Vodka til tiden
Absolut Company i svenske Åhus, der ligger i det sydøstlige Skåne, forsyner verden med to millioner liter vodka om ugen. Det giver flere logistiske udfordringer, primært på grund af virksomhedens beliggenhed.
Da vodkaproducenten Absolut Companys kran på havnen for nogle år siden brød sammen lige op til julesalget, gav det sved på panden for Manager Logistics Procurement, Petra Åkerblom. 100 containere med vodka kunne ikke komme om bord på de feederbåde, der normalt fragter 80 procent af virksomhedens vodka ud i verden. Samtidig rasede der en voldsom snestorm, der besværliggjorde alternativet: At få de 100 containere fragtet tværs over Skåne til Helsingborg på to dage. Det holdt hårdt, men lykkedes i sidste ende, fortalte Petra Åkerblom på Industrimesserne i Malmø, der fandt sted medio april. Med historien eksemplificerede hun de logistiske udfordringer, som Absolut Company har ved at bo i den lille svenske by Åhus, der ligger ud til Østersøen i det sydøstlige Skåne. Månedligt skal der transporteres over 700 containere via verdenshavene til 130 lande verden over, hvor USA er en af de største aftagere. Størstedelen bliver transporteret med feederbåde til havnene i Hamborg og Bremerhaven, hvor de bliver omlastet til større containerskibe. En feederbåd kan rumme cirka 600 containere, mens der er plads til 15.000 containere på de oceangående skibe.
Gode råd til en velfungerende transportlogistik
- Vedligehold relationen til logistikpartnerne – især hvis din virksomhed ligger afsides.
- Ingen transportør vil hente de containere, der ikke kom i brug. Derfor forsøger Absolut Company at bestille transportkapacitet i underkanten af sit behov.
- Forsøg at oppebær en jævn volumen i produktionen, så der er et tilsvarende jævnt flow i transporten. Derved bliver leverancerne enklere, og det er nemmere at løse logistikken på ugebasis.
Kilde: Mats Eriksson, Director Customer Service i Absolut Company, i Mediaplanets messeavis.
Eftersom Absolut Company er det eneste større industriforetagende i Åhus, kommer containerne tomme til havnen og Petra Åkerblom så gerne, at der var en storimportør i nærheden af byen.
”At rederierne skal sende tomme containere til Åhus, er det mest kritiske ved vores beliggenhed,” siger hun. Det er især, fordi virksomheden forventer kraftig vækst, at placeringen kan blive et problem, da der ikke er plads og dybde nok i Åhus havn til at større containerskibe kan lægge til kaj. Det er ikke umiddelbart muligt at udvide havnen uden at skulle sprænge klippegrunden væk, hvilket vil ødelægge det pittoreske miljø langs havnen. For at imødegå væksten kan en af løsningerne være daglige anløb af feederbåde i stedet for de tre om ugen, som er tilfældet i dag. For som Petra Åkerblom siger:
”Hvis vodkaen ikke kommer længere end til kajkanten, kan vi være nok så dygtige til at fremstille den.”
Togtransport
De hyppigere anløb med skib bliver kombineret med godstogstransport, men deri ligger en anden logistikmæssig udfordring for Absolut Company. De godstog, der udgår fra Åhus til havnene i Helsingborg og Gøteborg, kan nemlig kun bevæge sig i sneglefart, fordi der mangler et tidssvarende signalsystem på en del af strækningen.
”Vi vil af miljøhensyn ikke fragte for meget af vodkaen på lastbiler,” siger Petra Åkerblom. Det kommer heller ikke på tale at bygge en fabrik et andet sted med bedre transportadgang.
”Vi lægger vægt på, at alt kommer fra samme kilde i og omkring Åhus. For eksempel at vandet til vodkaen er det samme. I Absolut Company plejer vi at sige, at Åhus ikke er verdens centrum, men at det er vores centrum. Udfordringen bestå i at finde flere veje til at få vores produkter ud i verden fra lille Åhus,” siger hun.
Ny fabrik
For at følge med den øgede efterspørgsel opførte Absolut Company i 2007 en nyt destilleri uden for Åhus, da det ikke var muligt at udvide den gamle fabrik, der ligger midt i byen. Her er der masser af plads til at udvide yderligere efter behov. Vodkaproduktionen foregår på et fuldautomatisk anlæg, hvor det første menneske, der rør ved flasken, er den butiksansatte, der sætter varen på hylden. Inden vodkaen bliver fyldt på flasker, bliver de skyllet – naturligvis ikke i vand, men i vodka. Hele produktionen foregår just in time, og fabrikken har eksempelvis intet flaskelager. Hvis flaskeleverancen af en eller anden grund skulle svigte, kan produktionen kun køre videre i to-tre timer.
Den hvede, som vodkaen bliver fremstillet af, er sammen med glasflaskerne og papkartonerne fremstillet lokalt. Dermed er alle Absolut Companys leverandører svenske på nær producenterne af smagsessenser og kapsler, der kommer fra Italien.