår din forretning - og derfor er mange af vores konsulenter hentet fra industrien, hvor de selv har arbejdet med produktion, logistik eller…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere