Eksperter: Biogas kan bane vejen for grøn transport
Frem mod 2030 kan den europæiske biogasproduktion stige til det firdobbelte. En stigning, der vil skabe grundlag for, at 20 procent af transportsektoren kører på grønt brændstof til den tid, viser forskning fra Aalborg Universitet.
Frem mod 2030 er der potentiale for at øge biogasproduktionen i Europa til det firedobbelte – og bliver potentialet indfriet, vil det skabe grundlag for, at mindst 20 procent af transportsektoren vil køre på grønt brændstof om lidt mere end 10 år.
Læs også: DHL transporterer kinesisk pandapar til Finland på bæredygtig vis
Det viser ny forskning fra Aalborg Universitet. Det fremtidige potentiale gælder blandt andet busser og tung transport med lastbiler, der både vil udlede en del mindre CO2 og samtidig fjerne mange dieselpartikler fra bytrafikken.
”Mens overgangen til vedvarende energi går fornuftigt på kraftvarme- og energiområdet, så halter transportsektoren efter. Det vil man kunne lave om på, hvis vi formår at udnytte det store potentiale, der er for at øge biogasproduktionen frem mod 2030”, siger Jens Bo Holm-Nielsen, der er sektionsleder på Institut for Energiteknik ved Aalborg Universitet i Esbjerg.
Husdyrgødning skaber grundlag for bæredygtig biogasproduktion
Prognosen bygger på Jens Bo Holm-Nielsen og kollegernes forskning gennem de seneste tre år og omfatter blandt andet en detaljeret kortlægning af hele det europæiske anvendelsesareal til landbrug.
Kortlægningen viser, at der er enorme mængder husdyrgødning, halm og græs til rådighed, som tilsammen skaber grundlaget for en bæredygtig biogasproduktion.
”Vi taler kun om at bruge affalds- og biprodukter i produktionen, så vi hele tiden kan sikre, at vi går bæredygtigt til værks”, siger Jens Bo Holm-Nielsen og fortsætter:
”Det er ikke bæredygtigt, hvis vi bruger afgrøder eller fødevarer, der kunne være blevet brugt som foder til dyr eller som mad til mennesker – det kunne for eksempel være hele majsafgrøden”.
Biogas kan lagres i naturgasnettet
Mens både sol- og vindenergi fortsat er udfordret af begrænsede muligheder for at lagre store mængder energi, så ser det bedre ud for biogas. Opgraderet biogas kan nemlig lagres i naturgasnettet og først bruges, når der er behov for det.
I dag kører flere buslinjer i de større byer allerede på bionaturgas – linje 5C i København er et eksempel på dette. Men i fremtiden vil det kunne blive aktuelt for langt flere både busser og lastbiler:
”Transportsektoren er ved at få øjnene op for de gode muligheder, biomethan giver, fordi det viser vejen til at gøre sektoren meget mere klimavenlig, end den er i dag. Hvis sektoren udnytter det fulde potentiale, vil vi kunne se, at mindst 20 procent af sektoren kører på grønt brændstof i 2030”, siger Jens Bo Holm-Nielsen.
Biogassens potentiale kræver positivt samspil
For at opnå det fulde udbytte af potentialet for biogasproduktionen, kræver det, at flere parametre går op i en højere enhed. Det kræver blandt andet et positivt samspil mellem producenterne, branchen og politikerne:
”Vi har set, hvor hurtigt det er gået siden 2012. Vi har opnået store resultater på biogasområdet, netop fordi de forskellige parter har samarbejdet i samme retning. Det bliver vi nødt til at holde fast i fremadrettet, hvis vi skal sikre en mere grøn transportsektor”, siger Jens Bo Holm-Nielsen.
Læs også: Stor gasmotor skal være gennembrud for klimavenlig transport
Fra politisk side har man en målsætning om, at halvdelen af Danmarks husdyrgødning skal bruges til biogas, og det kan blive en realitet i løbet af de næste 10 år, hvis det politiske fokus på denne ressource fastholdes.
- EL