"Vi skal skabe værdi for både klimaet og vores kunder"

Som klimaprisvinder arbejder Komproment både med at gøre sine egne transportaktiviteter grønnere og med at finde leverandører, der vil samme vej, og samtidig være transparente om deres produkter. Begge dele giver udfordringer.

Mange af Komproments produkter bliver transporteret i store, CO2-tunge lastbiler. Men det ønsker virksomheden at ændre på i fremtiden. .

01.05.2018

Anders Kampmann, SCM.dk

I godt to år har facade- og tagløsningsproducenten Komproment arbejdet med sit miljømæssige ansvar, og når CSR-chefens visitkort også omfatter titlen som logistikchef, så giver det næsten sig selv, at transporten og leverandørerne bliver hevet med ind i den grønne indsats.

Mads Røge er manden med netop de to kasketter på i den nordjyske virksomhed, og set fra hans stol er det helt naturligt, at de to nævnte logistikelementer blev inddraget i processen fra første fløjt.

”De skærpede krav giver os et filter, der gør det lettere at vælge leverandører fra på et tidligt stadie”, siger Mads Røge. Foto: Komproment.

”Som producent af tunge materialer er transport en stor del af vores daglige drift. Vi bruger meget vejtransport, store lastbiler fra fabrik til lager og videre til kunden, så på den måde er vi en af synderne i klimasammenhæng, og det vil vi gerne forsøge at ændre på”, forklarer han.

Læs også: DHL transporterer kinesisk pandapar til Finland på bæredygtig vis 

Derfor er man på udkig efter diverse alternativer til det velkendte vejgods, men det er lettere sagt end gjort at finde noget, der kan få ligningen til at gå op, ikke mindst på den finansielle front.

”Eksempelvis kunne vi godt tænke os at flytte noget mere gods over på jernbanen, men det er bare svært at få til at give mening. Med de rammer vi har i form af mængder, frekvenser, tider og priser, så er det kompliceret at nå til et punkt, hvor banen ikke bliver en ekstra omkostning. Og vi skal skabe værdi for både vores kunder og miljøet”, siger Mads Røge.

De samme aspekter gør sig gældende for en anden miljøvenlig løsning, Mads Røge ellers kalder et ’oplagt næste skridt’, nemlig den elektriske lastbil. Manglen på infrastruktur er (indtil videre) en hæmsko, men det er også noget, man søger at adressere ved at benytte speditører, der selv arbejder for at nedbringe deres CO2-udslip, og som på sigt kunne tænkes at ville bruge ellastbiler.

Samarbejd, ellers køber vi ikke
På leverandørfronten har CSR-arbejdet haft den grundlæggende konsekvens, at man har ændret sin tankegang fra en klassisk lineær til en mere cirkulær tankegang. Det gælder ikke mindst i produktionen, hvor det, at man gerne vil kunne skille elementerne ad igen med genbrug for øje, har gjort, at de forskellige enkeltdele og deres producenter er kommet under lup – på godt og ondt.

”Vi screener de produkter, vi skal bruge, grundigt, inden vi trykker på køb, og vi stiller krav til leverandørerne ud fra en code of conduct. Det gør vi for at kunne stå ved og vide, at det vi siger udadtil, også er det, vi gør indadtil”, forklarer Mads Røge.

Det er selvsagt noget, der har taget tid og kræfter, men over en bred kam er det ifølge Mads Røge en positiv proces, der er blevet vel modtaget som noget, der giver mening for langt de fleste leverandører, og som også har givet fordele for Komproment i indkøbsarbejdet.

Om Mads Røge

Uddannelse:
Diplom i ledelse, Act2Learn.

Erhvervskarriere:
Logistikchef i Komproment siden 2008. Tidligere speditør i Blue Water Shipping og konstabel i Forsvaret.

Fritid:
Frivillig fodboldtræner og familien.

”De skærpede krav har ikke gjort det nødvendigt for os at sige farvel til nogle af vores eksisterende leverandører, og derudover giver de her parametre os et filter, der gør det lettere at segmentere henvendelser. Det er blevet lettere at vælge fra på et tidligt stadie. Hvis en producent ikke vil fortælle os om indholdet i sit produkt, så kommer vi ikke længere. Det sker på næsten ugentlig basis”, siger Mads Røge.

Læs også: Tyske priser for bæredygtig transport til bl.a. Scania og Dachser 

På den baggrund er han også ganske sikker på, at de ansvarlige tanker nok skal brede sig i logistikbranchen. Når folk kan se både de klimamæssige og finansielle fordele på bundlinjen, så skal initiativerne nok følge efter. For som han siger: ”Hvis en virksomhed både kan spare penge og gavne miljøet samtidig, så er incitamentet i og for sig ligegyldigt – det skal nok blive gjort”. 

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

Du kan ikke styre det, du ikke kan se: Håndtering af miljømæssige risici i globale forsyningskæder

Consafe Logistics

Sponseret

[Webinar] Smarter warehouse automation – lessons from a global retailer

Relateret indhold

13.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Mindre spildtid – mere samarbejde: Sådan har MENY Hillerød forbedret effektiviteten

12.11.2025SCM.dk

Verden halter langt bagefter historiske klimamål

12.11.2025SCM.dk

21 nye forskningsprojekter skal bidrage til en mere bæredygtig fremtid

11.11.2025SCM.dk

Nu sker det: Industriens brug af elektrificering oplever gennembrud

11.11.2025Delfi Technologies A/S

Sponseret

Genbrug på autopilot – nemt og smart

10.11.2025SCM.dk

Dansk Industri samler kræfterne for et stærkere beredskab

10.11.2025SCM.dk

ESG i forsyningskæden kræver solidt greb om scope 3

07.11.2025SCM.dk

Droner og betalingskaos får danskerne til at tage kriseberedskab alvorligt

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
Roima Intelligence
Webinar
Webinar: SCM + WMS accelererer modebranchens time-to-market

På dette webinar sætter ROIMA og e-SCM Solutions fokus på, hvordan samarbejde og udveksling af data på tværs af forsyningskæden er altafgørende og viser, hvordan moderne SCM- og WMS-løsninger i samspil kan accelerere time-to-market.

Dato

13.11.2025

Tid

11:00

Sted

Microsoft Teams

RELEX Solutions
Webinar
Webinar: Beyond the Blind Spots: AI-Powered Merchandising That Actually Works

Join RELEX and Suzy Monford, CEO of Food Sport International, to learn how AI-powered merchandising helps retailers detect shifts earlier, act more quickly, and ensure every decision counts.

Dato

13.11.2025

Tid

18:00

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Implementer - certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer med den internationale certificering i informationssikkerhed, ISO/IEC 27001 Lead Implementer.

Dato

17.11.2025

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
AQAP-2110 Internal Auditor (English)

The AQAP-2110 standard is a superstructure to ISO 9001 - the general Quality System Management standard. AQAP-2110 is “NATO quality assurance requirements for design, development and production”, and the purpose of the standard is: “Requirements, which, if applied appropriately, provide confidence in the Supplier’s capability to deliver products that conform to Acquirer contract requirements.”

Dato

17.11.2025

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold til ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle