22.03.2017  |  Branchenyt

Vores forsyningskæder skal matche kundernes behov

Kunderne har mange forskellige behov for leveringstider og servicegrader. Det skal virksomhedens forsyningskæder afspejle, lyder fra Gustaf Høskuldsson, Cobham SATCOM.

Hvad er vores globale standarder? Hvem er kunderne? Hvordan servicerer vi dem? Hvordan skal vi servicere dem? Hvilken kvalitet skal vi levere til hvem og hvor? Hvordan og hvor sourcer vi? Det er overvejelser af denne type Gustaf Høskuldsson er optaget af som nystartet vice president global operations hos den globale og teknologi- samt innovationstunge virksomhed Cobham SATCOM.

Cobham SATCOM er en succesfuld og global vækstvirksomhed, der reelt er resultatet af fusioner mellem og opkøb af fire virksomheder, der arbejder med beslægtede teknologier og markedssegmenter.

”Jeg er lige nu i en undersøgelses- og diagnosefase, hvor jeg og mit hold skal se på, hvordan strategien skal designes. Vi skal dels formulere en license-to-operate strategi på den korte bane og en mere langsigtet strategi for operations”, fortæller Gustaf Høskuldsson, der kommer fra en stilling som VP for høreapparatvirksomheden Widex’ supply chain.

Der er i første omgang to udfordringer, der ifølge Gustaf Høskuldsson skal adresseres. Det er højere grad af integration af driften i de fire virksomheder, der tilsammen udgør Cobham SATCOM. De fire virksomheders driftsorganisationer og -processer skal i højere grad smelte sammen i én global operation. ”Man kan sige, at vi skal klikke vores forskellige forsyningskæder tættere sammen, så vi opnår én effektiv forsyningskæde”, fortæller han.

Tættere på kunderne
Den anden udfordring er at komme tættere på kundernes behov. ”Vi har i dag stærke og tætte relationer til leverandørerne, og vi er en innovationstung virksomhed med mange fagligt dygtige ingeniører, der kan deres kram. Men vi er også langt fra markedet, og vi har mange forhandlere, der er kilet ind mellem os og kunderne. Det betyder, at vi ikke har tæt føling med, hvordan kundernes behov udvikler sig. Det skal vi ændre på, så vi sammen med forhandlerne får en tættere kontakt med kunderne”, fortæller Gustaf Høskuldsson.

Segmenterede supply chains
Gustaf Høskuldsson ser potentiale i, at operations i Cobham SATCOM bliver et vigtigt aktiv for at skabe meromsætning, og at operations ikke kun er et spørgsmål om at reducere omkostninger og drive lønsomheden op.

”Vi skal naturligvis arbejde med omkostninger. Det skal vi gøre ved at reducere kompleksitet, rydde op i varesortiment og lagerstyring, se på COGS, arbejde tættere med udvikling om at udvikle de rette produkter og generelt skabe høj omkostningsbevidsthed”, fortæller han og tilføjer:

Om Gustaf Høskuldsson

Uddannelse:
Produktionsingeniør fra Danmarks Tekniske Universitet.

Erhvervskarriere:
16 år i Widex i forskellige stillinger, senest som VP Global Supply Chain og modtagelse af Den Danske Logistik- og Supply Chain Pris i 2015.

Fritid:
”Jeg bruger det meste af min fritid sammen med min familie. Jeg elsker at være aktiv med min kone og tre børn, og vi tager ofte på tur i den fantastiske danske natur. Ellers forsøger jeg at holde formen ved lige på det lokale oldboys hold i fodbold”.

”Men vi skal også analysere vores kanaler og designe vores forsyningskæde, så vi kan tilbyde flere forskellige service- og omkostningsniveauer til vores kundesegmenter afhængig af, hvad deres behov er. Vi skal væk fra one size fits all og segmentere i formodentlig tre hovedkæder med fem-seks undersegmenter. Nogle kunder har skibe eller fly, der står stille, hvis de ikke modtager vores produkt, fordi produktet er lovmæssigt påkrævet for at sejle eller flyve. Andre kunder skal for eksempel have en kraftig TV-antenne – udstyr der i højere grad er til for besætningens underholdning, når de har fri. Der vil være store forskelle i, hvor kritisk det er for kunden at modtage en vare fra os ekstremt hurtigt eller i løbet af et par dage eller en uge. Det skal vi indrette os efter”.

Fælles billede
Som nyansat direktør for operations bruger Gustaf Høskuldsson lige nu det meste af tiden på at rejse rundt til koncernens globale lokationer og køre workshops med ledere og medarbejdere.

”Det er helt afgørende for mig at skabe et fælles billede af, hvad vores udfordringer, indsatser, virkemidler og mål er. Hvis vi er grundlæggende enige og har et nogenlunde fælles billede af, hvad vi skal udrette, så står vi meget bedre rustet til at trække kursen i den samme retning”, fortæller han.

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere