Virksomheder farer vild i komplekse love kort inden tidsfrist
Producentansvar for emballage: Selvom fristen for at registrere sin producentvirksomhed i DPA-registeret er overskredet, er det kun knap 17 procent ud af 41.000 virksomheder, der har gjort det. Forvirring om loven har afholdt mange fra at registrere sig, og det kan blive dyrt i bøder.
Det nye direktiv for producentansvar træder i kraft i 2025. Selv om der er kort tid til den træder i kraft, blev deadline for registrering generelt ikke overholdt. Per 22. oktober var der mindst 34.000 virksomheder, som manglede at registrere sig. Den manglende registrering undrer ikke produktchef hos ERP Denmark, Lars Bruntse, da forvirring om og udsættelser af loven har fået især små virksomheder til at give op på forhånd. Han siger:
”Registeret for producentansvar er tilgængeligt for alle og derved en offentlig sladrehank. Der er altså god grund til at registrere sin virksomhed, ellers risikerer man en politianmeldelse og bøder fra Miljøstyrelsen”.
Kun cirka 17 procent af relevante virksomheder har registreret sig. Men de manglende registreringer har ikke ført til udskydelse af ikrafttrædelsesdatoen den 01.10.2025. Så selv med knap ét år til, er der udover truslen om bøde en meget god grund til at registrere sig allerede nu – især for eksportvirksomheder.
Danmark er nemlig det sidste land til at implementere EU-direktivet, og andre lande har allerede indført lokale love for området. Det betyder, at man vil skulle manøvrere i flere landes regler og love.
”Det kan virke uoverskueligt for en eksportvirksomhed at danne sig et overblik over, i hvilket lande man har et producentansvar samt reglerne for registrering og rapportering i landet”, fortæller Lars Bruntse.
Læs også: Nyt EU-projektet skal fremme remanufacturing
Til de mange tusinde producentvirksomheder, der endnu ikke har registeret sig, deler Lars Bruntse fra ERP Danmark derfor sine fem råd til, hvordan man kan komme videre:
1. Lav et skema hvori man angiver virksomhedens ‘route-to-market’. Om man sælger online til forbrugere, direkte til industrielle slutbrugere, via distributører, detail-handlen eller forhandlere eller via eget salgsselskab, er afgørende for producentansvaret i landet.
2. Lav et estimat på mængden af emballage (summen af alle typer) som sælges på hvert marked, og hvor stor en andel heraf som sælges indirekte. Som udgangspunkt vil det være jeres distributører og forhandlere, der har producentansvaret – men der er lande, der afviger (som Tyskland).
3. Undersøg hvilke emballagevirksomheder, der allerede opererer ud fra en cirkulær model. Ved et partnerskab med én af disse, kan man fjerne for eksempel palleforbruget fra jeres emballageregnskab.
4. Snak med en kollektivordning og udarbejd en prioriteret køreplan. Kollektivordninger har løsninger til at håndtere og rådgive jer på tværs af lande, og kan give jer et estimat på omkostningerne i forhold til at kunne overholde loven i de relevante lande.
5. Beslut om I vil bruge intern tid på opgaven. Virksomheden skal beslutte, om man vil håndtere opgaven selv (faste omkostninger), eller om man vil outsource opgaven med håndtering af producentansvaret (variable omkostninger).
/ PiB