One size doesnt fit all
At balancere mellem kundernes kort- og langsigtede SCM-mål og fremtrylle individuelle løsninger er Country Manager i Damco Mads Drejers største udfordring lige nu.
Hvad er de væsentligste udfordringer i dit job lige nu?
I en dynamisk tid handler det for Damco om at balancere de langsigtede SCM-mål og strategi med kundernes mere kortsigtede fokus på omkostning og omstillingsparathed. Vi bruger megen tid på at diskutere med vores kunder, hvad der er det rigtige både på den korte og lange bane.
Læs også: Damco sender hospitalssenge til Benin
Når vi udvikler deres forsyningskæder, er det ofte forbundet med investeringer i eksempelvis revurdering af strategi, it-integration med mere. Her oplever vi, at nogle kunder har svært ved at få allokeret de nødvendige ressourcer, selv om de udmærket godt ved, at det er det rigtige på den lange bane.
Som regel er den løsning, vi i fælleskab med kunden finder frem til, ikke sort-hvid, men et spørgsmål om den rette balance. Så one size doesnt fit all.
Hvordan kan Damco forbedre sig inden for SCM?
Vi kan blive endnu bedre til at udfordre kunderne på at finde ovennævnte balance og ikke forfalde til, at det bare bliver en prisdiskussion. Forskellige prismodeller er en stærk trend i øjeblikket, og flere typer løsninger vinder frem, for eksempel indeksmodeller, hvor vi tager den daglige drift ud af prisdiskussionen, og i stedet forholder os til det overordnede, når kundeaftalen er indgået.
Der sker også meget på it-siden inden for SCM, så vi skal fortsat udvikle de it-løsninger, som markedet efterspørger.
Hvad betyder konkurrenceelementet for din motivation af medarbejderne?
I Damco tror vi på værdien af at drive en virksomhed med konkurrence- og belønningselementer for de ansatte. Via performance management har jeg en tæt dialog med mine medarbejdere om, hvordan de præsterer, både i forhold til kolleger og markedet. Dertil kommer forskellige tiltag såsom kåring af kvartalets bedste medarbejder, bonusprogrammer og lignende.
Læs også: Damco udvider i Cambodia
Alt sammen tjener det formål at sikre, at medarbejderne har det rette konkurrencemæssige tankesæt. Mit team er ungt og vil frem i verden, men det må ikke blive en kynisk enkeltmandskultur, så mange mål er fælles og kræver samarbejde på tværs.
Hvad tiltrækker dig ved at arbejde med SCM?
Helt klart dynamikken, og at udfordringerne er så forskellige. At sætte sig ind i kundernes forretning, forstå deres SCM-udfordringer og skræddersy en løsning, der passer præcis til den specifikke kunde er en stor drivkraft for mig.
Om Mads Drejer
Nuværende job: Country Manager i Damco Denmark A/S.
Tidligere job: Branch Manager i Damco 2012, SCM Country Manager Denmark i Maersk Logistics 2009.
Uddannelse: International Business, Aalborg Handelsskole 1999.
Fritidsinteresser: Golf, tennis og løb.
Civilstatus: Bor i Viby ved Aarhus, er separeret, har tvillingerne Christian og Julia på tre år.
Der er konstant nye SCM-trends at forholde sig til, og de forskellige markeder skal alle angribes på hver sin måde. Det er aldrig kedeligt.
Hvilke udfordringer ser du for SCM i fremtiden?
At forankre og skabe værdi gennem partnerskaber mellem kunder og leverandører, så der ikke udelukkende fokuseres på pris og transaktionsløsninger.
Som Damco-kunde får man mest ud af os ved at indgå i et partnerskab, der inden for en veldefineret aftale- og tidsramme sikrer fælles mål. Hvis vi oplever en partnerskabsfølelse, kan vi som leverandør bedre prioritere vores ressourcer. Her har Danmark stadig et skridt at tage i forhold til Storbritannien og USA.