Vognmænd giver speditørerne baghjul

Stor efterspørgsel trækker indtjeningen op hos de danske vognmænd, mens speditionsbranchen i øjeblikket oplever hård konkurrence og konsolidering, lyder det fra Deloitte.

"Der skal flyttes flere varer samtidig med, at vi er i en tid med knaphed på chauffører og biler,” siger partner i Deloitte, Lars Andersen. Foto: Deloitte..

20.02.2018

SCM.dk

Hos de danske vognmænd er man bedre til at klare forandringerne, når det kommer til indtjening, end det er tilfældet hos speditørerne. Det viser Transportanalyse 2018, der er foretaget af Deloitte:

”Det går godt for de danske vognmænd. De er blevet bedre til at tjene penge, og der er udsigt til yderligere fremgang i 2017. Den positive udvikling er særligt trukket af de største vognmænd”, siger Lars Andersen, der er partner i Deloitte og ekspert i transportbranchen, og fortsætter:

”Årsagen er det generelle opsving i samfundsøkonomien. Der skal flyttes flere varer samtidig med, at vi er i en tid med knaphed på chauffører og biler”.

Positiv udvikling i 2017
Ifølge analysen fra Deloitte afspejler de gode tider sig i vognmændenes indtjening, der i snit er steget fra cirka 30.000 kroner pr. ansat i 2015 til 48.000 kroner i 2016.

Derudover viser de foreløbige tal for 2017, at pilen fortsætter opad – det er dog stadig de mindste vognmænd, der tjener mest pr. ansat.

Hos de danske speditører går det overordnet væsentligt ringere end for vognmændene. Det skyldes, at branchen er præget af hård konkurrence og af, at især de store aktører prøver at blive endnu større.

”De største danske speditører oplever kraftigt faldende indtjening. Årsagen er, at markedet er en regulær kampplads, hvor alle forsøger at ruste sig til endnu hårdere konkurrence i fremtiden”, siger Lars Andersen og tilføjer:

”Derfor prøver alle at blive større og opnå stordrift gennem opkøb og konsolidering. Vi er formentlig på vej mod et speditionsmarked med langt større og færre aktører”.

Kun de største spillere på markedet kæmper om stordrift og vækst
At speditørerne i øjeblikket oplever svære tider kan ses på, at det primære resultat er faldet fra cirka 84.000 kroner i snit i 2015 til cirka 20.000 kroner i 2016.

Den store nedgang skyldes især de store speditører med over 100 ansatte, hvis indtjening er styrtdykket fra 70.000 kroner i 2015 til cirka 7.000 i 2016:

”Men billedet hos speditørerne er tvetydigt. For de mellemstore virksomheder med 50-100 ansatte havde faktisk kraftig stigning i indtjeningen i 2016, så meget tyder på, at slaget om stordrift og vækst udspiller sig hårdest mellem de største spillere på markedet”, siger Lars Andersen.

Læs også: De små vognmænd kører med størst overskud i transportbranchen 

Analysen bygger på de seneste tre års nøgletal og resultater for 249 speditører og 779 vognmænd. Analysen er gennemført af Deloitte i december 2017 og januar 2018.

- EL

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Helt elektrisk, 100% Terberg, RT253EV redefinerer RoRo-transport

Hans Schourup A/S

Sponseret

Humanoide robotter – den næste game changer i logistik og produktion

Relateret indhold

02.12.2025SCM.dk

Kinas udledninger flader ud - og måske er det permanent

02.12.2025SCANLOX ApS

Sponseret

Automatisering i sundhedssektoren

01.12.2025Combilift

Sponseret

Combilift Unveils the 2025 Christmas video “Twelve Days of Christmas” – with a Twist!

28.11.2025SCM.dk

SCM medie lukker og slukker

27.11.2025PALOMAT

Sponseret

Sidste chance: PALOMAT® ER GÅET HELT I SORT 🖤

26.11.2025SCM.dk

Tvangsarbejde: Kina brænder inde med 700.000 ton tomatpure

25.11.2025SCM.dk

Innovation: Danmark investerer massivt i grønne og digitale iværksættere

24.11.2025GS1 Denmark

Sponseret

Nu kommer det – passet der holder digital snor i alle produkter

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til OT-cybersikkerhed

Dette endagskursus giver en introduktion til cybersikkerhed for Operationel Teknologi. Få indsigt i relevante standarder og EU-direktiver og hvordan OT bedst rustes mod cybertrusler. Kurset klæder dig og din virksomhed på til at forstå, vurdere og handle på behovet for øget OT-cybersikkerhed.

Dato

03.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
NIS2 for topledelse og bestyrelsesmedlemmer

NIS2 kræver, at ledelse og bestyrelsesmedlemmer uddannes i grundlæggende cybersikkerhed. Fra store bøder og fratagelse af lederrollen kan blive konsekvensen for ledelsen, hvis der ikke er styr på sikkerheden, når NIS2 bliver implementeret i Danmark.

Dato

03.12.2025

Tid

13:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
NIS2 i kommuner - vejen til compliance med afsæt i ISO 27001

På dette todages kursus klæder vi kommunale ledere og nøglemedarbejdere på til at forstå, planlægge og realisere arbejdet med NIS 2-compliance. Vi giver indblik i, hvordan arbejdet kan inspireres af ISO/IEC 27001, og hvordan en pragmatisk tilgang gør det muligt at opnå højere sikkerhed, der er forankret i driften.

Dato

04.12.2025

Sted

CodeNode, Nordhavn

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001:2015 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 14001:2015

Dato

08.12.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001: Diplomkursus i informationssikkerhed

På dette kursus får du hjælp til at starte arbejdet med at få et effektivt ledelsessystem for informationssikkerhed, som passer til din virksomheds behov, med ISO 27001.

Dato

09.12.2025

Sted

Dansk Standard, Nordhavn