05.03.2019  |  Innovation

11 nye biogaslastbiler i Region Hovedstaden

Med afføring og urin fra grise og køer som brændstof trillede de første af Region Hovedstadens 11 nye biogaslastbiler ud på vejene fredag d. 1. marts. Mindre luftforurening og støj er de centrale gevinster.

I sommeren 2018 besluttede politikerne i Region Hovedstaden at indkøbe de nye lastbiler for at reducere regionens CO2-aftryk. Fredag den 1. marts rullede de første af regionens 11 nye biogaslastbiler så ud på vejene med brændstof lavet på en blanding af afføring og urin fra grise og køer i tankene.

Læs også: Eksperter: Biogas kan bane vejen for grøn transport

Annonce: (Artiklen fortsætter efter annoncen)

Når hovedstadens hospitaler fremover får leveret rene uniformer og operationsudstyr eller hentet affald, bliver det derfor på mere miljøvenlig vis end tidligere, og det glæder formand for Region Hovedstadens Miljø- og Klimaudvalg, Kim Rockhill (S):

”Vi er jo en kæmpe virksomhed, og vi har et enormt dagligt transportbehov, så vores hospitaler får alle de ressourcer, de skal bruge. Samtidigt har vi en ambition om at blive så grønne som muligt, og her var en stor mulighed for at gå forrest. Den mulighed er jeg rigtig glad for, at vi har grebet. Det er en fornøjelse at tænke på, at noget, vi betragter som affald, kan blive en vigtig ressource, som kan erstatte fossile brændstoffer og hjælpe en lille smule på vores klimaudfordringer”, siger han.

Stor CO2-besparelse i vente
Region Hovedstaden har en ambition om at være CO2-neutral på transportområdet i 2025, og her er investeringen i biogaslastbilerne, som kommer fra Scania, et vigtigt element. En stor del af regionens udledninger kommer således fra de store lastbiler, som kører varer rundt mellem regionens hospitaler, men når alle 11 biogaslastbiler er på vejene i slutningen af 2019, vil det betyde et væsentligt mindre CO2-udslip. 

”Vi forventer, at lastbilerne kan give en gevinst på 1.000 ton CO2 årligt. Det svarer til 52 ton bøf eller 11.000 timer i en flyvemaskine – eller tusinde gange så meget, som hver enkelt dansker ifølge Energistyrelsen skal spare i CO2-udledning om året”, siger Kim Rockhill.

Læs også: Skift i vognpark fra diesel til biogas giver stor CO2-reduktion

Udover at udlede mindre CO2 og langt færre skadelige partikler, støjer biogaslastbilerne også betydelig mindre end deres konventionelle modstykker, og dermed bidrager de på to fronter til en bedre hverdag for de mennesker, som bor i hovedstadsområdet. 

-AK

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere