10 nordiske havne i ny bæredygtighedsalliance

Havnene i København, Aarhus og Esbjerg er de danske repræsentanter i et nyt nordisk bæredygtighedssamarbejde, hvor de i alt 10 deltagende havne forpligter sig til at samarbejde om at gøre deres drift mere bæredygtig.

Københavns havn er blandt deltagerne i det nye nordiske samarbejde, der skal gøre havnene mere bæredygtige. I 2020 begynder arbejdet med at etablere et landstrømsanlæg til DFDS' skibe. Foto: CMP.

13.11.2019

SCM.dk

Klodens havne er bindeled mellem land og vand, og knudepunkter for global handel, med masser af trafik og et stort klimaaftryk til følge. Derfor spiller havnene også en central rolle, når det kommer til at indfri såvel FN’s Verdensmål som temperaturmålsætningen fra Parisaftalen.

Læs også: Danske Havne øger sit fokus på grøn omstilling

På den baggrund er 10 nordiske havne nu gået sammen i alliancen Nordic Ports for a Sustainable Future, der ’anerkender behovet for handling’ og at de deltagende havne skal gå forrest i arbejdet med at skabe den nødvendige forandring.

Det handler først og fremmest om samarbejde havnene imellem, og derfor agter de forskellige havnemyndigheder fremover at diskutere og dele information og best practices om eksempelvis energiforbrug og alternative energikilder, reduktion af forurening og fremmelse af biodiversitet.

Fra Danmark deltager havnene i København (hvor landstrøm til i hvert fald DFDS’ skibe nu for alvor nærmer sig), Aarhus og Esbjerg, og her er man klar til at påtage sig opgaven, med det tætte samarbejde som et afgørende parameter.

”Bæredygtig udvikling er en betragtelig udfordring – men også en udvikling, der rummer stort potentiale og muligheder. Ansvarlig forretningsførelse kalder på innovative måder at tænke og arbejde på. For at sætte fart på løsningerne på bæredygtighedsområdet, er vi nødt til at skabe stærke partnerskaber. Denne aftale signalerer en stærk vilje blandt nogle af de største havne i Norden til at agere samlet”, siger CEO for Copenhagen Malmö Port, Barbara Scheel Agersnap.

Hun får opbakning fra Sydvestjylland, hvor man i Esbjerg Havn, der er blandt landets største godshavne, ifølge direktør Dennis Jul Pedersen længe har arbejdet med bæredygtighed som ”et helt centralt fokusområde”, men samtidig erkendt, at de store forandringer kræver ligesindede legekammerater.

”Det er ikke en opgave, vi kan løfte alene, og derfor er partnerskaber så afgørende. Både med vores kunder og samarbejdspartnere. Men også med andre havne, fordi det giver os mulighed for at udveksle erfaringer, som kan sætte turbo på udviklingen,” siger han.

Læs også: Havnemyndigheder går sammen i nyt klimaprogram

Udover de danske havne er deltagerne i det nye samarbejde Oslo, Helsinki, Torshavn, Reykjavik, Göteborg, Malmø, Stockholm og Helsingborg.

-AK

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Når gaffeltrucken koster mere end den giver

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

11.12.2025SCM.dk

Der er stadig langt mellem kvinderne i toppen af dansk erhvervsliv

11.12.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vores forsyningskæde skal kunne tilfredsstille mange forskellige behov

11.12.2025Inact ApS

Sponseret

Hvordan en kommerciel tilgang optimerede hele Frederiksen Scientific

08.12.2025Inact ApS

Sponseret

Wicked problems i supply chain

06.12.2025SCM.dk

Stort potentiale for håndtering af risikostyring og compliancekrav

05.12.2025SCM.dk

Danske familievirksomheder mærker voksende pres på omsætningen

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Seneste temaer

Se alle

Events

Se alle