2022 er den grønne omstillings år
Den grønne omstilling fylder meget ude i de små og mellemstore industrivirksomheder. Også hos midtjyske Linatech har man sat turbo på indsatsen.
Mange virksomheder har i de seneste måneder været presset af stigende energipriser. Det er dog ikke et akut problem, der har sat gang i arbejdet med den grønne omstilling hos Linatech. Det fortæller Martin Arberg, der er ejer og udviklingsdirektør i Kjellerup-virksomheden, som leverer maskiner, procesanlæg og komponenter af høj kvalitet.
"Heldigvis har vi ikke været tvunget ud i akutte løsninger, da vi har fastprisaftaler på el og gas. Vi har kunnet bruge de seneste måneder på at fordybe os i den grønne omstilling. Vi er i en proces, hvor vi gennemgår alle punkter i vores værdikæde for at se, hvor vi ville kunne energioptimere. Det er vigtigt, at vi gør det ordentligt og grundigt, så vi gør det rigtigt fra starten af", siger han til SMVdanmark.
Linatech har modtaget 60.000 kroner fra EC SMV – et projekt, som har sigte på at øge energieffektiviteten og reducere CO2-udledningen blandt små og mellemstore virksomheder i Region Midtjylland. Virksomheden vil bruge disse penge på en konsulent, der kan hjælpe dem godt i gang med denne proces.
”Vi skal først lave forarbejdet og vide, hvad vi præcis har brug for hjælp til, og hvad vi skal have ud af en konsulent - ellers nytter en konsulent ikke noget. Så snart vi er 110 procent bevidste om, hvad vi kan gøre for at energioptimere, hiver vi fat i ekstern hjælp," fortæller Martin Arberg og tilføjer:
Læs også: Gnidningsfri grøn omstilling skal være inspiration for andre
"Vi er en energitung el-virksomhed. Jo flere ordrer tikker ind, jo mere energi forbruger vi. Det er derfor ikke så let for os at skrue ned for energimængden”.
For at måle udviklingen udarbejder Linatech en rapport over deres CO2-udledning. Her bruger de platformen Valified.
"For bare to år siden var et CO2-regnskab stadig nyt for mange virksomheder, men der er blevet sat turbo på den grønne omstilling, og i dag kan det ikke undgås. Det er vigtige data, som kan bruges til både internt brug og markedsføring", uddyber Martin Arberg.
For ham handler det nemlig ikke kun om at skabe et grønt brand: ”Linatech skal fremadrettet kunne markedsføre sig med grøn samvittighed, så det ikke bare bliver greenwashing snak”.
- KCP