11 nye biogaslastbiler i Region Hovedstaden

Med afføring og urin fra grise og køer som brændstof trillede de første af Region Hovedstadens 11 nye biogaslastbiler ud på vejene fredag d. 1. marts. Mindre luftforurening og støj er de centrale gevinster.

De første af Region Hovedstadens 11 nye biogaslastbiler rullede ud på vejene fredag d. 1. marts. Alle bilerne vil være i drift inden udgangen af 2019. Foto: Region Hovedstaden.

05.03.2019

SCM.dk

I sommeren 2018 besluttede politikerne i Region Hovedstaden at indkøbe de nye lastbiler for at reducere regionens CO2-aftryk. Fredag den 1. marts rullede de første af regionens 11 nye biogaslastbiler så ud på vejene med brændstof lavet på en blanding af afføring og urin fra grise og køer i tankene.

Læs også: Eksperter: Biogas kan bane vejen for grøn transport

Når hovedstadens hospitaler fremover får leveret rene uniformer og operationsudstyr eller hentet affald, bliver det derfor på mere miljøvenlig vis end tidligere, og det glæder formand for Region Hovedstadens Miljø- og Klimaudvalg, Kim Rockhill (S):

Lastbilerne komme fra Scania, som har arbejdet med CO2-besparende løsninger i en årrække. Foto: Region Hovedstaden.

”Vi er jo en kæmpe virksomhed, og vi har et enormt dagligt transportbehov, så vores hospitaler får alle de ressourcer, de skal bruge. Samtidigt har vi en ambition om at blive så grønne som muligt, og her var en stor mulighed for at gå forrest. Den mulighed er jeg rigtig glad for, at vi har grebet. Det er en fornøjelse at tænke på, at noget, vi betragter som affald, kan blive en vigtig ressource, som kan erstatte fossile brændstoffer og hjælpe en lille smule på vores klimaudfordringer”, siger han.

Stor CO2-besparelse i vente
Region Hovedstaden har en ambition om at være CO2-neutral på transportområdet i 2025, og her er investeringen i biogaslastbilerne, som kommer fra Scania, et vigtigt element. En stor del af regionens udledninger kommer således fra de store lastbiler, som kører varer rundt mellem regionens hospitaler, men når alle 11 biogaslastbiler er på vejene i slutningen af 2019, vil det betyde et væsentligt mindre CO2-udslip. 

”Vi forventer, at lastbilerne kan give en gevinst på 1.000 ton CO2 årligt. Det svarer til 52 ton bøf eller 11.000 timer i en flyvemaskine – eller tusinde gange så meget, som hver enkelt dansker ifølge Energistyrelsen skal spare i CO2-udledning om året”, siger Kim Rockhill.

Læs også: Skift i vognpark fra diesel til biogas giver stor CO2-reduktion

Udover at udlede mindre CO2 og langt færre skadelige partikler, støjer biogaslastbilerne også betydelig mindre end deres konventionelle modstykker, og dermed bidrager de på to fronter til en bedre hverdag for de mennesker, som bor i hovedstadsområdet. 

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle