”Dagligvarer skal leveres på ordentlige vilkår”
Salget af dagligvarer over nettet er steget markant det seneste år. Derfor ansætter Coops nu sine egne chauffører, som fra start af bliver dækket af en ny overenskomst med 3F Transport, så chaufførerne får klare rammer og gode lønforhold.
Fremadrettet bliver varerne fra Coop.dk MAD leveret på baggrund af overenskomst hele vejen fra lageret og frem til døren. Det står klart efter, at Coop og 3F Transport er blevet enige om en overenskomst, der dækker chaufførerne i de varebiler, der kører dagligvarer fra Coop.dk MAD til private husstande samt erhvervskunder, kommuner og øvrige kunder.
Overenskomsten sikrer klare rammer for aflønning af chaufførerne, pension, betaling for overarbejde og andre almindelige rettigheder, som det danske arbejdsmarked er kendt for. Aftalen er kommet i stand efter, at Coop har besluttet at ansætte chauffører direkte.
”Jeg er meget glad. Overenskomsten med Coop er et vigtigt gennembrud i en tid, hvor onlinehandel er i stærk vækst, mens medierne beretter om uhyrlige forhold på den her del af arbejdsmarkedet. Onlinehandel gør livet lettere for mange, men arbejdet skal naturligvis foregå på ordentlige vilkår. Overenskomsten med Coop sikrer, at forbrugere nu kan vælge sikkerhed for fair transport og ordnede forhold, når de bestiller varer. Samtidig kan den nye overenskomst medvirke til at skabe lignende rammer hos andre virksomheder, der leverer varer direkte til forbrugernes dørtrin eller andre ydelser via en app”, siger Jan Villadsen, formand i 3F Transport, i en pressemeddelelse.
Læs også: Coop bringer mad ud med el-biler
Hidtil har Coop benyttet en række underleverandører, men nu samles størstedelen af distributionen direkte under Coop. Coop kan fortsat benytte underleverandører, og underleverandørernes aflønning skal fremover følge de gældende chaufføroverenskomster.
”Vores salg er steget så meget det seneste år, at vi bedre er i stand til at forudse efterspørgslen. Derfor vil vi gerne gå over til at have vores egne chauffører, som kan sikre kunderne den bedste oplevelse, når de får varer fra Coop.dk MAD. Hos Coop ønsker vi at tage ansvar for vores chauffører, som er vores ansigt hos kunderne i forbindelse med onlinehandel. Vi er derfor glade for de konstruktive forhandlinger, vi har haft med 3F om en overenskomst, som sikrer både ordnede forhold for vores medarbejdere og en fleksibel levering for kunderne”, siger adm. direktør Kræn Østergaard Nielsen fra Coop, der mener, at det er vigtigt, at digitaliseringen i detailhandelen også sker efter den danske model.
- KCP