Verdens længste tunnel åbnet i Schweiz
I går blev verdens længste tunnel indviet i Schweiz. Gotthard Base-tunnelens 57 km jernbane vil skære transporttiden gennem Europa kraftigt ned og blive vigtig for både miljø, gods- og passagertrafik.
17 år, 80 mia. kr., 28,2 mio. ton materiale. Det er store tal, der er i spil, når der skal sættes fakta på verdens længste tunnel, der blev indviet i Schweiz i går. Gotthard Base-tunnelen strækker sig 57 km under de schweiziske alper og skaber dermed en mere direkte forbindelse mellem nord og syd, ikke bare i det midteuropæiske land, men for hele kontinentet.
Læs også: DSV satser på jernbanetransport
Tunnelen vil således, når den åbner for kommerciel trafik i december, blive et vigtigt link gennem Centraleuropa, der skærer omkring en times transporttid af turen fra Zürich til Milano som de nærmeste storbyer, og tilsvarende mellem de vigtige havnebyer Rotterdam og Antwerpen i nord og Genoa i syd.
Særligt for godstransporten mellem Nord- og Sydeuropa vil det give store gevinster. Når tunnelen er i fuld drift vil den blive benyttet af 260 godstog dagligt, der vil kunne medtage op mod 377.000 ton gods. Sammenlagt vil det ifølge BBC betyde 1 million færre lastbiler på vejene årligt.
Den officielle åbning i går, der bød på stort anlagte forestillinger i begge ender af det nye anlæg, blev overværet af flere regeringschefer fra både Schweiz og de omkringliggende lande. Både den italienske premierminister Matteo Renzi, den schweiziske præsident Johann Schneider-Ammann, den tyske kansler Angela Merkel og Frankrigs præsident Francois Hollande var således på plads og talte i store vendinger om gevinsterne ved den nye forbindelse.
Mens den franske præsident ifølge The Guardian hyldede perspektiverne for den frie bevægelighed for både mennesker og varer i Europa, talte Merkel ifølge swissinfo.ch om den nye tunnel, der på sine dybeste steder har 2,3 km bjerg over sig, som hjertet i Europas jernbanenet. Samtidig pointerede kansleren dog, at aortaen mangler med henvisning til de opgraderingsarbejder, herunder tunneller, der er undervejs, bl.a. i Tyskland, men er ramt af forsinkelser og for nogles vedkommende kan være 20 år fra færdiggørelse.
Læs også: DHL vil genoplive Silkevejen i tog
Gotthard Base-tunnelen er derimod, med vanlig schweizisk præcision, blevet færdig til tiden og inden for budgettet. I modsætning til den gamle St. Gotthard-tunnel løber den nye i en stort set lige linje, men kun få højdeforskelle og enkelte bløde kurver undervejs, hvilket vil tillade hastigheder for togene på op til 250 km/t.
Se flere billeder fra åbningen hos Daily Mail.
-AK