31.05.2021  |  Innovation

”Shippingbranchens Spotify” sikrer milliardinvesteringer

Et nyt teknologisk guldæg, BlueKey, sikrer investeringer fra blandt andet Thomas Visti, som står bag to af Danmarks milliardsuccesser i robotindustrien. Som den første i verden samler BlueKeys platform nemlig værdifulde data ét sted, så rederier og befragtere i tørlastindustrien kan ramme den konkurrencedygtige pris, kvalitet og hastighed på leverancerne.

Med en ny teknologi og sin innovative tilgang kan start-up’en BlueKey revolutionere en ellers forholdsvis konservative shippingbranche med mange manuelle processer. Dette urealiserede potentiale for digitalisering og automatisering har Thomas Visti og en række andre investorer fået øjnene op for. 

”BlueKey løser nogle helt centrale datamæssige udfordringer, som også findes i mange brancher. Derfor er det et selskab med et rigtigt spændende skaleringspotentiale. I dag er normen jo at søge, når vi skal finde fakta – præcis som vi gør med alt andet, og det har stor værdi at rederier kan øge kvaliteten af deres tilbud på fragt af tørlast”, siger investor Thomas Visti, der nu har en ejerandel på 5 procent af BlueKey, men som også er en af hovedpersonerne bag succeserne Universal Robots og Mobile Industrial Robots.

Læs også: Partnerskaber med transporten skal sætte gang i CO2-reduktioner

En anden prominent investor i BlueKey er den tidligere chef for tørlast hos det norske rederi Thorvald Klaveness, Jan Klingsholm, der også tiltræder som bestyrelsesformand for BlueKey. Herudover investerer Peter Istrup, som er uddannet advokat og forsker i blockchain samt et par andre stærke shippingprofiler også i BlueKey.

Kapitalindsprøjtningen skal bruges til at ansætte flere medarbejdere og ekspandere organisationen globalt for at kunne understøtte organisk vækst i blandt andet Asien.

Presserende behov

Med BlueKey kan rederierne nemlig søge på tværs af komplekse datasæt, uden at skulle skifte mellem et hav af systemer og hjemmesider. Hidtil har denne dataindsamling været meget besværlig og langsommelig for rederierne, fordi data fra maritime dataleverandører og historiske data fra shippingvirksomhederne er spredt på tværs af langsommelige systemer og er ikke let tilgængelige. Derfor er det som at se på Spotify ved siden af CD-reolen. 

Tørlastindustrien – som i 2019 stod for 42,6 procent af det globale transporterede gods på havet målt på volumen – har længe været under pres. Men pandemien har resulteret i de højeste fragtrater i 11 år. Tilmed har brancheorganisationernes enorme pres for decarbonisering af industrien, givet travlhed hos rederierne, som nu er tvunget til at prioritere digitaliseringen.

Læs også: Digital lastning af skibe skal gøre dansk shipping grønnere

”BlueKey er skabt til at kunne tilkoble alle slags datasæt - også virksomhedernes egne data - og samle det i ét søgefelt. Vi har bevidst valgt at fokusere på tørlastindustrien, dels fordi behovet er presserende og dels fordi vi besidder meget indgående kendskab til netop den branche”, forklarer medstifter og tidligere tørlastbefragter for blandt andet DS NORDEN og J. Lauritzen, Steffen Johnstad-Møller.

BlueKey startede i Odense sidste år og har siden da haft vokseværk. I marts rykkede medarbejderne til VISTI UNLIMITED, et kontorfællesskab og scaleup-miljø stiftet af netop Thomas Visti. I dag beskæftiger virksomheden 10 medarbejdere.

- KCP

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere