"Vi skal skabe værdi for både klimaet og vores kunder"

Som klimaprisvinder arbejder Komproment både med at gøre sine egne transportaktiviteter grønnere og med at finde leverandører, der vil samme vej, og samtidig være transparente om deres produkter. Begge dele giver udfordringer.

Mange af Komproments produkter bliver transporteret i store, CO2-tunge lastbiler. Men det ønsker virksomheden at ændre på i fremtiden. .

01.05.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

I godt to år har facade- og tagløsningsproducenten Komproment arbejdet med sit miljømæssige ansvar, og når CSR-chefens visitkort også omfatter titlen som logistikchef, så giver det næsten sig selv, at transporten og leverandørerne bliver hevet med ind i den grønne indsats.

Mads Røge er manden med netop de to kasketter på i den nordjyske virksomhed, og set fra hans stol er det helt naturligt, at de to nævnte logistikelementer blev inddraget i processen fra første fløjt.

”De skærpede krav giver os et filter, der gør det lettere at vælge leverandører fra på et tidligt stadie”, siger Mads Røge. Foto: Komproment.

”Som producent af tunge materialer er transport en stor del af vores daglige drift. Vi bruger meget vejtransport, store lastbiler fra fabrik til lager og videre til kunden, så på den måde er vi en af synderne i klimasammenhæng, og det vil vi gerne forsøge at ændre på”, forklarer han.

Læs også: DHL transporterer kinesisk pandapar til Finland på bæredygtig vis 

Derfor er man på udkig efter diverse alternativer til det velkendte vejgods, men det er lettere sagt end gjort at finde noget, der kan få ligningen til at gå op, ikke mindst på den finansielle front.

”Eksempelvis kunne vi godt tænke os at flytte noget mere gods over på jernbanen, men det er bare svært at få til at give mening. Med de rammer vi har i form af mængder, frekvenser, tider og priser, så er det kompliceret at nå til et punkt, hvor banen ikke bliver en ekstra omkostning. Og vi skal skabe værdi for både vores kunder og miljøet”, siger Mads Røge.

De samme aspekter gør sig gældende for en anden miljøvenlig løsning, Mads Røge ellers kalder et ’oplagt næste skridt’, nemlig den elektriske lastbil. Manglen på infrastruktur er (indtil videre) en hæmsko, men det er også noget, man søger at adressere ved at benytte speditører, der selv arbejder for at nedbringe deres CO2-udslip, og som på sigt kunne tænkes at ville bruge ellastbiler.

Samarbejd, ellers køber vi ikke
På leverandørfronten har CSR-arbejdet haft den grundlæggende konsekvens, at man har ændret sin tankegang fra en klassisk lineær til en mere cirkulær tankegang. Det gælder ikke mindst i produktionen, hvor det, at man gerne vil kunne skille elementerne ad igen med genbrug for øje, har gjort, at de forskellige enkeltdele og deres producenter er kommet under lup – på godt og ondt.

”Vi screener de produkter, vi skal bruge, grundigt, inden vi trykker på køb, og vi stiller krav til leverandørerne ud fra en code of conduct. Det gør vi for at kunne stå ved og vide, at det vi siger udadtil, også er det, vi gør indadtil”, forklarer Mads Røge.

Det er selvsagt noget, der har taget tid og kræfter, men over en bred kam er det ifølge Mads Røge en positiv proces, der er blevet vel modtaget som noget, der giver mening for langt de fleste leverandører, og som også har givet fordele for Komproment i indkøbsarbejdet.

Om Mads Røge

Uddannelse:
Diplom i ledelse, Act2Learn.

Erhvervskarriere:
Logistikchef i Komproment siden 2008. Tidligere speditør i Blue Water Shipping og konstabel i Forsvaret.

Fritid:
Frivillig fodboldtræner og familien.

”De skærpede krav har ikke gjort det nødvendigt for os at sige farvel til nogle af vores eksisterende leverandører, og derudover giver de her parametre os et filter, der gør det lettere at segmentere henvendelser. Det er blevet lettere at vælge fra på et tidligt stadie. Hvis en producent ikke vil fortælle os om indholdet i sit produkt, så kommer vi ikke længere. Det sker på næsten ugentlig basis”, siger Mads Røge.

Læs også: Tyske priser for bæredygtig transport til bl.a. Scania og Dachser 

På den baggrund er han også ganske sikker på, at de ansvarlige tanker nok skal brede sig i logistikbranchen. Når folk kan se både de klimamæssige og finansielle fordele på bundlinjen, så skal initiativerne nok følge efter. For som han siger: ”Hvis en virksomhed både kan spare penge og gavne miljøet samtidig, så er incitamentet i og for sig ligegyldigt – det skal nok blive gjort”. 

N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

19.02.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Lagerstyring på autopilot - få dit lager til at tænke selv

18.02.2025SCM.dk

7 ud af 10 forbrugere vil købe mere klimavenligt i fremtiden

17.02.2025SCM.dk

Ubalance i indtægter og udgifter presser klimainvesteringer

14.02.2025SCM.dk

Boehringer Ingelheims fabrik viser vejen mod CO2-neutralitet

12.02.2025GS1 Denmark

Sponseret

Webinar: Gør det komplekse arbejde med dine emballagedata nemmere

10.02.2025SCM.dk

Klimasvigt uden konsekvenser: Virksomheder slipper for ansvar

10.02.2025SCM.dk

Ny industrioverenskomst: Højere løn, bedre rettigheder og øget fleksibilitet for familieliv

07.02.2025SCM.dk

Stor usikkerhed om Danmarks klimamål i 2030

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Webinar
Webinar om CBAM

Gratis webinar om CBAM, hvor du får et generelt indblik i CBAM-reglerne, praktiske erfaringer og kommende krav.

Dato

27.02.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Agile projekter - hybrid

Vil du lære at lede agile projekter professionelt og effektivt? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få indsigt i agile værktøjer og kompetencer i agil projektledelse.

Dato

28.02.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO 9001 diplomkursus i kvalitetsledelse - 2 dage

På dette to-dages ISO 9001 kursus præsenteres du for indholdet i ISO 9001 standarden. Samtidig lærer du, hvordan de enkelte krav til kvalitetsledelse bør efterleves i praksis. Kurset i ISO 9001 tager dig igennem de forskellige faser ved implementering af et ledelsessystem for kvalitet.

Dato

04.03.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, 12 etage, Sal 2 Göteborg Plads 1 2150 Nordhavn

Bredana Axcite A/S
Webinar
Præcise Forecast med ny Microsoft løsning

Den nye app byder på best-in-class Forecasting algoritmer og modeller, enestående brugeroplevelse, intelligente rapporter og analyser

Dato

04.03.2025

Tid

10:00

Sted

Live webinar fra Bredana Axcite, Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Explore the critical connection between the NIS2 Directive and the CRA

In an era of increasing cyber threats, regulatory frameworks like the NIS2 Directive and the Cyber Resilience Act (CRA) are shaping the future of cybersecurity across Europe. While NIS2 enforces stricter cybersecurity obligations for suppliers and organizations, CRA complements it by embedding security into digital products from the ground up.

Dato

06.03.2025

Tid

13:00

Sted

Online på MS Teams

Descartes
Webinar
Deloitte x Descartes: Webinarium om Frihandel, CBAM och hållbarhet

Ett unikt samarbete mellan Deloitte och Descartes, där ledande specialister inom global handel och hållbarhet delar sina insikter och praktisk information.

Dato

13.03.2025

Tid

10:30

Sted

Online