20.02.2018  |  Branchenyt

Vognmænd giver speditørerne baghjul

Stor efterspørgsel trækker indtjeningen op hos de danske vognmænd, mens speditionsbranchen i øjeblikket oplever hård konkurrence og konsolidering, lyder det fra Deloitte.

Nye teknologier, åbne markeder og kundernes forventninger til øget hastighed gør, at transportbranchen i disse år gennemlever store forandringer.

Læs også: Transportbranchen: Nationale særregler kan skade danske chauffører

Hos de danske vognmænd er man bedre til at klare forandringerne, når det kommer til indtjening, end det er tilfældet hos speditørerne. Det viser Transportanalyse 2018, der er foretaget af Deloitte:

”Det går godt for de danske vognmænd. De er blevet bedre til at tjene penge, og der er udsigt til yderligere fremgang i 2017. Den positive udvikling er særligt trukket af de største vognmænd”, siger Lars Andersen, der er partner i Deloitte og ekspert i transportbranchen, og fortsætter:

”Årsagen er det generelle opsving i samfundsøkonomien. Der skal flyttes flere varer samtidig med, at vi er i en tid med knaphed på chauffører og biler”.

Positiv udvikling i 2017
Ifølge analysen fra Deloitte afspejler de gode tider sig i vognmændenes indtjening, der i snit er steget fra cirka 30.000 kroner pr. ansat i 2015 til 48.000 kroner i 2016.

Derudover viser de foreløbige tal for 2017, at pilen fortsætter opad – det er dog stadig de mindste vognmænd, der tjener mest pr. ansat.

Hos de danske speditører går det overordnet væsentligt ringere end for vognmændene. Det skyldes, at branchen er præget af hård konkurrence og af, at især de store aktører prøver at blive endnu større.

”De største danske speditører oplever kraftigt faldende indtjening. Årsagen er, at markedet er en regulær kampplads, hvor alle forsøger at ruste sig til endnu hårdere konkurrence i fremtiden”, siger Lars Andersen og tilføjer:

”Derfor prøver alle at blive større og opnå stordrift gennem opkøb og konsolidering. Vi er formentlig på vej mod et speditionsmarked med langt større og færre aktører”.

Kun de største spillere på markedet kæmper om stordrift og vækst
At speditørerne i øjeblikket oplever svære tider kan ses på, at det primære resultat er faldet fra cirka 84.000 kroner i snit i 2015 til cirka 20.000 kroner i 2016.

Den store nedgang skyldes især de store speditører med over 100 ansatte, hvis indtjening er styrtdykket fra 70.000 kroner i 2015 til cirka 7.000 i 2016:

”Men billedet hos speditørerne er tvetydigt. For de mellemstore virksomheder med 50-100 ansatte havde faktisk kraftig stigning i indtjeningen i 2016, så meget tyder på, at slaget om stordrift og vækst udspiller sig hårdest mellem de største spillere på markedet”, siger Lars Andersen.

Læs også: De små vognmænd kører med størst overskud i transportbranchen 

Analysen bygger på de seneste tre års nøgletal og resultater for 249 speditører og 779 vognmænd. Analysen er gennemført af Deloitte i december 2017 og januar 2018.

- EL

Mere fra SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden

www.scm.dk

SCM.dk – forum for ledelse af forsyningskæden – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på optimering af forsyningskæden. Medlemmer på SCM.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af SCM.dk. Vi udkommer dagligt på SCM.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt ni gange om året med magasinet SCM+LOGIST…

Se virksomhedsprofil  

  SCM.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere