Lean og digitalisering skal gøre os endnu skarpere
Som nystartet COO for virksomheden Danbor, der leverer løsninger til energibranchen, har Jesper Høj-Hansen mange opgaver foran sig. Omkostningerne skal ned, omsætningen op, og der skal moderniseres og optimeres på flere fronter.
Fra hovedkvarteret på havnen i Esbjerg, har virksomheden Danbor i over 40 år støttet op om den udvikling, der blev sat i gang, da man i 1971 for alvor finder olie i den danske undergrund i Nordsøen. Med både en lang række logistikløsninger, herunder egen transportafdeling, lagerfaciliteter, en smedeforretning og et vikarbureau til offshore-platformene samt et stærkt og stigende fokus på havvind, kan de i alt 500 medarbejdere tilbyde en stribe forskellige løsninger til energibranchen, primært inden for olie og gas, drift og vedligehold samt installation indenfor vindsektoren.
Den 1. maj i år ansatte virksomheden så Jesper Høj-Hansen som COO. Med 13 år i Danfoss bag sig skal han være en central del af den vækststrategi, Danbor, der i 2014 blev opkøbt af norske NorSea Group AS, for nylig har lanceret, og som bl.a. indebærer en fordobling af omsætningen frem mod 2020.
Det er selvsagt en kompliceret opgave, ikke mindst på baggrund af de faldende oliepriser, der giver det, Jesper Høj-Hansen kalder et ekstremt pres for at skære i omkostningerne, men samtidig er han optimistisk omkring perspektiverne.
Vi har lagt en ambitiøs strategi, og har stor tiltro til at vi kan få succes med alle de tiltag, den indeholder. Der skal så at sige trækkes i alle håndtag for at optimere og modernisere det setup, vi allerede har omkring olie og gas, så det også kan kopieres over til vores nye fokusområde offshore-vind, som er et centralt element i strategien, og generelt trimme forretningen på en stribe områder, der skal gøre os mere fleksible og effektive, så vi er attraktive for vores kunder, siger Jesper Høj-Hansen.
Flere services og øget fleksibilitet
De forskellige delelementer i strategien tæller bl.a. en modernisering af Danbors IT-system og digitaliseringsgrad, hvilket hænger direkte sammen med et andet centralt mål, der handler om, at man gerne vil blive bedre til at planlægge processer og arbejdsopgaver i nogle længere tidshorisonter. Det indebærer eksempelvis en opgradering på udstyrsfronten i form af skærme i lastbiler og trucks, en platform til varetracking og et system til bestilling at transport.
I dag beror store dele af vores aktiviteter på havnen stadig på fysiske papirformularer, og det giver nogle begrænsninger i form af kortsigtet planlægning, der er med til at øge omkostningerne. Et eksempel er, når vores kunder i dag sender en container afsted fra en boreplatform, så ved vores folk på land ikke, hvad der er i den eller hvad der skal ske med tingene, før de åbner den, og det er ikke optimalt. Der vil vi i fremtiden stå klar med videre transport af udstyret til underleverandører eller til opmagasinering i vores varehuse, når skibet ankommer til kajen, forklarer Jesper Høj-Hansen.
Derfor har man bl.a. sat gang i et leanprojekt, der skal trimme processerne og være med til at Danbor kan yde en bedre service overfor virksomhedens mange kunder, bl.a. via en øget fleksibilitet og en udvidet opgavepalette, der kan gøre selskabet attraktivt for endnu flere, også i udlandet.
At få ekspanderet kundebasen er meget vigtigt for os, så hvis jeg skal se et par år frem, så er det et væsentligt parameter. Vi har udover Esbjerg-basen lige nu en operation i Tyskland og dette skal vi også have mere af. Derudover har vi forhåbentlig afviklet dele af leanprocessen, fået sænket vores turnaround-tid, forenklet vore processer og generelt optimeret vores service. Så bliver vi endnu skarpere internationalt, slutter Jesper Høj-Hansen.