Virksomheder leder efter de nye BRIK-lande
I takt med at flere af de traditionelle udviklingsøkonomier såsom Kina, Indien og Brasilien ekspanderer langsommere, kigger de multinationale virksomheder efter alternative vækstmarkeder.
Et stigende antal multinationale virksomheder er begyndt at se sig om efter nye vækstmarkeder til at supplere deres aktiviteter i BRIK-landene. Og virksomhederne bør handle hurtigt, mens der stadig er markedsandele at få fat i.
Det mener Richard Leggett, CEO i analysefirmaet Frontier Strategy Group (FSG), og blogger for Harvard Business Review. Han identificerer i sin blog flere nye vækstlande, som nu ser ud til at komme med på vognen.
I Asien ekspanderer virksomhederne aggressivt i flere af ASEAN-landene, det vil sige Malaysia, Fillippinerne, Singapore, Thailand og især Indonesien.
Ekspansionen sker især, fordi den købestærke middelklasse vokser i de nævnte lande, der også er begunstiget af demografien. Over 50 procent af befolkningerne er under 29 år gamle, og cirka 52 procent lever i urbane områder.
Stor stigning i Peru
I Latinamerika er den blandt andet den voksende middelklasse i Peru, der tiltrækker de multinationale virksomheder. FSG har beregnet, at privatforbruget i Peru vil vokse med 54 procent mellem 2010 og 2015.
I Afrika er det især Nigeria, der ifølge Richard Leggett står på spring for at overtage Sydafrikas førertrøje som Afrikas største økonomi.
Eksempelvis er bilindustrien i Nigeria i kraftig fremgang, efter at flere bilproducenter har udbygget deres forhandlernet og opført lokale montagehaller.
Læs også: Vækstøkonomier er bedst til udlandshandel
Successen for de multinationale virksomheder vil afhænge af deres evne til at identificere de mest attraktive muligheder for netop deres unikke forretning. Og samtidig tage ledelsesmæssig højde for de lokale nuancer, der præger hvert enkelt marked, skriver Richard Leggett.
- JKK