Volvo og Daimler danner joint venture for at udvikle fremtidens bæredygtige transport
På trods af, at Volvo Group og Daimler Truck er konkurrenter, har de valgt at indgå aftale om et nyt joint venture, der skal udvikle brændselscellesystemer. Samarbejdet skal nedbringe udgifterne til udvikling af teknologien, som er vigtig for ambitionen om et klimaneutralt Europa.
Volvo Group og Daimler Truck AG er to førende af de aktører inden for tunge erhvervskøretøjer, og de deler visionen om et bæredygtigt transportsystem og en 'Green Deal' for et klimaneutralt Europa i 2050.
Læs også: Volvo på vej med nye eldrevne lastbiler
De har derfor underskrevet en foreløbigt uforpligtende aftale om at danne et nyt joint venture. Hensigten er at udvikle, producere og kommercialisere brændselscellesystemer til tunge køretøjer og andre anvendelser.
”Transport og logistik holder verden i gang, og behovet for transport vil fortsat stige. Det er muligt at opnå fuldstændig CO2-neutral transport ved hjælp af elektriske drivlinjer og energi fra enten batterier eller ved at konvertere brint til elektricitet", siger Daimler Trucks topchef, Martin Daum.
"For lastbiler, der skal kunne holde til tunge belastninger og lange afstande, er brændselsceller et vigtigt alternativ og en teknologi, hvor Daimler har opbygget betydelig erfaring gennem de sidste tyve år via brændselscelleenheden i Mercedes-Benz. Dette fælles initiativ med Volvokoncernen er en milepæl på vejen til brændstof med celledrevne lastbiler og busser på vores veje”, fortsætter han.
Volvo Group og Daimler Truck vil eje lige mange aktier i joint venture-selskabet, som vil blive drevet som en uafhængig enhed.
En vigtig byggesten
Volvo Group og Daimler Truck AG vil fortsat være konkurrenter på andre områder, men ved at samarbejde her, kan de to virksomheder reducere deres udviklingsomkostninger og fremskynde introduktionen af brændselsceller i produkter, der bruges til tung transport og lange afstande.
Den nuværende økonomiske afmatning som følge af coronakrisen har yderligere styrket behovet for samarbejde for at nå de grønne mål inden for en rimelig tidshorisont.
”Elektrificering af vejtransport er en vigtig byggesten, når det drejer sig om at leve op til de grønne mål for et klimaneutralt Europa og på lang sigt også på vej mod en klimaneutral verden. Brugen af brint som bærer af grøn elektricitet til langtrækkende elektriske lastbiler er et vigtigt puslespil og et supplement til batteridrevne køretøjer og vedvarende brændstoffer”, siger Volvos administrerende direktør Martin Lundstedt.
Begge virksomheder sigter mod at have en serieproduktion af tunge køretøjer med brændselsceller på plads i andet halvår af dette årti. Yderligere vil joint venture-selskabet også dække andre anvendelsesområder, både inden for køretøjsområdet og uden for.
Læs også: Daimler vil have komplet CO2-neutral lastbilflåde i 2039
Den underskrevne foreløbige aftale er uforpligtende. En endelig aftale forventes afsluttet i løbet af tredje kvartal med færdiggørelsen af transaktionen inden udgangen af 2020.
- SMF