Verdens længste tunnel åbnet i Schweiz

I går blev verdens længste tunnel indviet i Schweiz. Gotthard Base-tunnelens 57 km jernbane vil skære transporttiden gennem Europa kraftigt ned og blive vigtig for både miljø, gods- og passagertrafik.

Gotthard Base-tunnelen skærer sig ind i alperne i det sydlige Schweiz og forsætter 57 km under bjergene. Foto: SBB AG.

02.06.2016

SCM.dk

17 år, 80 mia. kr., 28,2 mio. ton materiale. Det er store tal, der er i spil, når der skal sættes fakta på verdens længste tunnel, der blev indviet i Schweiz i går. Gotthard Base-tunnelen strækker sig 57 km under de schweiziske alper og skaber dermed en mere direkte forbindelse mellem nord og syd, ikke bare i det midteuropæiske land, men for hele kontinentet.

Læs også: DSV satser på jernbanetransport

Tunnelen vil således, når den åbner for kommerciel trafik i december, blive et vigtigt link gennem Centraleuropa, der skærer omkring en times transporttid af turen fra Zürich til Milano som de nærmeste storbyer, og tilsvarende mellem de vigtige havnebyer Rotterdam og Antwerpen i nord og Genoa i syd.

Særligt for godstransporten mellem Nord- og Sydeuropa vil det give store gevinster. Når tunnelen er i fuld drift vil den blive benyttet af 260 godstog dagligt, der vil kunne medtage op mod 377.000 ton gods. Sammenlagt vil det ifølge BBC betyde 1 million færre lastbiler på vejene årligt.

Adskillige toppolitikere var til stede ved åbningen af den nye tunnel. Foto: SBB AG.

Den officielle åbning i går, der bød på stort anlagte forestillinger i begge ender af det nye anlæg, blev overværet af flere regeringschefer fra både Schweiz og de omkringliggende lande. Både den italienske premierminister Matteo Renzi, den schweiziske præsident Johann Schneider-Ammann, den tyske kansler Angela Merkel og Frankrigs præsident Francois Hollande var således på plads og talte i store vendinger om gevinsterne ved den nye forbindelse.

Mens den franske præsident ifølge The Guardian hyldede perspektiverne for den frie bevægelighed for både mennesker og varer i Europa, talte Merkel ifølge swissinfo.ch om den nye tunnel, der på sine dybeste steder har 2,3 km bjerg over sig, som ”hjertet i Europas jernbanenet”. Samtidig pointerede kansleren dog, at ”aortaen mangler” med henvisning til de opgraderingsarbejder, herunder tunneller, der er undervejs, bl.a. i Tyskland, men er ramt af forsinkelser og for nogles vedkommende kan være 20 år fra færdiggørelse.

Læs også: DHL vil genoplive Silkevejen – i tog

Gotthard Base-tunnelen er derimod, med vanlig schweizisk præcision, blevet færdig til tiden og inden for budgettet. I modsætning til den gamle St. Gotthard-tunnel løber den nye i en stort set lige linje, men kun få højdeforskelle og enkelte bløde kurver undervejs, hvilket vil tillade hastigheder for togene på op til 250 km/t.

Se flere billeder fra åbningen hos Daily Mail.

-AK

Descartes

Sponseret

Toldbehandling fra Descartes – øg resiliensen i forsyningskæden

AGR

Sponseret

Er dit ERP nok til lagerstyring? Sådan lukker AGR hullerne i forsyningskæden

Relateret indhold

21.01.2025KNAPP A/S

Sponseret

Arbejdsmiljø og holistisk tilgang kendetegner Ahlsells største automationsinvestering nogensinde

20.01.2025SCM.dk

100 millioner euro til udvikling af logistikejendomme

16.01.2025SCM.dk

Italienske Globalpesca etablerer højtautomatiseret lager til frostvarer ved -25 grader

09.01.2025SCM.dk

Månedens udfordring: Vi skal være klar til at reagere – til enhver tid

08.01.2025Apport Systems A/S

Sponseret

Historien bag Søstrene Grenes digitale succes

08.01.2025Toyota Material Handling A/S

Sponseret

Spar tid ved at veje lasten under håndtering

07.01.2025STILL Danmark A/S

Sponseret

Effektivitet i lagerhåndtering med AGV stableren EXV iGO fra STILL

16.12.2024SCM.dk

Maersk åbner gigantisk lager i Frankrig

Hold dig opdateret med SCM.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ledelse af forsyningskæden, Nyhedsbrevet kommer kun to gange pr. uge.

Se flere temaer

Events

Se alle
DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - dag

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Grundlæggende objektorienteret programmering

Vil du opkvalificere dine evner inden for objektorienteret programmering? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og få kompetencer til at designe objektorienterede programløsninger for din virksomhed.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer - aften

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplom modul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

27.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav.

Dato

28.01.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Det personlige lederskab og forandring - aften

Udvid og styrk dine personlige ledelseskompetencer og få udviklet dine samarbejdsevner og evner til at vække tillid hos medarbejdere.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU Learn for Life
Efteruddannelse
Forretningsudvikling og ledelse

Vil du være med til at styrke din virksomheds beslutningsprocesser, planlægning, styring og drift? Så tilmeld dig kurset Forretningsudvikling og ledelse, som også er et diplommodul, og styrk dine kompetencer inden for organisering, ledelse og strategi.

Dato

28.01.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup