”Medarbejderne sukkede efter at få noget mere indflydelse”

For to år siden skiftede WMS-leverandøren Axacon ejere og ledelse, og for den nye direktør, Ulrik Gavlshøj Petersen, betød det starten på arbejdet med at skabe en ny kultur, hvor folk får lov til at tage ansvar. På sigt vil man være førende i Norden.

Digitalisering og automatisering af lageret er Axacons centrale forretningsområder..

28.02.2020

Anders Kampmann, SCM.dk

Randers-virksomheden Axacon blev stiftet i 1999 og har siden da leveret løsninger til en lang række danske virksomheder, der ønsker at digitalisere og automatisere deres interne logistik med et WMS. For to år siden, i januar 2018, blev der imidlertid sadlet om på ledelsesgangen i det østjyske.

Selskabet blev dengang opkøbt af Ulrik Gavlshøj Petersen og hans kompagnon Klavs Vejlang, og førstnævnte satte sig efterfølgende i direktørstolen, selvom man faktisk gerne ville have beholdt den daværende leder, hvilket dog ikke lod sig gøre, fortæller han. Der skulle nemlig ske forandringer.

Lige nu ser vores tal måske ikke fantastiske ud, men det er jo så fordi vi geninvesterer vores indtjening i nye medarbejdere og metoder, og det tager tid, før det giver udbytte”, siger Ulrik Gavlshøj Petersen om Axacons aktuelle strategi. Foto: Axacon.

”Vi gik ind i Axacon med et ønske om at løfte forretningen, og det fandt vi hurtigt ud af ville kræve, at vi fik opbygget en anderledes kultur i virksomheden, hvilket blandt andet betød, at vi måtte skifte ud i ledelsen”, forklarer han og fortsætter:

”Grundlæggende var – og er – Axacon en virksomhed, der er fint placeret i et højt specialiseret marked med forholdsvis få aktører, hvor jeg fortsat vil betegne os som blandt de mindste spillere i feltets superliga. Da vi kom ind, lå man på et stabilt niveau, men var måske også gået lidt i stå, og derfor kom vi ind med en plan om, at vi skulle til at gøre mere opmærksom på os selv som virksomhed, vokse forretningen og blive en international aktør”, siger Ulrik Gavlshøj Petersen.

Siden da er butikken da også vokset, og rent fysisk er Axacon flyttet fra sine gamle lokaler i Randers’ nordhavn til et kontorhus ved motorvejen ”for at blive mere tilgængelige og få plads til at vokse”, som Ulrik Gavlshøj Petersen formulerer det.

Konkret er man gået fra ni til pt. 14 medarbejdere, foruden ledelsen, tempoet er kommet i vejret og ikke mindst har kulturen flyttet sig. Det har taget tid og været udfordrende, men uden tvivl også været besværet værd, forklarer Ulrik Gavlshøj Petersen.

Svært at balancere ambitioner
”Fra starten skulle vi selvfølgelig dreje på en del indstillinger for at tilpasse organisationen til vores måde at arbejde på, og det tog tid, men var også nødvendigt. Medarbejderne sukkede efter at få noget mere indflydelse, så vi har arbejdet med at skabe en kultur, hvor de ansatte får lov til – og forventes – at tage ansvar i hverdagen, både internt og overfor kunderne”, siger han.

Det betyder, at de ansatte i hverdagen skal have det, Ulrik Gavlshøj Petersen kalder en ’hv-tilgang’ til tingene, hvor man stiller fem specifikke opklarende spørgsmål – hvem, hvad, hvorfor, hvordan og hvornår – for på den måde at kunne sætte sig ind i såvel sine kollegers arbejde som en kundes behov.

Tilgangen skal danne grundlaget for at nå de ganske store ambitioner, Axacon har sat for de kommende år. På kort sigt vil virksomheden slå sit navn fast i Danmark, og på lidt længere sigt vil man være førende i Norden og servicere sine kunder på et internationalt niveau. At det ikke sker fra den ene dag til den anden, er man helt med på.

”At skalere forretningen på den måde, som vi gerne vil, er et langt sejt træk, og inden da er der også en masse mindre ting, der skal ændres. En af de sværeste udfordringer i den forbindelse er faktisk at balancere sine ambitioner med virkeligheden. Lige nu ser vores tal måske ikke fantastiske ud, men det er jo så fordi vi geninvesterer vores indtjening i nye medarbejdere og metoder, og det tager tid, før det giver udbytte”, siger Ulrik Gavlshøj Petersen.

Men optimismen og troen på fremtiden fejler ikke noget. Sigtekornet er indstillet på de næste store mål, og som Ulrik Gavlshøj Petersen erklærer: ”Vi har nogle store kunder, vi arbejder med avancerede robotter og systemer; vi kan noget! Det skal vi ud og vise folk”.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Ny Toyota Traigo48-serie med uovertruffent design og banebrydende ydeevne

Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

Relateret indhold

01.04.2025SCM.dk

Velux satser stort på den cirkulære model

01.04.2025SCM.dk

Verdion styrker nordisk team med tre strategiske forfremmelser

28.03.2025SCM.dk

Regionernes klimaaftryk daler kraftigt

27.03.2025SCM.dk

Nemmere at klare opgaven med producentansvar

27.03.2025SCM.dk

Overraskelse: Mange virksomheders klimaindsats går godt

26.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

25.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

IATF 16949 Specialist

25.03.2025Bureau Veritas

Sponseret

Bureau Veritas Denmark er som de første i Danmark akkrediteret af DANAK til NATO-ordningen AQAP 2110

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

31.03.2025

Tid

08:30

Sted

Nyborg

Bureau Veritas
Kursus
Risk Management

Uanset din virksomheds type eller størrelse, vil du møde interne eller eksterne risici, som skal vurderes og håndteres således, at de ikke får uforudsete konsekvenser for din virksomhed - og derfor er risk management en forankret del af ISO-standarderne.

Dato

02.04.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

Toyota Material Handling A/S
Messe
Toyota Material Handling deltager på Transportmessen 2025

Mød os på på Transport 2025, som finder sted i Messecenter Herning d. 3-5. april. Få gratis adgang til messen – brug blot koden toyota2025, når du bestiller dine billetter online. Vi glæder os til at byde dig velkommen ved stand M9600.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Herning Messecenter

Brother Nordic A/S
Messe
Transport 2025

Skandinaviens førende fagmesse inden for transportbranchen.

Dato

03.04.2025

Tid

09:00

Sted

Messecenter Herning

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Få styr på VSME - EU's nye frivillige standard for bæredygtighedsrapporting

EU-Kommissionen har for nyligt lanceret den såkaldte Omnibus-pakke, der skal forenkle kravene til virksomhedernes bæredygtighedsrapportering og styrke EU’s konkurrenceevne.

Dato

03.04.2025

Tid

11:00

Sted

Online på MS Teams