”Medarbejderne sukkede efter at få noget mere indflydelse”

For to år siden skiftede WMS-leverandøren Axacon ejere og ledelse, og for den nye direktør, Ulrik Gavlshøj Petersen, betød det starten på arbejdet med at skabe en ny kultur, hvor folk får lov til at tage ansvar. På sigt vil man være førende i Norden.

Digitalisering og automatisering af lageret er Axacons centrale forretningsområder..

28.02.2020

Anders Kampmann, SCM.dk

Randers-virksomheden Axacon blev stiftet i 1999 og har siden da leveret løsninger til en lang række danske virksomheder, der ønsker at digitalisere og automatisere deres interne logistik med et WMS. For to år siden, i januar 2018, blev der imidlertid sadlet om på ledelsesgangen i det østjyske.

Selskabet blev dengang opkøbt af Ulrik Gavlshøj Petersen og hans kompagnon Klavs Vejlang, og førstnævnte satte sig efterfølgende i direktørstolen, selvom man faktisk gerne ville have beholdt den daværende leder, hvilket dog ikke lod sig gøre, fortæller han. Der skulle nemlig ske forandringer.

Lige nu ser vores tal måske ikke fantastiske ud, men det er jo så fordi vi geninvesterer vores indtjening i nye medarbejdere og metoder, og det tager tid, før det giver udbytte”, siger Ulrik Gavlshøj Petersen om Axacons aktuelle strategi. Foto: Axacon.

”Vi gik ind i Axacon med et ønske om at løfte forretningen, og det fandt vi hurtigt ud af ville kræve, at vi fik opbygget en anderledes kultur i virksomheden, hvilket blandt andet betød, at vi måtte skifte ud i ledelsen”, forklarer han og fortsætter:

”Grundlæggende var – og er – Axacon en virksomhed, der er fint placeret i et højt specialiseret marked med forholdsvis få aktører, hvor jeg fortsat vil betegne os som blandt de mindste spillere i feltets superliga. Da vi kom ind, lå man på et stabilt niveau, men var måske også gået lidt i stå, og derfor kom vi ind med en plan om, at vi skulle til at gøre mere opmærksom på os selv som virksomhed, vokse forretningen og blive en international aktør”, siger Ulrik Gavlshøj Petersen.

Siden da er butikken da også vokset, og rent fysisk er Axacon flyttet fra sine gamle lokaler i Randers’ nordhavn til et kontorhus ved motorvejen ”for at blive mere tilgængelige og få plads til at vokse”, som Ulrik Gavlshøj Petersen formulerer det.

Konkret er man gået fra ni til pt. 14 medarbejdere, foruden ledelsen, tempoet er kommet i vejret og ikke mindst har kulturen flyttet sig. Det har taget tid og været udfordrende, men uden tvivl også været besværet værd, forklarer Ulrik Gavlshøj Petersen.

Svært at balancere ambitioner
”Fra starten skulle vi selvfølgelig dreje på en del indstillinger for at tilpasse organisationen til vores måde at arbejde på, og det tog tid, men var også nødvendigt. Medarbejderne sukkede efter at få noget mere indflydelse, så vi har arbejdet med at skabe en kultur, hvor de ansatte får lov til – og forventes – at tage ansvar i hverdagen, både internt og overfor kunderne”, siger han.

Det betyder, at de ansatte i hverdagen skal have det, Ulrik Gavlshøj Petersen kalder en ’hv-tilgang’ til tingene, hvor man stiller fem specifikke opklarende spørgsmål – hvem, hvad, hvorfor, hvordan og hvornår – for på den måde at kunne sætte sig ind i såvel sine kollegers arbejde som en kundes behov.

Tilgangen skal danne grundlaget for at nå de ganske store ambitioner, Axacon har sat for de kommende år. På kort sigt vil virksomheden slå sit navn fast i Danmark, og på lidt længere sigt vil man være førende i Norden og servicere sine kunder på et internationalt niveau. At det ikke sker fra den ene dag til den anden, er man helt med på.

”At skalere forretningen på den måde, som vi gerne vil, er et langt sejt træk, og inden da er der også en masse mindre ting, der skal ændres. En af de sværeste udfordringer i den forbindelse er faktisk at balancere sine ambitioner med virkeligheden. Lige nu ser vores tal måske ikke fantastiske ud, men det er jo så fordi vi geninvesterer vores indtjening i nye medarbejdere og metoder, og det tager tid, før det giver udbytte”, siger Ulrik Gavlshøj Petersen.

Men optimismen og troen på fremtiden fejler ikke noget. Sigtekornet er indstillet på de næste store mål, og som Ulrik Gavlshøj Petersen erklærer: ”Vi har nogle store kunder, vi arbejder med avancerede robotter og systemer; vi kan noget! Det skal vi ud og vise folk”.

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Nordiske virksomheder har 23 milliarder euro bundet i overflødige lagre

21.11.2024SCM.dk

På vej mod mest profitable år siden covid-krisen

20.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

15.11.2024SCM.dk

Danmark og Holland indgår tæt samarbejde om VE og brintproduktion

14.11.2024SCM.dk

Ny rapport: Arbejdsvilkår overskrider firmas eget kodeks

11.11.2024SCM.dk

Ny virksomhedstype vil lukke huller i cirkulær økonomi

11.11.2024SCM.dk

Millionbøde til bilproducent for greenwashing i Danmark

07.11.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online