Vestfyn Trækker var en succes
Transport- og logistikmessen Vestfyn Trækker 2016 trak besøgende til i så høj en grad, at alle tidligere rekorder blev slået. Den fynske messe havde også masser at byde på, blandt andet verdenspræmierer og rekorder.
I weekenden havde den store, udendørs transport- og logistikmesse Vestfyn Trækker jubilæum, da den for tiende gang åbnede for besøgende og udstillere ved Fynske Motorvej. Messens første runde markering var en ren succes med både solskin hele weekenden, rekordmange gæster og verdens bedste kranfører.
Det har været en kæmpe succes. Vi har fastholdt alle de sædvanlige udstillere og besøgende og er samtidig nået ud til et endnu bredere publikum. Faktisk har mange af udstillerne allerede henvendt sig for at reservere samme stand næste gang, siger administrerende direktør Per Mikkelsen fra VBG Group Sales, arrangøren bag messen.
Læs også: Unilever ny SCM-verdensmester
9.247 besøgende lagde vejen forbi Vestfyn Trækker 2016, hvilket er det højeste tal i udstillingens historie. Vokseværket var også en del af den succesfulde vognmand Poul Henrik Schous åbningstale, der samtidig satte fokus på branchens behov for at promovere sig som en attraktiv levevej:
Da VBG første gang holdt messen i 2000, var der 40 udstillere på 5.000 kvadratmeter. I år er tallene steget til 150 udstillere og 55.000 kvadratmeter, og jeg er sikker på, at vi også slår rekorden for antallet af besøgende. På samme måde som messen her skal branchen tage flere chancer og sætte højere mål, sagde vognmanden.
To gange verdensrekord
En der satte målet højt var den danske chauffør Johnny Jensen. Den 43-årige chauffør satte tilbage i 2014 en verdensrekord, da materialeproducenten HIAB var på jagt efter verdens bedste kranføre. Han gennemførte dengang forhindringsbanen hurtigst med tiden 2 minutter og 18 sekunder.
På årets messe formåede Johnny Jensen at slå sin egen verdensrekord med flere længder. Han kunne nemlig glæde sig over en ny tid på kun 1 minut og 41 sekunder. Glæden varede imidlertid ikke længe, da udfordreren Tim Hansen kort efter slog Johnny Jensens rekord med den tiden 1 minut og 36 sekunder. Tim Hansen lavede dermed det hidtil bedste resultat på verdensplan.
Kvalifikationsrunderne til VM herhjemme afholdes af Sawo, og virksomheden håber, at danskerne kan holde de stærke tider, så det bliver til endnu en dansk sejr til det kommende VM.
VBG Rear End Solution fik verdenspræmiere i Danmark
Ud over verdensrekorden var der også en verdenspræmiere på weekendens messe. Produktnyheden VBG Rear End Solution blev nemlig for første gang præsenteret på Vestfyn Trækker 2016 og skal lanceres i Danmark som det første land.
Formålet med VBG Rear End Solution er at gøre det enkelt at opbygge en lukket bagende. Produktet er samlet af et antal plader, der kan kombineres på forskellige måder for at passe til de enkelte lastbilfabrikater. Dækpladerne giver samtidig en elegant, glat bagende med plads til at montere baglygter, reflekser samt tilslutninger for el, luft og hydraulik. Det modulopbyggede system er helt integreret med øvrige dele i VBGs koblingesystem.
Læs også: Bliver Køge et europæisk trafikknudepunkt?
For at opnå maksimal levetid er systemets dele forbundet med bolte, der samtidig gør det nemt at udskifte de enkelte komponenter. Det betyder, at markedet ikke længere er nødsaget til at skabe specialløsninger bestående af svejsede konstruktioner, når behovet ændrer sig.
Ved at lagerføre Rear End Solution har man altid en komplet, godkendt bagendeløsning klar til nem montering i tilfælde af skader. På den måde undgås dyr stilstand. Og takket være modulopbygningen kan man nøjes med at udskifte den beskadigede del, siger Per Mikkelsen.
Året opbygning
Vestfyn Trækker var også stedet hvor årets opbygning blev kåret. De tre nominerede blev allerede udvalgt fredag formiddag, men spændingen blev først udløst søndag middag, da KLC fra Kolding blev kåret som vinder.
KLC fik titlen som Årets Opbygning for sin alsidige forvogn, der også kan omdannes til trækker.
Kunden spurgte, om vi kunne bygge sådan en bil. Vi laver mange specielle, kundetilpassede opbygninger, og det er jo altid sjovt, når man får lov at lave noget, som er alt andet end standard, sagde salgskonsulent Morten Thomsen fra KLC efterfølgende.
Den vindende forvogn har aftagelig skammel og løs bagende, hvilket betyder, at bilen kan konverteres til krantrækker. Bagenden er med hydraulisk udskydelig bom, containerlåse og seks bådstøtter, som betjenes via kranens radiostyring. Dermed kan bilen både bruges som trækker, containerbil og til bådtransport.
Læs også: Amazon overvejer opkøb af logistikteknologi
Vinderen er et skoleeksempel på en multifunktionel, kundetilpasset opbygning med øje for de løbende omkostninger. Opbygningen er blevet til igennem et tæt og praktisk orienteret samarbejde mellem leverandør og vognmand, roste Hans Bruun, chefkonsulent hos Autobranchen Danmark, der var en af dommerpanelets syv medlemmer.
Dommerpanelet udvalgte de tre nominerede blandt 20 opbygninger. Dommer- og publikumsstemmer havde samme vægt, da den endelige sejrherre skulle findes.
-CHM