#2 værdikæde: Værdikæden under forandring
Den klassiske optimering af værdikæden er i sig selv ikke længere nok. Det er vigtigt at starte et andet sted – helt udenfor værdikæden.
Værdikædens indre processer skal starte ude hos kunder og marked. Den klassiske optimering af værdikæden er i sig selv ikke længere nok. Det er nødvendigt at fokusere endnu mere på forholdet til kunder, marked, leverandører og konkurrenter.
Den klassiske værdikæde er fortsat relevant til at sammensætte de værdiskabende processer, som skaber indtjening for produktions- og handelsvirksomheder. Men det er vigtigt at starte et andet sted – helt udenfor værdikæden.
Virksomheder skal mere end nogensinde forholde sig til marked, kunder, markedsudvikling, efterspørgsel, tendenser og konkurrenter, så værdikædens naturlige indefra-og-ud vendes på hovedet til en udefra-og-ind tilgang.
Her opstår hurtigt et af de store spørgsmål: Hvordan sikrer vi, at vores værdikæde matcher markedets efterspørgsel endnu bedre?
Hvordan får du værdikæden til at matche kundernes efterspørgsel?
Tidligere handlede det om at få så meget ud af maskinerne som muligt. I dag står kundens behov i første række, hvor konkurrenceevne og profitabel drift baserer sig på rettidig opfyldning af markedsbehov.
Når fokus skifter fra interne forsyningskæder til eksterne kunde- og markedsbehov, kan ét af håndtagene for produktions- og handelsvirksomheden være at etablere Sales and Operations Planning (S&OP).
Ifølge Jan Stentoft, professor og ekspert i supply chain management, kan S&OP skabe balance i en virksomhed på tværs af funktioner som for eksempel salg, udvikling, økonomi og forsyningskæden:
“En god S&OP-proces er et glimrende middel til at samle folk fra alle dele af værdikæden om det samme bord, så de kan blive enige om, hvad der er muligt og realistisk.” Jan Stentoft, professor på SDU
Når de forskellige afdelinger mødes til S&OP, bidrager ERP-systemet med at bringe realisme til bordet. Realismen kommer i form af data.
Med korrekte data kommer det nemligt hurtigt til overfladen, om der fx er balance mellem:
- Ordrebeholdningen og lagerbeholdningen
- Salgets pipeline og ledig kapacitet
- Produktlanceringer og likviditetsstrømme
Uden opdaterede tal og overbliksskabende dashboards i ERP- eller CRM-systemet, lander et S&OP-møde ofte et sted mellem forgæves magtkampe og holdningsbaserede tovtrækkerier.
Omvendt kan valide data fra systemerne være den eneste, fælles “sandhed”, når I skal finde den rette balance mellem værdikæden og kundernes efterspørgsel.
Men at opnå valide data i ERP-systemet er i sig selv en større øvelse, som kræver hårdt arbejde, disciplin og integrationer. I næste afsnit kigger vi nærmere på, hvordan du skaber sammenhæng mellem data og systemer.
SE SENSOMMERENS WEBINARS: Kvalitetshåndtering, ERP til fast pris, Automatiseret Marketing, Hold ERP Evergreen, CRM og meget andet >
Et ERP-system som skaber sammenhæng mellem data og systemer
ERP-systemet er et oplagt sted at samle produktionsvirksomhedens forretningsdata. Men for at gøre dette til en realitet, og tænke endnu mere udefra-og-ind, skal du bruge data fra kunder og leverandører.
Fx kræver det eksterne data at drive lageret effektivt eller få viden om dine maskiner, hvis du sælger og servicerer eget udstyr.
Derfor er kravene til dit ERP-system, at det kan sende og modtage data fra omverdenen via standardiserede integrationer, som gør det simpelt at forbinde systemer. Dette kan du med de nyeste versioner af Dynamics 365 Business Central, som er cloud-baserede. Dette giver blandt andet den fordel, at du får et simpelt ERP-fundament og kan vælge til og fra i form af apps og connectors. Dermed er din løsning mere fremtidssikret.
Med Dynamics 365 kan du trække opdaterede data om ordre- og produktionsstatus. Disse oplysninger kan du både bruge internt og samtidig kan du give kunderne mere præcis info om levering.
Hvis du samtidig kobler jeres data med den indbyggede kunstige intelligens i Microsofts Power Platform kan du automatisere processer og få større indsigt i efterspørgslen. Fx kan du spotte mønstre i salg, køb og sæsontrends, som selv jeres bedste analytiker har svært ved at gennemskue.
Data om marked, kunder og leverandører bliver oversat til handlinger
Som vi har fået fastslået, er realtidsdata, gennemsigtighed og datadeling med kunder og leverandører afgørende for produktionsvirksomhedens værdikæde. Dette er du sikkert også enig i. Men for at opnå fordelene, kræver det ikke blot de føromtalte systemintegrationer. Det kræver ifølge Jan Stentoft også en god portion datahygiejne:
“Garbage in giver garbage out gælder stadig, og derfor kræver digitalisering, at data bliver tastet korrekt ind, og at de løbende bliver vasket." Jan Stentoft, professor på SDU
Med pålidelige data i ERP-systemet kan virksomheden agere hurtigere på bevægelser i markedet. Ledelsen kan balancere udbud og efterspørgsel efter pålidelige salgsindeks og forbedre evnen til at disponere forretningens omkostninger og ressourcer.
Eksempel på værdien af bedre data i ERP-systemet
Vi har hjulpet flere produktions- og handelsvirksomheder med at skabe fuldt indblik i ordreoverblikket med opdatering i realtid.
På den måde kan alle medarbejdere blot tage et kig i Dynamics 365 Business Central og få fuldt overblik over den aktuelle ordrestatus. Nogle gange går alt efter planen. Andre gange er det nødvendigt at justere forsyningskæden, hvis ordreantallet eller sammensætningen ændrer sig.
Data som en del af din service kan differentiere jeres værditilbud
Har din virksomhed fuldkommen styr på data? Stort tillykke. Nu gælder det om at bruge jeres viden til at differentiere din forretning fra konkurrenterne.
På trods af alverdens data og markedsindsigter starter mange kundemøder stadig med det klassiske produktfokus (indefra-ud) hvor sælgeren spørger: “Hvad har du brug for?”. I virkeligheden kunne man lige så godt spørge, “Skal det være standardmodellen P510 eller den lidt større P710?”
Den fremgangsmåde er en uddøende race. Kundernes forventninger stiger, og du skal være i stand til at tage en dialog, der starter med ordene: “Hvad vil du gerne opnå?” Her er modelnavne sekundære; til gengæld er det mere interessant fx at hæve udnyttelsesgraden på maskinparken fra 85 til 90 procent.
Men der er mange andre grunde til, at skiftet fra produktfokus til servicefokus er fremtiden.
I dag har mange produktionsvirksomheder et transaktionsbaseret forhold til kunderne med et begrænset antal interaktioner. Der er fokus på eget produkt først og fremmest. Dette forhindrer virksomheder i at opbygge loyalitet og sikre kundefastholdelse.
I næste afsnit kigger vi nærmere på det nye mindset og hvilke ting du skal prioritere i fremtidens værdikæde.
Læs mere om, hvordan Bredana Solutions med mere end 30 års erfaring med ERP systemer til produktions- og B2B handelsvirksomheder, altid kan matche jeres behov.
Denne artikel er del af et tema:
Tema om produktion 2021