Verdens længste tunnel åbnet i Schweiz

I går blev verdens længste tunnel indviet i Schweiz. Gotthard Base-tunnelens 57 km jernbane vil skære transporttiden gennem Europa kraftigt ned og blive vigtig for både miljø, gods- og passagertrafik.

Gotthard Base-tunnelen skærer sig ind i alperne i det sydlige Schweiz og forsætter 57 km under bjergene. Foto: SBB AG.

02.06.2016

SCM.dk

17 år, 80 mia. kr., 28,2 mio. ton materiale. Det er store tal, der er i spil, når der skal sættes fakta på verdens længste tunnel, der blev indviet i Schweiz i går. Gotthard Base-tunnelen strækker sig 57 km under de schweiziske alper og skaber dermed en mere direkte forbindelse mellem nord og syd, ikke bare i det midteuropæiske land, men for hele kontinentet.

Læs også: DSV satser på jernbanetransport

Tunnelen vil således, når den åbner for kommerciel trafik i december, blive et vigtigt link gennem Centraleuropa, der skærer omkring en times transporttid af turen fra Zürich til Milano som de nærmeste storbyer, og tilsvarende mellem de vigtige havnebyer Rotterdam og Antwerpen i nord og Genoa i syd.

Særligt for godstransporten mellem Nord- og Sydeuropa vil det give store gevinster. Når tunnelen er i fuld drift vil den blive benyttet af 260 godstog dagligt, der vil kunne medtage op mod 377.000 ton gods. Sammenlagt vil det ifølge BBC betyde 1 million færre lastbiler på vejene årligt.

Adskillige toppolitikere var til stede ved åbningen af den nye tunnel. Foto: SBB AG.

Den officielle åbning i går, der bød på stort anlagte forestillinger i begge ender af det nye anlæg, blev overværet af flere regeringschefer fra både Schweiz og de omkringliggende lande. Både den italienske premierminister Matteo Renzi, den schweiziske præsident Johann Schneider-Ammann, den tyske kansler Angela Merkel og Frankrigs præsident Francois Hollande var således på plads og talte i store vendinger om gevinsterne ved den nye forbindelse.

Mens den franske præsident ifølge The Guardian hyldede perspektiverne for den frie bevægelighed for både mennesker og varer i Europa, talte Merkel ifølge swissinfo.ch om den nye tunnel, der på sine dybeste steder har 2,3 km bjerg over sig, som ”hjertet i Europas jernbanenet”. Samtidig pointerede kansleren dog, at ”aortaen mangler” med henvisning til de opgraderingsarbejder, herunder tunneller, der er undervejs, bl.a. i Tyskland, men er ramt af forsinkelser og for nogles vedkommende kan være 20 år fra færdiggørelse.

Læs også: DHL vil genoplive Silkevejen – i tog

Gotthard Base-tunnelen er derimod, med vanlig schweizisk præcision, blevet færdig til tiden og inden for budgettet. I modsætning til den gamle St. Gotthard-tunnel løber den nye i en stort set lige linje, men kun få højdeforskelle og enkelte bløde kurver undervejs, hvilket vil tillade hastigheder for togene på op til 250 km/t.

Se flere billeder fra åbningen hos Daily Mail.

-AK

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation

Sponseret

Sådan bliver din SMV resilient i 2025

DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

Relateret indhold

20.11.2024SCM.dk

Hvor bliver jeres usolgte varer af?

20.11.2024SCM.dk

APM Terminals opgraderer i USA´s største containerhavn

18.11.2024DACHSER Intelligent Logistics

Sponseret

Fremtidens terminal har 470 scannere

15.11.2024WITRON Group

Sponseret

Successful change management in logistics automation

15.11.2024SCM.dk

53,8 millioner iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

14.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Coolshop optimerer logistikken med Geek+

12.11.2024N.C. Nielsen A/S

Sponseret

Linde skaber ny generation af gaffeltruck

11.11.2024Apport Systems A/S

Sponseret

Mangler du viden om hvordan din virksomhed bliver klar til de nye EU-regler om producentansvar for emballage?

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

31.10.2024

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
CSRD-rapportering

EU’s Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) er en game changer for bæredygtighedsrapportering, da det blandt andet fastsætter ensartede metoder og måleenheder for virksomheders rapportering af miljømæssige, sociale og ledelsesmæssige aspekter (ESG).

Dato

07.11.2024

Sted

Oldenborggade 25-31, 7000 Fredericia

Bureau Veritas
Webinar
ISO 14001: Webinar netværk

Der opleves et øget fokus på klima, ESG, bæredygtighed og miljø. ISO 14001 indeholder mange elementer, som kan bruges netop i disse opgaver.

Dato

21.11.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Slimstock Nordic
Workshop
Forecast accuracy & S&OP / Category Management Roundtable

SLIMSTOCK Roundtable i København den 21. november 2024

Dato

21.11.2024

Tid

09:00

Sted

København

Teknologisk Institut Innovation og Digital Transformation
Konference
Sådan bliver din SMV resilient i 2025

Deltag i denne konference og få indsigt i de udfordringer og muligheder, der bliver vilkårene for danske SMV’er som din i 2025.

Dato

28.11.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Miljømærkninger

I dag findes der et væld af miljømærker, men hvad er deres egentlige værdi, og hvordan vælger man det rette miljømærke for sin virksomhed? Dette webinar vil tage udgangspunkt i ESG-principperne (Environmental, Social, Governance) og undersøge, hvordan miljømærker kan bidrage til at dokumentere jeres indsats på disse tre områder.

Dato

28.11.2024

Tid

10:00

Sted

Online