Gnidningsfri grøn omstilling skal være inspiration for andre
Den danske industrikoncern Mekoprint har omlagt 95 procent af sit årlige emballageforbrug til mere bæredygtige alternativer. Omlægningen er foregået overraskende nemt og omkostningsneutralt, så nu er håbet, at den grønne omstilling kan inspirere til en lignende udvikling i andre virksomheder.
Potentialet og behovet for grøn omstilling er stort i det danske erhvervsliv. Det ved man hos den danske industrikoncern Mekoprint, der udvikler og producerer elektromekaniske komponenter og totalløsninger i Danmark, Østeuropa og Asien. Derfor traf industrikoncernen for et år siden en beslutning om at nytænke virksomhedens store emballageforbrug på over 6 millioner kroner årligt og gå forrest med grønnere emballagealternativer i branchen:
”I starten af 2021 satte vi os et konkret mål om, at 90 procent af vores årlige emballageindkøb skulle være omlagt til bæredygtige alternativer inden udgangen af året. Nu har vi omlagt 95 procent og fortsætter med at gennemgå de resterende varenumre, som primært er mange småindkøb, der kan standardiseres med færre og mere miljørigtige alternativer”, fortæller Anders Kold, som er CEO hos Mekoprint.
Omlægningen til grønnere alternativer hos Mekoprint tager afsæt i FN’s Verdensmål nr. 12 om ansvarligt forbrug og produktion. Konkret har man foretaget en omlægning til blandt andet genbrugspap og -karton, genbrugsplast eller i enkelte tilfælde bioplast samt en overgang fra engangspaller til genbrugspaller i FSC-certificeret træ.
Ingen indflydelse på samlet prisniveau
For at sikre en økonomisk balance i den succesfulde omlægning har man hos Mekoprint optimeret på indkøbsstørrelser og leverandørpriser. Indkøbet af emballage er desuden blevet standardiseret ved at anvende færre varianter af hver emballagetype. Det har blandt andet sikret, at industrikoncernens kunder ikke mærker en prisstigning, selvom de grønne alternativer typisk er dyrere.
Læs også: Grønt retursystem til nethandlens emballageforbrug efterlyser politisk opbakning
”Vi har enkelte varenumre, der er blevet væsentligt dyrere, men det er en holdningsbaseret beslutning, vi har truffet, da størstedelen af vores emballageindkøb med de hyppigt anvendte varenumre samlet set er blevet tilsvarende billigere”, fortæller Anders Kold og understreger afsluttende, at han håber, den grønne omstilling vil inspirere andre virksomheder:
”Vi håber, at vores resultater kan inspirere andre til at sætte gang i en lignende omlægning. Selvom det er en tidskrævende proces, er det vores erfaring, at det kan gennemføres effektivt som en del af den daglige drift ved gradvist at evaluere alternativerne, i takt med at der skal disponeres igennem et år. Vi er positivt overraskede over, hvor hurtigt det er gået, så vores bedste råd er derfor blot at kaste sig ud i det”.
- KCP