”Medarbejderne sukkede efter at få noget mere indflydelse”

For to år siden skiftede WMS-leverandøren Axacon ejere og ledelse, og for den nye direktør, Ulrik Gavlshøj Petersen, betød det starten på arbejdet med at skabe en ny kultur, hvor folk får lov til at tage ansvar. På sigt vil man være førende i Norden.

Digitalisering og automatisering af lageret er Axacons centrale forretningsområder..

28.02.2020

Anders Kampmann, SCM.dk

Randers-virksomheden Axacon blev stiftet i 1999 og har siden da leveret løsninger til en lang række danske virksomheder, der ønsker at digitalisere og automatisere deres interne logistik med et WMS. For to år siden, i januar 2018, blev der imidlertid sadlet om på ledelsesgangen i det østjyske.

Selskabet blev dengang opkøbt af Ulrik Gavlshøj Petersen og hans kompagnon Klavs Vejlang, og førstnævnte satte sig efterfølgende i direktørstolen, selvom man faktisk gerne ville have beholdt den daværende leder, hvilket dog ikke lod sig gøre, fortæller han. Der skulle nemlig ske forandringer.

Lige nu ser vores tal måske ikke fantastiske ud, men det er jo så fordi vi geninvesterer vores indtjening i nye medarbejdere og metoder, og det tager tid, før det giver udbytte”, siger Ulrik Gavlshøj Petersen om Axacons aktuelle strategi. Foto: Axacon.

”Vi gik ind i Axacon med et ønske om at løfte forretningen, og det fandt vi hurtigt ud af ville kræve, at vi fik opbygget en anderledes kultur i virksomheden, hvilket blandt andet betød, at vi måtte skifte ud i ledelsen”, forklarer han og fortsætter:

”Grundlæggende var – og er – Axacon en virksomhed, der er fint placeret i et højt specialiseret marked med forholdsvis få aktører, hvor jeg fortsat vil betegne os som blandt de mindste spillere i feltets superliga. Da vi kom ind, lå man på et stabilt niveau, men var måske også gået lidt i stå, og derfor kom vi ind med en plan om, at vi skulle til at gøre mere opmærksom på os selv som virksomhed, vokse forretningen og blive en international aktør”, siger Ulrik Gavlshøj Petersen.

Siden da er butikken da også vokset, og rent fysisk er Axacon flyttet fra sine gamle lokaler i Randers’ nordhavn til et kontorhus ved motorvejen ”for at blive mere tilgængelige og få plads til at vokse”, som Ulrik Gavlshøj Petersen formulerer det.

Konkret er man gået fra ni til pt. 14 medarbejdere, foruden ledelsen, tempoet er kommet i vejret og ikke mindst har kulturen flyttet sig. Det har taget tid og været udfordrende, men uden tvivl også været besværet værd, forklarer Ulrik Gavlshøj Petersen.

Svært at balancere ambitioner
”Fra starten skulle vi selvfølgelig dreje på en del indstillinger for at tilpasse organisationen til vores måde at arbejde på, og det tog tid, men var også nødvendigt. Medarbejderne sukkede efter at få noget mere indflydelse, så vi har arbejdet med at skabe en kultur, hvor de ansatte får lov til – og forventes – at tage ansvar i hverdagen, både internt og overfor kunderne”, siger han.

Det betyder, at de ansatte i hverdagen skal have det, Ulrik Gavlshøj Petersen kalder en ’hv-tilgang’ til tingene, hvor man stiller fem specifikke opklarende spørgsmål – hvem, hvad, hvorfor, hvordan og hvornår – for på den måde at kunne sætte sig ind i såvel sine kollegers arbejde som en kundes behov.

Tilgangen skal danne grundlaget for at nå de ganske store ambitioner, Axacon har sat for de kommende år. På kort sigt vil virksomheden slå sit navn fast i Danmark, og på lidt længere sigt vil man være førende i Norden og servicere sine kunder på et internationalt niveau. At det ikke sker fra den ene dag til den anden, er man helt med på.

”At skalere forretningen på den måde, som vi gerne vil, er et langt sejt træk, og inden da er der også en masse mindre ting, der skal ændres. En af de sværeste udfordringer i den forbindelse er faktisk at balancere sine ambitioner med virkeligheden. Lige nu ser vores tal måske ikke fantastiske ud, men det er jo så fordi vi geninvesterer vores indtjening i nye medarbejdere og metoder, og det tager tid, før det giver udbytte”, siger Ulrik Gavlshøj Petersen.

Men optimismen og troen på fremtiden fejler ikke noget. Sigtekornet er indstillet på de næste store mål, og som Ulrik Gavlshøj Petersen erklærer: ”Vi har nogle store kunder, vi arbejder med avancerede robotter og systemer; vi kan noget! Det skal vi ud og vise folk”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Vækst kræver robusthed

Relateret indhold

26.04.2024SCM.dk

Der skal mere fart på sagsbehandlingen af grønne projekter

26.04.2024SCM.dk

Forskere vil have øget fokus på unødvendig plastik

24.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Vil du Wake Up ⏰ med os?

23.04.2024Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Investér i et bæredygtigt arbejdsmiljø

22.04.2024SCM.dk

Medarbejderne får klima-ild i øjnene

19.04.2024SCM.dk

4 dages arbejdsuge understøtter medarbejdertrivsel

19.04.2024SCM.dk

Kunstig intelligens kan bane vej for mere resiliente og regenerative værdikæder

17.04.2024SCM.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

Jobmarked

Se alle

Apport Systems A/S

Bliv Test Manager hos Apport Systems A/S – en af Nordens førende WMS-udbydere.

Syntes du, at teknologi og kvalitet inden for softwareudvikling er drønspændende? Og er du ferm til software test og test-processer? Fantastisk - så er det måske dig, der skal være en del af Apport teamet som vores nye Test Manager.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Eltronic Fueltech

Supply Chain Specialist

Kunne du tænke dig, at spille en afgørende rolle i arbejdet med at udvikle den samlede værdikæde i en virksomhed, der i den grad bidrager til den grønne omstilling? Og ønsker du at tage et ansvar for at vi på tværs af organisationen styrker samarbejdet og processerne ud mod både leverandører og kunder? Så skal du med på holdet!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

07.04.2024

Körber Supply Chain DK A/S

Mechanical Engineer

Drømmer du om at arbejde med komplekse og højteknologiske løsninger?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Category Manager - med primært fokus på projektindkøb

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Vi er en virksomhed i udvikling og søger derfor en erfaren Category Manager til at styrke vores indkøbsteam. Vores dedikation til innovation har gjort os til en førende aktør i branchen. Som Category Manager hos Körber bliver du en del af et passioneret og resultatorienteret team, hvor din erfaring vil spille en central rolle i at udvikle vores indkøbsstrategi og forbedre vores leverandørnetværk.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Körber Supply Chain DK A/S

Project Engineer - Controls

Hos Körber Supply Chain lægger vi stor vægt på godt kollegaskab og stærk holdånd i en travl hverdag: Vi ved ganske enkelt, at det er nøglen til vores succes! Som vores nye Project Engineer - Controls bliver det derfor også en central del af din hverdag, som del af et passioneret og internationalt team der hver dag arbejder for at bringe automation og PLC til nye højder.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle