Vognmænds analoge hverdag kan blive grøn og digital

DORA har udviklet et system, der gør vognmændenes hverdag digital, så de kan klare eksempelvis fragtbrevet fra telefonen. Samtidig gør de det let at lave det lovpligtige CO2-regnskab nemt og gennemsigtigt. Nu skal en samlet investering på fire millioner kroner fra blandt andet Danmarks Eksport- og Investeringsfond sende virksomheden ud på nye, internationale markeder.

De bornholmske iværksætter-søstre Rikke og Sidsel Høyer har med afsæt i egne erfaringer specialudviklet et system til vognmænd og speditørvirksomheder. Foto: Danmarks Eksport & Investeringsfond..

07.03.2023

SCM.dk

De bornholmske iværksætter-søstre Rikke og Sidsel Høyer har med afsæt i egne erfaringer specialudviklet et system til vognmænd og speditørvirksomheder.
DORAs system tilbyder blandt andet, at chaufføren kan opbevare og dele dokumenter, som de normalt har med sig i papirform, digitalt. På den måde kan chaufførerne klare fragtbrev og ruteplanlægning via deres mobiltelefon. Det skaber god kommunikation mellem kollegaer, chauffører og leverandører. 

Samtidig kan systemet hjælpe med at lave det lovpligtige CO2-regnskab, så kunderne får vished for deres klimaaftryk, og vognmændene kan følge deres biler. Systemet samler opgaver, der typisk kræver mange forskellige systemer, i én løsning. 

Erfaring fra tech og vognmandsbranchen
Ideen til DORA opstod, da søstrene var samlet på Bornholm til jul for to år siden. Rikke Høyer fortalte sin søster Sidsel Høyer om de udfordringer, som hun mødte i sin hverdag som disponent i vognmandsbranchen, hvor hun planlagde vognmændenes ruter. Sidsel Høyer arbejdede på daværende tidspunkt i tech-startupmiljøet i Berlin, og hun fik straks ideer til, hvordan teknologi kunne løse nogle af de problemer, som Rikke Høyer beskrev.

Det blev startskuddet til et iværksættereventyr, hvor hver deres særlige kompetencer kunne komme i spil. De var helt sikre på, at platformen, der løser mange af vognmændenes problemer i ét samlet system, ville blive efterspurgt. Men de vidste ikke, præcist hvordan de skulle skabe løsningen.

Men et særligt iværksætter-drive og talent for det autodidakte fik dem hurtigt i gang: 

“Vi følte os inspirerede og fik lyst til at lære de ting, vi skulle kunne for at få det her til at lykkes. Derfor tog Rikke på kursus i salgspsykologi, og jeg lærte at kode, så vi kunne få bygget vores prototype”, fortæller Sidsel Høyer.

Rikke Høyer har altid vidst, at hun skulle arbejde i vognmandsbranchen. Med ti års erfaring i transportbranchen, ved hun alt om, hvilke udfordringer, man møder i sin hverdag som vognmand. Derfor prioriterer hun også at besøge virksomhederne ansigt til ansigt og lytte til deres behov. 

“Det er den fedeste branche, men det er et stort problem, at mange bruger systemer, der slet ikke er bygget til det, vi laver. Det gav mig inspiration til at skabe noget selv”, siger hun om systemet, der kan håndtere ordrer, ruteplanlægning, bogføring, fakturering, digitale køresedler og CO2-beregning. 

Den samlede investering er på fire millioner kroner, hvoraf Danmarks Eksport- og Investeringsfond bidrager med knap to millioner. Det er første gang, at den statslige finansieringsfond investerer sammen med Unconventional Ventures, der er den første europæiske fond som udelukkende investerer i skalerbare tech-virksomheder med bæredygtighed i kernen af sin forretning og samtidig er stiftet af kvinder og minoriteter.

Syndikatet tæller også Fast Track Malmø og flere business angels. Investeringen skal primært skalere en kommerciel udrulning i Europa, hvor 90 procent af vognmandsvirksomhederne er i den størrelse, som DORA specialiserer sit system til. 

DORA baner vejen
Helt særligt for DORAs system er, at det kan hjælpe med et gennemsigtigt CO2-regnskab. Standarderne ændrer sig hele tiden, og snart træder endnu et nyt EU-krav i kraft, som virksomheden vurderer, kan få indflydelse på branchen på et niveau med dengang, hvor de nye GDPR-regler blev indført.

“Det er en kæmpe opgave for især mindre vognmandsvirksomheder at lave de her beregninger, og vi vil løse opgaven for dem. Mange af vognmændenes kunder vil gerne have data på, hvor meget CO2 netop deres ordre udleder, og hvis de skal kunne imødekomme de ønsker, skal det være nemt og hurtigt at beregne”, siger Rikke Høyer.
Transportsektoren er en af største CO2-udledere, og der er et kæmpe potentiale for en grøn omstilling på området. Men det kræver viden om den præcise udledning for at ændre på udviklingen, og ofte er disse tal baseret på estimater. Helt unikt indsamler DORA konkrete tal og data, så vognmændene kan få et præcist indblik i deres udledning.

Læs også: Ny bæredygtighedsberegner sætter tal på cirkulær it

”Teamet bag DORA sætter en ære i at tilegne sig en stor viden om den branche, de navigerer i. De har påvist, at der er store muligheder ved dataindsamling og gennemsigtighed i beregning af CO2-udledning. Den bornholmske startup er et lovende eksempel på en af de nye teknologier, som med risikovillig kapital fra Danmarks Eksport- og Investeringsfond kan sætte strøm til den grønne omstilling af transportsektoren”, siger Louise Middelhede Flyger, Investment Manager i Danmarks Eksport og Investeringsfond.

“Markedet indenfor transportindustrien er en enorm mulighed, fordi industrien er underserviceret i form af effektive og transparente løsninger for at gøre branchen mere grøn. Det øgende krav fra branchen til brugere, myndigheder og kunder er stigende – i besparelse af både tid og penge, men vigtigst af alt i relation to CO2-udledning. Med Sidsels baggrund indenfor forretnings- og produktudvikling, sammen med Rikkes tiårige erfaring inden for transportbranchen, har dette team en unik position til at hjælpe sektoren over målstregen i den grønne transformation”, siger Thea Messel, General Partner i Unconventional Ventures.

- PiB

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

22.11.2024SCM.dk

Resten af ledelsen skal også forstå ESG

22.11.2024SCM.dk

Industrispecialist opkøber endnu en værktøjs-aktør

21.11.2024Columbus

Sponseret

B&O’s digitale transformation skal styrke innovation og kundeoplevelse på samme tid

20.11.2024AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

20.11.2024Columbus

Sponseret

IAMs vigtige rolle i Nuudays digitale transformation

19.11.2024SCM.dk

EU vil styrke cybersikkerheden med nye sikkerhedskrav

19.11.2024SCM.dk

Fremtiden vil byde på store investeringer i cybersikkerhed med AI som livredder

19.11.2024Columbus

Sponseret

ATP om indkøb af IAM-løsninger: ”Skab dialog med leverandører og undgå impulskøb”

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: ISO 27001 & ISO 27701 certificering

Lær om fordelene ved en ISO 27001 certificering

Dato

29.11.2024

Tid

10:30

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Learn about AQAP2110 Standards and their requirements

Did you know that suppliers of products and services to the NATO Member Countries Defence Acquisition and Logistics Organizations often must meet relevant NATO quality standards outlined in the AQAP - Allied Quality Assurance Publications?

Dato

11.12.2024

Tid

13:00

Sted

Online